Autostart av Honda EU30is, auto choke og arduino.

Startet av Kvittern, mars 18, 2021, 11:58:57

Kvittern

Hei,

Jeg er i gang med å få laget meg en liten arduino sak her for autonomdrift av Honda EU30is aggregat som jeg skal ha på hytta (uten strøm og vann).
Det meste er på plass her, men lurer litt på om jeg skal benytte en servo eller en solenoid for å trigge choke. I prototypen som jeg har kjørende nå så benytter jeg en servo, men har ikke koblet det opp på aggregatet enda. 
Er det noen som har snekret sammen noe tilsvarende her og opparbeidet seg noen erfaringer?
Prototypen, som jeg har kjørende styrer nå 3 relèr, ett for starter og 2 for stop. en TMP36 temperatur sensor for å sjekke om jeg trenger choke, samt input for å verifisere at aggregatet faktisk har startet, samt servo for choke. Dette skal så kobles opp mot en Victron Venus GX.

Hvis noen har noen erfaringer rundt dette både gode og dårlige, så hadde det vært fint med en liten tilbakemelding.  :) 

Kvittern

Svarer selv jeg  ;D.
Jeg gikk for servo så får vi se hvordan det funker.
Har bygget ferdig alt sammen nå, men ikke montert det på aggregatet enda. Men satser på at dette kommer til å fungere som en drøm..

La ved et par bilder av hvordan resultatet ble.

Rune

elgen

Hei. Jeg har prøvd meg på det samme med Arduino og Honda 30is FS (for bruk med Victron VRM og Home Assistant). Med FS hadde allerede kabling for start, choke, og startlampe. Har du implementert føling av temp for choke og hvordan håndterer du feilsituasjoner?  Jeg fikk mitt til å funke med unntak av feilmeldinger. Så den prøver å starte 5 ganger og så får man aldri vite om det gikk eller ikke.

Vurderer egentlig å legge inn Firmata i Arduino og styre alt fra Node Red i Home assistent for å slippe for mye fikling med Arduino.

Kvittern

Hei,

Ja, jeg har satt en temperatursensor på motoren, slik at choke ikke trigges hvis motoren er for varm.
Noe feilhåndtering innebygget, sjekker da om aggregatet går, og temp, hvis temp er under 47 grader så er det på med choke, samt tenning på, også gir jeg en start puls på maks 4 sekunder, så fort det registreres at aggregatet starter så avsluttes startpulsen.
Hvis ikke det registreres at aggregatet har startet etter første forsøk, så venter jeg 9-10 sekunder, før jeg forsøker å gi ny start puls igjen. Skulle ikke aggregatet starter etter 4 forsøk, så har jeg lagt inn at det går i Error modus, og styringen vil ikke forsøke å starte det igjen, før feilen er slettet, typisk tom for bensin eller eventuelt andre problemer. Annen feil håndtering ser jeg egentlig ikke som nødvendig.
Jeg skal koble dette det opp mot Victron GX, så planen min er å overvåke i VRM om aggregatet har startet, men har ikke hatt tid til å se på hva som er mulig å varsler eller overvåke der pr nå, men det tipper jeg andre her på forumet har bedre kontroll på enn meg.
Så fort snøen på hytta er borte så skal det fraktes opp, pr nå så har jeg kun test kjørt dette i garasjen hjemme.  :)

Hilsen Rune.

ThomasR

Via VRM vil du jo enkelt kunne se:
- Om batterispenningen stiger
- Hvor mye strøm som går inn på batteriet (hvis du har en Victron batterimonitor)
- Hvis du har en Multiplus eller liknende, så kan du også se at du har AC in

Så en god del muligheter for å se at aggregatet kjører, ja.

Er planen din da å bruke det potensialfrie NO releet i Venus GX til å starte programsekvensen i Arduinoen da? Og tilsvarende starte stopprogrammet ved å åpne NO releet?
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Kvittern

Det var greit å vite ja, jeg regnet med at det var greie muligheter til å få overvåket dette i VRM. Jeg har Multiplus så da kan jeg sjekke AC input på denne.

Jepp planen er å benytte NO relèt på GXen til å trigge arduinoen.😁

Rune

elgen

Hei beklager sent svar fra min side. Dette var en artig tråd :-)

Mektig imponert over det ryddige oppsettet ditt! Som du ser av bildet,har ikke jeg kommet like langt - selv om jeg begynte i 2017..... Men nå har nytt lithium-batteri, Victron Multiplus etc kommet opp på hytta, så nå må/skal det settes ut i livet. Jeg tenker meg en Arduino som "alltid funker" og som skal styre oppstart og avstenging av aggregat. Tenkte å ha forsinket innkobling av last og avkjøling uten last som en del av jobben til Arduino også. Så skal jeg ha en RPI med Victron Venus som samler alt av data fra Multiplus, BMV og solcellekontroller. Vil også bruke Venus til automatisk start av aggregat ved lavt batteri, høy last etc. Så vil jeg ha en RPI til som kjører Home Assistant, da jeg synes Venus ikke har superbra grensesnitt og at det er vanskelig å legge til annet utstyr enn Victron-komponenter. Jeg har satt Home Assistant til å snakke Modbus med Venus, men man kan også bruke MQTT. Fra Home Assistant vil jeg styre Wallas med releer, lys via Zigbee, vise data fra batteri solcelle, Multiplus etc på en brukervennlig måte som jeg også kan se på Home Assistant hjemme. Inne i hytta vil jeg ha et BMV-display, en bryter for Multiplus og en knapp for start/stopp av aggregat så hvem som helst skal enkelt kunne bruke hytta.

Jeg har en sterk følelse at du er mye bedre til å programmere Arduino enn meg og har kommet mye lenger med koden. Kunne det vært mulig å få en stensil av din sketch? Du kan selvfølgelig få min også, om du synes det er noe å ha.

Kvittern

Hehe, jeg satt i gang nå i vinter, har samlet diverse Victron komponenter en stund, har kjøpt stort sett det meste brukt bortsett fra batteri, som er bygget på celler som er tatt inn i fra kina, og panelene.
Vi har vel egentlig et ganske så likt oppsett, jeg skal opp med 2 stk Victron MPPT, Multiplus, BMV-700,  Orion 24/12-40, Venus GX, Honda EU30is, med den hjemmesnekra autostart løsningen.
Og planlegger som du å benytte aggregatet til lading ved lav SOC, samt bidra litt ved høylast. Har også sett litt på om jeg skal sette opp noe automasjon, jeg masse erfaring med Domoticz, og benytter det hjemme pr i dag for styring av lys, varme, logge strømforbruk osv. Men har inntil videre bestemt meg for å forsøke å gjøre dette så enkelt som mulig, i hvert fall foreløpig. :-)
Neste prosjekt nå er å bygge varme til batteriet (la ved et bilde), så jeg fikk levert en liten bunke med varmeelementer her forleden, så har så vidt fått begynt å teste litt for å se hva som må til for å kunne sikre lading vinterstid når det er kaldt. Jeg har LiFePO4 celler og de skal ikke lades under 0 grader.
Ja, det er helt klart viktig at systemet er brukervennlig, jeg har også satt opp mulighet til å betjene multiplus'en inne i fra, aggregatet har jeg ikke lagt opp til at vi skal kunne styre remote, annet enn i fra Venus. Det er egentlig mest fordi jeg har tenkt at det trolig ikke blir nødvendig så lenge Venus'en styrer dette og triggerne der er fornuftig satt opp.
Jeg er ikke noe stor Arduino guru altså, men får da stort sett tingene til å fungere, men struktur på kode er det vel så som så med. Koden er basert på et tilsvarende prosjekt som jeg fant for en tid tilbake, som jeg har tilpasset oppsettet mitt. Alt ble først simulert i Tinkercad, før jeg koblet det opp på breadbord for å verifisere litt teori og praksis.
Jeg har test kjørt dette masse i garasjen nå, så dette skal nå fungerer som det skal
Jeg kan sende deg skjemaene, printlayout og kode samt link til Tinkercad på PM.
Og send meg gjerne din sketch også ja, alltid kjekt å se på hva andre har gjort.  :)

Hilsen Rune


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod