Grønning som lurer på solcelletips

Startet av moskam86, februar 21, 2021, 17:16:02

moskam86

Hei dere!

Jeg er helt ny og veldig grønn så vær snill med meg ;D
Jeg og mannen vurderer kjøp av ei hytte, den har verken strøm eller vann. Om det blir kjøp ønsker vi en løsning med solcelle som kan gi oss godt med strøm til tv, lading av mobiler, og gjerne også mer. Har noen tips til nettsider som selger ferdige pakker hvor man da får opp priser hva dette vil koste utfra vårt behov? Tenker da på både panel, batteri og det man trenger for å sette opp ett komplett solcelleanlegg? Evt noen som har satt opp siste tiden og vet ca hva det totalt koster for noe sånt?
Og dere som har solcelle, går dere «tom» og hvor stort er deres?

Hyttesol

Det er flere butikker å velge mellom som enten har komplette pakker som kan bestilles som de er, eller settes sammen etter behov. Mange her på forumet handler på nettbutikken Sparelys.no. Jeg er ihvertfall fornøyd med dem da de har produkter med god kvalitet og ikke er så aller verst på pris. Det er sikkert mulig å ta kontakt med dem og forklare hva behovet er, og så vil de sette sammen noe. Det finnes også andre nettbutikker men jeg har ingen erfaring med de.

Ellers har man Hyttetorget og Sunwind som har fysiske butikker flere steder i landet. Der kan de sikkert også sette opp regnestykker og sette sammen en pakke. Men disse stedene er ofte dyrere, enn når man handler på nettbutikker.

Når det kommer til solcelleanlegget så er det i hovedsak 3 viktige variabler som teller inn:
- Det ene er hvor mye strømforbruk dere kommer til å ha. Lys, TV, PC, telefoner, pumpe, støvsuger, kjøleskap og hvor mye det brukes. Der lages det et energibudsjett der man får oversikt over alle apparatene og hvor mye de brukes. Da kan det være lurt å velge energigjerrige produkter, som en litt liten energibesparende TV, fremfor å ta med den 20 år gamle plasma-TVen som man vil bli kvitt hjemmefra.
- Det neste er hvor lenge dere pleier å være der sammenhengende slik at man vet at batteriene er store nok. Om det bare blir fredag-søndagsturer, eller lengre ukeferier og sommerferier. Man kan ikke regne med at solcellepanelene vil "holde en med strøm" mens man er der, men må se for seg at batteriene gjør hele den jobben.
- Det siste er hvor ofte dere er der, og at solcellepanelene vil klare å lade opp igjen batteriene mellom hver visitt. Reiser dere flere helger på rad, må det være nok panel til å toppe opp batteriene hver uke, mens hvis det bare er sporadisk, kan man klare seg med mindre. Nå har solcellepanel blitt en del billigere enn de tradisjonelt har vært så her kan man gjerne være litt rausere.

Det eneste jeg kan advare om er at et slikt anlegg ofte blir dyrere enn man ser for seg, og vil også ha en del flere begrensninger enn man ser for seg. Alt av oppvarming, varmtvann og matlaging bør gå på f.eks. gass, og bare ting som "må" gå på strøm, bør gå på strøm.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Her finner du noe noen tråder du kan lese deg opp på.
http://www.byggehytte.no/index.php?board=9.0

Jeg ville begynt med

- Energi
og
- Energibudsjett

Uten budsjett er det ikke mulig å gi noen råd
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

moskam86

Sitat fra: Hyttesol på februar 21, 2021, 18:02:56
Det er flere butikker å velge mellom som enten har komplette pakker som kan bestilles som de er, eller settes sammen etter behov. Mange her på forumet handler på nettbutikken Sparelys.no. Jeg er ihvertfall fornøyd med dem da de har produkter med god kvalitet og ikke er så aller verst på pris. Det er sikkert mulig å ta kontakt med dem og forklare hva behovet er, og så vil de sette sammen noe. Det finnes også andre nettbutikker men jeg har ingen erfaring med de.

Ellers har man Hyttetorget og Sunwind som har fysiske butikker flere steder i landet. Der kan de sikkert også sette opp regnestykker og sette sammen en pakke. Men disse stedene er ofte dyrere, enn når man handler på nettbutikker.

Når det kommer til solcelleanlegget så er det i hovedsak 3 viktige variabler som teller inn:
- Det ene er hvor mye strømforbruk dere kommer til å ha. Lys, TV, PC, telefoner, pumpe, støvsuger, kjøleskap og hvor mye det brukes. Der lages det et energibudsjett der man får oversikt over alle apparatene og hvor mye de brukes. Da kan det være lurt å velge energigjerrige produkter, som en litt liten energibesparende TV, fremfor å ta med den 20 år gamle plasma-TVen som man vil bli kvitt hjemmefra.
- Det neste er hvor lenge dere pleier å være der sammenhengende slik at man vet at batteriene er store nok. Om det bare blir fredag-søndagsturer, eller lengre ukeferier og sommerferier. Man kan ikke regne med at solcellepanelene vil "holde en med strøm" mens man er der, men må se for seg at batteriene gjør hele den jobben.
- Det siste er hvor ofte dere er der, og at solcellepanelene vil klare å lade opp igjen batteriene mellom hver visitt. Reiser dere flere helger på rad, må det være nok panel til å toppe opp batteriene hver uke, mens hvis det bare er sporadisk, kan man klare seg med mindre. Nå har solcellepanel blitt en del billigere enn de tradisjonelt har vært så her kan man gjerne være litt rausere.

Det eneste jeg kan advare om er at et slikt anlegg ofte blir dyrere enn man ser for seg, og vil også ha en del flere begrensninger enn man ser for seg. Alt av oppvarming, varmtvann og matlaging bør gå på f.eks. gass, og bare ting som "må" gå på strøm, bør gå på strøm.

Tusen takk for kjempe kjekt og oversiktlig svar! Kjente jeg allerede ble ganske mye klokere :) Jeg skal undersøke Sparelys.no. Takk igjen!

moskam86

Sitat fra: Røilern på februar 21, 2021, 19:21:12
Her finner du noe noen tråder du kan lese deg opp på.
http://www.byggehytte.no/index.php?board=9.0

Jeg ville begynt med

- Energi
og
- Energibudsjett

Uten budsjett er det ikke mulig å gi noen råd

Tusen takk for tips :) Jeg skal sjekke ut....

StefanPal

Sjekk og ut www.alternativenergi.no
De har og rimelige Lithium batterier som de bygget fra bilbatterier
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

ivarw

Energibudsjett er nødvendig for å vite hvilket utstyr man har behov for. Men det kan være vanskelig å sette opp og bli vel teoretisk når man ikke har praktisk erfaring med strømforbruk på en hytte med batteri- og solkraft.

Som en referanse, kan det legges til at jeg i en hytte på ca. 70m2, hvor alt av oppvarming, komfyr og varmtvann drives av ved/gass/diesel, benytter jeg elektrisitet tilsvarende 1-2 kWt pr. døgn +/-. Det går til belysning, tv, div. internett og elektronikk, lading av nettbrett, telefon, pc og til vannpumpe for kraner inne i hytta. I tillegg noen ventilasjonsvifter, kjøkkenvifte og til oppstart av Wallas (dieselvarmer). På vinteren kan det være mer (mindre dagslys, mer inne), på sommeren en del mindre strømforbruk.

2 KWt er ca. den effekten som du vil få ut av et 350Ah AGM-batteri eller et 200Ah litiumbatteri (du vil kunne benytte ca. 50% av oppgitt energi i et AGM, nærmere 90% i et litium)
.
Så må du selvsagt justere for eget forventet forbruk og for antall døgn det skal vare dersom du ikke få lading fra sol eller ved å kjøre aggregat. Effekten på solcellepanelene avgjør delvis hvor mye påfyll du får under oppholdet, men de fleste steder i Norge er det helt minimalt med ladning mellom medio oktober til medio februar. Da er det nyttig å kunne etterfylle strøm ved ladning fra aggregat.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Hyttesol

Hvis du kommer med en liste over ting du tenker å bruke der og hvor mye det blir brukt så er det sikkert enklere å gi et estimat på pris.

Et slikt anlegg kan koste alt fra 5000kr for det aller enkleste som bare gir 12V til et par lamper, en liten pumpe og mulighet for å lade telefon via "12V bil-lader"

Men også opp til 80-100k++ for et stort og kraftig anlegg med omformer (inverter) til 230V slik at du får mulighet til å plugge ting i stikkontakten som hjemme, lade batteriene med aggregat osv.

Men om jeg bare skal gjette en pris så må du sikkert påregne rundt 25.000kr. Litt avhengig av om dere tenker å ha en 230V inverter der eller ikke. Mulig dere slipper billigere unna om dere klarer dere uten inverter.
Men igjen så er det bare ren gjetting basert på lite info. Jeg vet bare at det er snakk om en liten hytte der dere vil ha TV, og sannsynligvis også trenger en vannpumpe. Og at det ligger i kortene at også litt belysning inngår.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

moskam86

Sitat fra: Hyttesol på februar 22, 2021, 16:51:40
Hvis du kommer med en liste over ting du tenker å bruke der og hvor mye det blir brukt så er det sikkert enklere å gi et estimat på pris.

Et slikt anlegg kan koste alt fra 5000kr for det aller enkleste som bare gir 12V til et par lamper, en liten pumpe og mulighet for å lade telefon via "12V bil-lader"

Men også opp til 80-100k++ for et stort og kraftig anlegg med omformer (inverter) til 230V slik at du får mulighet til å plugge ting i stikkontakten som hjemme, lade batteriene med aggregat osv.

Men om jeg bare skal gjette en pris så må du sikkert påregne rundt 25.000kr. Litt avhengig av om dere tenker å ha en 230V inverter der eller ikke. Mulig dere slipper billigere unna om dere klarer dere uten inverter.
Men igjen så er det bare ren gjetting basert på lite info. Jeg vet bare at det er snakk om en liten hytte der dere vil ha TV, og sannsynligvis også trenger en vannpumpe. Og at det ligger i kortene at også litt belysning inngår.

Takk for svar :)

Ja det stemmer som du sier, vi har beregnet sånn ca 20-30.000 på en kraftpakke fra sparelys.no. Hytta er på 60 kvm. Ønsket er lys i alle rom, kjøkken, stue, 3 soverom, gang og "bad". Deretter vil vi bruke gasskomfyr og kjøleskap. Men ønsker å bruke tv som normalt, også da med tanke på regnværsdager da man bruker TV kanskje mer enn man normalt ville gjort. Vi vil benytte den kanskje 1 helg i mnd, samt ferier osv. Det er allerede 2 115 Ah fritidsbatterier der, men dette er for lite.
Vi ønsker også på sikt å få laget noe dusjmuligheter der, men har for liten kunnskap til å vite om dette er noe man kan/burde bruke solcelleenergi på?

Har sett på denne her: https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1567&category_id=50&gclid=Cj0KCQiA-OeBBhDiARIsADyBcE5wNuU-97Y9hYVkPUlm2KmWBdkFHcXGF2mhZ_PBLwrwTb_VfqfQlYEaArE6EALw_wcB

Hva tror du vi kan forvente oss av den eventuelt? I forhold til behovene våre? ???

Hyttesol

Elektrisk varmtvannstank på solcelleanlegg kan bli vanskelig. Det er noen med store solcelleanlegg (2000W++ med solcellepaneler) som har det, men da stort sett bare for å få brukt overskuddet av strøm direkte fra panelene om sommeren når batteriene er fulle og solen skinner. Til vanlig kan man ikke regne med å ha nok strøm til det. Det tapper batteriene på 1-2-3.

Men det er relativt lett å sette opp dusj. Vann kan man få ved å samle fra takrenne i en tank, og med trykkvannpumpe. En pumpe bruker ikke så mye strøm i det store og hele. Til oppvarming kan du bruke gassvannvarmer. Jeg har en slik fra Jula her: https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/varmtvannsberedere-og-tilbehor/varmtvannsberedere/gjennomstromningsvarmer-004576/
Det følger med dusjhode til den og den kan brukes "som den er" ved å justere knottene på den, men man trenger ikke bruke det dusjhodet, og kan også koble varmeren til faste rør og gi varmtvann til alle vasker, dusjer og sette opp et ordentlig dusjkabinett på samme måte som en varmtvannstank hjemme.

Ulempen med akkurat denne varmeren fra Jula, er at den ikke kan monteres innendørs pga den ikke har avgassrør, og da er det umulig å bruke den om vinteren når det er frost (har min montert i en bod/tilbygg med åpen lufting). Men det finnes slike litt mer "proffe" gassvannvarmere som er ment for innendørs fast montering, og med avgassrør som da leder gass og eksos ut og dermed kan brukes hele året.

Eksempel her (merk: har ingen erfaring med denne selv): https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=810&category_id=97&gclid=Cj0KCQiA-OeBBhDiARIsADyBcE7KrgFCcPMUgPox2aU5aiN8ZrLgydoY_oT3rWgIpUx0vHmW8LOz_98aAof8EALw_wcB
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Hyttesol

Når det kommer til solcellepakken du linker til, så tror jeg kanskje den kan være litt "feilbalansert" til den bruken du beskriver, og at du kan gjøre et gunstigere/bedre tilpasset kjøp ved å håndplukke komponentene til din bruk. Mine innvendinger er bl.a:

- Den inneholder en ganske flott 230V inverter som koster 11500kr alene. Den er kurant om du ser for deg å ha "alt" på 230V inkludert elektrisk kjøleskap, og gir også mulighet for å lade opp batteriene med aggregat. Men siden du ikke nevner noe om aggregat, og du tenker å ha gasskjøleskap, og ingen av de andre tingene du nevner egentlig trenger 230V (kan skaffe 12-24V lader, TV, pumpe etc) så spørs det om denne inverteren til 11500kr egentlig er nødvendig. Inverteren kan kanskje kuttes helt ut, eller du kan kanskje klare deg med en mindre sak til 1500-2000kr de få gangene det er behov for 230V.

- For å bli litt teknisk: Jeg synes kanskje det er litt lite batterikapasitet og solcellepanel i forhold til prisen totalt sett. Ihvertfall med tanke på at det er inverter i pakken som har en del tomgangsforbruk. Inverteren tar bare 12V inn og gjør at ting må settes opp som 12V for å virke, og du får da bare utnyttet halve kapasiteten på solcelleregulatoren i pakken. Skal du ha flere panel senere må da solcelleregulatoren oppgraderes til en større en, eller pakken må kobles om fra 12V til 24V (og da kan du ikke bruke inverteren siden den kun tar inn 12V). Så sammensetningen av komponenter er litt "dum" med tanke på utviding av anlegget senere.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

fossfor@hotmail.com

Hei.
Kjøpte i fjor vår en 48V 7kWh lithium batteripakke fra Chainpro (https://chainpro.no/produkter/kategorier/batteri)

Fikk i samme slengen tak i 3 stk 330 watts paneler,smartsolart MPPT 150/35 og en liten 800w inverter.

Kjører nå kun på 230V på hele hytta,lys og stort kjøleskap med fryseboks.

Ser nå att den 7kw batteripakka har steget noe i pris siden jeg bestilte for knappe 12-13 mnd siden,mener den kosta da 16900,-  den står nå idag til 22000,-
Tror samlett ble  min invistering på ca 23-25000.

Har også en plan å montere en 30liter varmtvannstank,bygge om så bare 1 varmekolbe på 700watt er i drift,vil nyttegjøre meg av overskuddsenergien når batteriet er oppladet på gode soldager.

Og gå fra 12V til 230V er noe jeg kan annbefale.


Hyttesol

Det er vel litt slik at hvis man skal få mest for pengene, må man enten må man gjøre det smått og enkelt med kun 12V og et lite anlegg, eller gå "all in" med 230V og et større anlegg. Et kompromiss midt i mellom til en pris i mellomsjiktet, virker å ikke være like lønnsomt slik jeg ser det. Da får man alle problemene med at man trenger tykkere kabeldimensjoner, dyrere ladekontrollere og dyrere invertere på 12V (pga høy strøm og lav spenning) samt lav kapasitet. Den pakken som ble linket til er et eksempel på at den inneholder en dyr og flott inverter, men litt for lite batterikapasitet og panel til å få god nytte av inverteren.

Her tenker jeg at om den pakken skal bli lønnsom, så må man enten ta den som den er, men sløyfe inverter og bruke den som rent 12/24V. Eller velge å gå for f.eks. 2 ekstra batterier og 1-2 ekstra paneler, og bygge med seriekobling istedet. Når man først gjør det, åpner mulighetene seg fordi man da kan kjøpe en 48V multiplus til omtrent samme pris som inverteren i pakken, men som kan gi dobbel effekt, og man kan også få 48V ladekontroller som blir billigere per watt. Det blir også mindre kabeldimensjoner og "heavy" koblingsmateriell.

230V er absolutt "best" om man først har pengene og ønsker å legge dem i bordet. Men man må da komme seg over den priskneiken i "mellomsjiktet" for å få bang for the bucks.

Så da spørs det litt hva trådstarter ser for seg. Behovet deres kan jo løses både på 12V og 230V.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod