Liten innbyggings oppvaskmaskin med varmtvannstilkobling

Startet av Røilern, mars 07, 2021, 09:24:32

Røilern

Vi ønsker oss en liten "under benken" oppvaskmaskin.

De finnes og har typiske mål: bredde 55cm, høyde 44cm. Jeg sliter imidlertid litt med å finne en som i tillegg har:

- Sort front
- Tilkobling for varmtvann

og selvfølgelig patent for frostsikring/drenering

Tips?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hyttesol

De fleste oppvaskmaskiner som er ment for kun kaldt vann, skal etter det jeg har forstått også tåle å få vann på inntil 60C direkte inn. Så det er ikke sikkert at maskinen "må" være en som er beregnet for både kaldt- og varmtvannstilkobling. Men bør vel sjekke bruksanvisningen for å være sikker. Det finnes vel også blandebatteri (av type ment for fast montering, ikke "vannkran") som kan redusere temperaturen hvis varmtvannet i rørene er varmere enn det maskinen tåler.

Noen mener at vasken ikke blir like ren med varmtvann inn fordi den første skyllingen bør skje med kaldt vann. Men det er nok bare en myte. Dessuten tar det jo litt tid før varmtvannet kommer frem i rørene. Så skylleprogrammet vil ta det vannet som er romtemperert først, og når rørene da er varme, få varmere vann før hovedvasken starter. Så det at man "mangler" varmtvannskobling, kan jo også være en fordel her hvis man isolerer rørene.

Drenering er det litt verre med. Har fått med min mors gamle benkoppvaskmaskin nå som jeg tester ut. Men tenker den må tas med hjem når det blir fare for frost. Selv om den ble tappet godt før forrige flyttelass, og har stått i kjelleren hennes i 4 år, var det fortsatt vann i den.

Ser også at det ikke er all verdens energiforbruk på disse. Usikker på hva det er på denne jeg har, men når jeg fant en vilkårlig en med energiklasse A+, står det 0.61kWh per "standard vaskesyklus". Og dette er med kaldt vann.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod