Noen som har erfaringer med Cinderella forbrenningstoalett?

Startet av Lasse Elden, august 18, 2009, 21:35:04

Lasse Elden

Hei!

Vurderer Cinderella forbrenningstoalett. Noen som har erfaringer med dette?
Andre alternativer (forbrenning e.l.) for innedørs toaletter (skriv gjerne erfaringene med den også) er det fint!


Vibeke

Hei!
Jeg har valgt Incinolett fordi noen mente dette var mer stabilt i bruk. Mer mekanisk og ikke så mye avansert elekronikk. Cinderella er vel litt penere.
Jeg valgte også Incinolett fordi jeg ville ha et tilhørende toalett kun for urin - urinova. Dette var da jeg kjøpte, kun tilgjengelig for Incinolett, men er nå også kommet for Cindarella.
Vi har brukt "brenneren" nesten et år i byggeperioden bare med et fleksitrør ut vinduet. Nå er luftingen på plass og da brenner den litt bedre. Kan også stille brennetiden opp om ikke alt er helt oppbrent.
Virker bra :)
Vi har lagt lufterøret under takutstikket, men vil nok føre det over tak neste sommer. Kommer litt krenmeringslukt inn ventilene på badet synes jeg.
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!

ahelgese

Hei
Har Cinderella på hytta (sommer hytte), 2 sesonger nå. Fungerer veldig bra. :)

rogustav

Har en nybygd hytte på Ringsakerfjellet hvor vi har et Cinderella forbrenningstoalett. Hytta er benyttet litt over et år nå og vi er veldig fornøyde med løsningen, men vurderer en egen løsning for urin for å spare strøm og Cinderella'n litt.  :)

MHC

Har 10- 12 års erfaring med Cinderella. (Flere hytter og flere modeller.) Er superfornøyd. Enkel montering, de nye bruker lite strøm, renslig, ingen lukt på do selv når "far har vært der", ingen sur lukt ute eller inne- kun litt svilukt fra pipen utendørs ved spesielle vindretninger.
Anbefales på det varmeste!

Tverrdalen

Bruker man toalett både til "pimelim", og "bommelom"? Hva med barna, husker de å legge i "filterposen"? Hva skjer om man glemmer denne posen, blir det et griseri?

Scriptina

Vi har hatt Cinderella i 3 år nå. Veldig fornøyd!
Vi hadde et lite problem og måtte ta med toalettet til service. Der omprogramerte de elektronikken slik at den nå føler når ting er ferdig forbrent, akkurat somde nyeste toalettene. Fungerer utmerket.

Har barn som har benyttet den siden de var 3 1/2 og 6 år. Aldri noen som har glemt pose, men vi fulgte barna til å begynne med, og sier at gjesters barn bør ha hjelp av en voksen.

Vurderer urinova ved siden av da vi ser at forbrenningen går i ett når vi har gjester. Hender vi da tar frem en ekstra Campa Potti for bimmelim, spesielt for barna. Det fungerer utmerket! Har man da f.eks et søppelspann med papirpose til å kaste toalettpapir i, kan man nesten tømme Campa Pottien hvor man vil i naturen, samt brenne papiret i ovnen eller på et utebål (eller kaste det i søpplet).

Uansett vil jeg anbefale Cinderella som et meget enkelt alternativ for en hytte uten tilkobling til et kloakksystem!

Tverrdalen

Kan man få til å bruke et elektrisk forbrenningstoalett ved bruk av solcelle og batteribank, isteden for gas? Hvor stort el anlegg må man da ha? Noen forslag på dette?

jang

Kom på hytta i går  kveld.  Cindy startet ikke opp. Vi har hatt den i 3 år skiftet katalysator og potte. Rengjørhver v e r sommer. Dvs. Vasker rlret opp/ut og støvsuger bak. Nå må den på service igjen og dette er vi ikke fornøyd med.  m
nå må far bygge utedo. Ikke 100% til å stole på!!

Tverrdalen


jang

Sitat fra: Tverrdalen på november 20, 2010, 14:45:37
Har du gass eller elektrisk? ???

vi har elektrisk. Når du løfter lokket skal viften starte. Og spjeldet .pner seg ikke. Tror det er en link mellom vifte og denne mekanismen.  har sjekket batteri osv. Alt ser ut til å være i orden. Må ta den på service igjen på mandag. Skriver med mobil så noen tegn blir rare ser jeg. Sorry

beni

Har hatt Cinderella siden 2002. På tross av et par overhalinger på verkstedet er jeg meget godt fornøyd (Ikke minst sett i forhold til den forrige løsningen!). Har for et drøyt år siden montert Urinova også for å avlaste og spare strøm.
Vi bruker hytta mye, og jeg vurderer faktisk å kjøpe et nytt Cinderella og å ha det gamle som reserve, da suksessen ved et hyttebesøk er ganske avhenging av at 'dassen' fungerer!  Bokstavelig talt bare et håndgrep å bytte, når opplegget for utlufting er der.

Scriptina

Er dere fornøyd med Urinova'en? Fungerer den like bra som man tror? :-)
Tror et avlastningstoalett når man har mange små barn på besøk er både besparende og ikke minst enklere! Hva gjør dere med papiret etter Urinova bruk?

jang

Sitat fra: beni på november 21, 2010, 15:17:40
Har hatt Cinderella siden 2002. På tross av et par overhalinger på verkstedet er jeg meget godt fornøyd (Ikke minst sett i forhold til den forrige løsningen!). Har for et drøyt år siden montert Urinova også for å avlaste og spare strøm.
Vi bruker hytta mye, og jeg vurderer faktisk å kjøpe et nytt Cinderella og å ha det gamle som reserve, da suksessen ved et hyttebesøk er ganske avhenging av at 'dassen' fungerer!  Bokstavelig talt bare et håndgrep å bytte, når opplegget for utlufting er der.

Er ikke enig at man må ha et i reserve for å bruke Cinderella! Dette tyder på at produktet ikke er ferdig utviklet og kan ikke stole på! Hadde vi hatt med besøk på hytten denne helgen, måtte vi reist hjem igjen. Nå blir det utedass i tillegg mot min vlje - men kan ikke stole på dette produktet lenger.


Scriptina

Vi er ofte 8 - 9 mennesker på hytten. Cinderellaen har sjelden kranglet, men hvis vi drikker øl og vin utover kvelden og alle våkner omtrent samtidig og benytter Cinderellan med mye "fluid", hender det at ting ikke blir / ble så godt forbrent som det burde.
Dette er grunn til at vi vurderer urinova i tillegg, det er det flytende som i størst grad belaster systemet. Når det da faktisk kan gå rett ned i en dreneringsgrøft og dette er det siste vi ser til det, er valget "enkelt".

Jeg vil jo tro at han som har 2002 modellen og ønsker seg det gamle som tilleggstoalett ønsker litt den "luksusen" mange boliger (og etterhvert en del hytter) har med to toaletter?!

Tverrdalen

Denne "Urinovaen", er der ingen problemer med denne i kaldt vær. Har dere varmekabel på avløpsrør for å unngå frysing fra Urinova til filter?

aksla

Sitat fra: Tverrdalen på november 22, 2010, 07:04:28
Denne "Urinovaen", er der ingen problemer med denne i kaldt vær. Har dere varmekabel på avløpsrør for å unngå frysing fra Urinova til filter?
Burde vel ikke være noe problem uten varmekabel dersom avløpsrøret ligger med fall hele veien fra toalettet til frostfri infiltrasjonsgrøft.

Tverrdalen

Ok, ingen fare for "frost" på veien til grøft/filter ???

erstokke

En undersøkelse for noen år siden (tror det var Hytteliv som hadde den) konkluderte med at eierene av Cinderella og Snurredass (original Vera) var fornøyde, alle andre var i større eller mindre grad misfornøyde.

Nå er det kommet andre produkter på markedet siden den gang, men disse to gamle traverene er utprøvd gjennom mange år.

Slik jeg ser det, er Cinderella et høyteknologisk produkt, du er hjelpesløs hvis noe går i  stykker. Snurredass er low-tech kompostering. Jeg velger Snurredass til tilbygget mitt. Mye billigere også, kr 5000 på finn.no inkl stol i porselen.

Uansett valg av do, er ventilasjon og montering viktig.

Lasse Elden

Sitat fra: Lasse Elden på august 18, 2009, 21:35:04
Hei!

Vurderer Cinderella forbrenningstoalett. Noen som har erfaringer med dette?
Andre alternativer (forbrenning e.l.) for innedørs toaletter (skriv gjerne erfaringene med den også) er det fint!



Oppfølgingsspørsmål - Infiltrasjonsanlegg (under jord), se link under:
http://www.hyttetorget.no/getfile.php/files/infiltrasjon.png

Hva menes med "egnede jordmasser" og "overflatevann"?

Noen som vet noe om dette? Kommunen sier det nok må søkes om utslippstillatelse for et slikt anlegg, se link over.

Forhører meg litt rundt og kommer tilbake med de svarene jeg får.

Geiri

"Hva menes med "egnede jordmasser" og "overflatevann"?"

Overflate vann kan vi ta først.

Om du graver en grøft og den fylles opp med vann er grøften dypere en Grunnvannet i omerådet.

En egnet masse finner du ved å:
1.Grav ett hull / grøft.
2.Fyll grøften med 10cm vann.
3.Bruk en måler. feks en stokk du setter nedi og merker av 10 cm vann.
4.La det stå en stund, sjekk at grunnen trekker til seg vannet. La det sige til 5cm.
5.Etterfyll vann til 10 cm noen ganger, og til slutt la alt vannet synke inn i jorden.
6.Er hullet ditt tomt etter at du har gjort dette ila en dag er grunnen egnet.
Står vannet i grøfta er det ikke egnet.

Lasse Elden

Hei!
Dette er jo en grei test, men det er jo ingen grunnundersøkelse.
Tviler på at kommunen vil godta dette!?!

Har du ytterligere kommentarer til dette?

Geiri

Der må du forholde deg til kommunens egne regler.
Hos oss er det tilstrekkelig med infiltrasjons grøft.
Andre kommuner har andre regler. Feks krav til mini renseanlegg. Eller totalforbud.

Kjell Iver

Jeg har Cinderella og urinova. Det fungerer etter hvert utmerket. Var veldig plaget med lukt i fra Urinovaen og måtte plukke den fra hverandre men nå er det OK. Vi brukte å tømme badebaljen til ungene ned i Urinovaen og jeg tror det tømte oljekammeret og medførte også søl innvendig i urinovaen som ikke tørket og som stanket. Vi bruker nå bare vanlig soyaolje av og til, og Zalovann som vi dusjer nedi etter bruk - funker utmerket for oss... :)

Jeg har sjekket med kommunen når det gjelder urin og det er ingen krav til rensing av urin sa de til meg. Om man pisser på et tre eller om man pisser 1 meter under jorda skulle være for det samme. Det er steril væske.

En stor utfordring med Cinderella, som jeg har tatt opp med leverandøren som en stor svakhet, er kulderas igjennom doen på vinters tid. Vi har doen på et moderne baderom med dusj og varmekabler og når det er under 20 minus ute blir det kulderas når doen ikke går. Når doen går er det OK! Det burde vært et spjeldsystem slik som man har på kjøkkenvifter. Dette gjelder kun ved utvendig "pipe".
De anbefalte luftinntak under doen og helt kort røykrør, men det kan ikke gjøres slik hos oss. Jeg har ikke sett denne utfordringen omtalt før - derfor nevner jeg det her....

Jan Rune

Vi har akkurat gått til innkjøp av et Cinderella forbrenningstoalett. En ting jeg lurer på er om trenger man å bruke "kaffefilter" når man skal pisse? Er det egnet til å nr.1 eller kun nr.2?

Urinova ved siden av er langt oppe på ønskelisten. Men akkurat ikke nok plass der doen skal stå.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod