Søker hjelp til off-grid system med lading av elbil

Startet av GeirHM, mars 30, 2021, 19:34:55

GeirHM

Hei Ivar! Dette var stas! Jeg snakket nettopp med en hyggelig nabo som sa at det er mulig å få kraftselskapet med på trekke kabler opp til hyttefeltet. Jo flere paneler jeg planlegger jo mer ønsker min mye bedre halvpart at vi tar kontakt med dem først. Er det realisme i det å få til en tilkobling til Noregs vassdrag innen for overskuelig framtid?

I mellomtiden fortsetter jeg med mine planer. Og jeg drømmer om et dypt hull jeg kan begrave aggregatet i for å stoppe lyd og som også holder det frostfritt. Og jeg ser for meg at jeg lærer nok om batteriteknologiens vidunderlige verden til at jeg kan skru sammen mitt eget husholdningsbatteri av gamle celler fra en eller flere Leaf.

Det hadde vært stas å få se hvordan du og andre har løst energisituasjonen her ved Gråsjøen. Jeg er veldig takknemlig for alle bidrag i denne tråden, de vil jeg bruke for å få til mitt eget opplegg.

Hyttesol

Det spørs om det kanskje er mer realistisk å prøve å få til en ladestasjon eller innlagt strøm hvis det kan la seg gjøre. Det som er utfordringen her, er at det tas utgangspunkt i at elbilen skal kunne lades, noe som allerede der står for kanskje 85-90% av det totale forbruket som hytten trenger å ha, og er et ekstremt høyt krav å stille til anlegget.

Vanligvis når man planlegger et solcelleannlegg, så starter man med energibudsjettet der man får oversikt over alt forbruk. Etter det er gjort, så ser man hvor man kan klare å kutte i strømforbruk. Dvs, kjøpe mer energieffektive apparater, få oppvarming og matlaging over på gass/bensin/diesel/parafin, begrenser hvor mye man trenger å bruke de mest energikrevende apparatene. Og et siste viktig punkt i planleggingen er: Vurdere om man må kutte ut enkelte apparater fra planen og finne en alternativ løsning fordi de krever mye mer enn man først så for seg. Man tenkte kanskje en liten frostvakt til rørene om vinteren, men ser plutselig at dette utgjør over 90% av forbruket. Før man kjøper inn anlegget må man tenke: Er dette realistisk? Betaler man 200k ekstra i batterier, bare for å slippe å tappe ned anlegget og hive i en dæsj glykol i sluker og toalett før man drar, og når alle andre strømforbrukere blir ubetydelige i forhold?

Elbillading havner dessverre litt i den kategorien. Det blir utfordrende både i total energimengde (kWh) som skal produseres, og effekt der og da (kW trekk fra inverter). Det sprenger energibudsjettet og alle kostnadsrammer med en gang. Og selv med de 120k du foreløpig ser for deg, så er du enda ikke "garantert" å alltid kunne lade elbilen fra solstrøm.

Hvis du har 120k, så er det mye man kan få gjort: Realistisk sett så kunne du kjøpt en rimelig, brukt bensin/dieselbil. Alternativt legge inn strøm eller få på plass ladestasjon i nærheten. Alternativt, planlagt mindre kjøring under hytteturen, og at dere fullader bilen på siste ladestasjon før man kommer frem.

Det er ikke "umulig" å få til å lade den. Men jeg ville heller tenkt at overskuddet på solfulle dager kan gå til lading som en ekstra bonus, mens på andre dager må det brukes aggregat eller ventes til det kommer sol. Da trenger ikke anlegget å bli like stort og kostbart.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

fossfor@hotmail.com

90-95% av strømforbruket går til lading av bil.
Kom i kontakt med noen innfødte,spør om det er mulig å få til en "avtale" med å få ladet opp bilen før hjemturen.

La oss si 500,- hver gang (lett tente penger for den som selger strøm)
Budsjett 120 000,-   der 20 000,- går til ett nytt solcelle anlegg til hytta
100 000,- til lading av bil.

12 ganger i året på hytta?
500,- x 12=6000,-
100 000,- / 6000,-= 16,6 år.

ivarw

Hei Geir!

Jeg elsker drømmer og aller mest de store og vidløftige.

Samtidig har nok hyttesol en finger nede i realismen. Ville nok tenkt nokså alternativt fremfor å sikte mot eget vannkraftverk eller solcellefarm. Type el-sparkesykkel ned til p-plass m/hurtiglader. Kanskje begynne med å prosjektere et anlegg som i kombinasjon med solkraft og aggregat Kan levere nok til å dra Teslaen tur-retur de mila til Shell'en på Koppang for hurtigladning. ;-)

Når det gjelder kraftlinjer opp i feltet, er det en diskusjon som definitivt hører hjemme i ganske andre fora enn dette. ;-)   
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Røilern

Bra med realistiske inspill her.

Idag har jeg ladet bilen litt. 8Kwh fikk jeg levert til bilen tenker jeg. Men solen har nesten strålt kontinuerlig i 5-6 timer

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

GeirHM

Det er jo helt fantastisk! 8kWt vil i vårt tilfelle dekke bilens tap av energi tilsvarende fire dagers opphold.

Jeg har noen spørsmål:

Når en beregner størrelse på solcelleanlegget, hvor stor prosentandel av max effekt kan en regne med i snitt får ut? Altså om en har som forutsetning at anlegget har optimal plassering i terrenget og at anlegget befinner seg på fjellet i Sør-Norge, og at vi ser bort i fra mørketiden.

Hvor stort bør batteribank være i forhold til døgnforbruk? Forutsatt litium ion batteri.

Jeg har lest her at dere forutsetter at et aggregat bruker 1 til 1,2 liter bensin/diesel pr kWt. Men når jeg leser aggregat spesifikasjoner ser det ut til at forbruket er en del lavere. Et Honda eu70 gir 5500w i 6,5 timer på en tank på 13 liter, noe som gir 35,75 kWt og skulle tilsvare 2750 watt pr liter? Stemmer ikke dette?

Om jeg lager et solcellesystem med lading av elbil, skal lading planlegges ut fra Victron vekselretter/lader eller direkte fra aggregatet?

Ps. Jeg er som dere forstår helt ny med dette, og det reflekterer nok også mine spørsmål.


elektrikern

Bensinforbruket på EU70 er vel max ca 1,9kWh pr liter bensin. Dette er antagelig noe av det mest energieffektive aggregatet du greier å oppdrive. Tanken er oppgitt til 19,2 liter, ikke 13 liter.

Med mange andre aggregater kan du regne nærmere 1kWh/liter bensin.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

GeirHM

Hei elektikern, er det slik variasjon mhp forbruk på dieselaggregatene også? Og i forlengelse av dette, er de væskeavkjølte dieselaggregatene bedre på forbruk?

elektrikern

Fant denne tabellen fra Satema. Den viser at dieselaggregater bruker betydelig mindre drivstoff pr. KWh produsert. Vi ser også at stor aggregater er mer effektive enn små. På et 10/12kVA aggregat som gjerne yter ca 8-9kW på 75 % last så går det ca 2,5 liter i timen. Og 50% ekstra hvis belastninga er enfas.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

GeirHM

Om jeg forstår dette rett er det altså mulig å få et væskeavkjølt dieselaggregat til å produsere over 3kWt pr liter? Det er jo positivt for ideen om å inkludere lading av elbil innenfor rammen av et solcelleanlegg hvor det inngår et aggregat. Og det må jeg jo uansett ha for å drifte hytta midtvinters.

Hyttesol

Driftstid er ofte oppgitt med full tank og halv belastning av aggregatet. Det er vanskelig å finne effektiviteten spesifisert i klare tall. Kjenner ikke til akkurat EU70i. Men noen aggregat er nok mer effektive enn andre.

Angående størrelse på batteribank så er vel hovedregelen at du må ha en batteribank som er stor nok til lengden på oppholdet, når man tenker worst case med lading fra panelene. Samt at du må ha nok panel til å kunne lade opp igjen batteribanken mellom hvert besøk. Så dess lengre opphold, dess større batteribank. Dess hyppigere besøk, dess flere panel. Har man aggregat i backup så trenger man ikke bekymre seg like mye for at det ikke blir nok.
Om du følger den tommelfingerregelen så blir det sånn sett riktig å velge en stor batteribank slik du har gjort. Men spørsmålet er likevel om dette blir hensiktsmessig å gjøre, kun for elbilen. Uten at jeg skal snakke på vegne av Røilern her, så er vel det han gjør å lade elbilen med overskuddsstrøm fra panelene som er overskytende i perioder med bra sol. Altså som en ekstra bonus, ikke fordi han er avhengig av at anlegget "må" klare det for å komme seg hjem igjen. Elbilen er nok ikke med i energibudsjettet hans.

Jeg har selv prøvd å finne gode data på hvor mye sollys som kan forventes på en gitt plassering uten å finne det. Men vi hadde en tråd om dette hvor flere postet konkrete tall fra sine anlegg om høsten: http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2845.25

Hvor mye lading man får, kan variere ekstremt mye. Alt fra mange kWh på et døgn med bra sol, til kun 200-300Wh på en skikkelig dårlig dag. Jeg får rundt 7-8-9kWh med mine 1800W panel på gode dager i disse dager, men langt mindre på dårlige dager.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

elektrikern

Driftstid på full tank med en oppgitt belastning er tilgjengelig for mange aggregater. Tabellen jeg la ut viser liter i timen ved 75% last. Den skulle være grei. Berema oppgir hva Honda aggregatene bruker av bensin i timen ved en gitt belastning. Jeg tror du finner fabrikktall på de fleste hvis du søker.

TS kunne muligens fått en løsning med et aggregat som kunne ladet bilen for 30-100.000. Dette kunne også ladet hytta ved behov. Vi vet ikke hvor lange opphold han har eller hvor mange i året men på vinter er det gjerne vanskelig og veldig omfattende å produsere og lagre store mengder energi. Vi bruker hytta 120-180 netter i året og har gått for 7,5kWh litiumpakke. Vi må lade hver tredje til femte dag midtvinters. Det hadde dratt voldsomt på hvis vi skulle produsert og lagret den nødvendige strømmen fra sol. Vi velger heller å bruke 20 til 50 liter bensin på en vinter.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

haskibr

Artig å lese denne tråden. F.eks er idéen om å lade elbil på den mørkeste tiden av året fra offgrid anlegg å snu ting helt på hodet i forhold til tanken om å ankomme hytta med så fulladet elbilbatteri som mulig for få strøm fra elbilens enorme batteri til hytta for igjen å redusere aggregatkjøring mest mulig.

Men det må være bedre å lade fra aggregat enn å få bergingsbil til å frakte bilen fra hytta til nærmeste ladestasjon ved hjemreise. Jeg vil anta at lading fra aggregat ikke er noe man gjør i utrengsmål.

Jeg synes det er mye god informasjon å hente på victronenergy.no sine nettsider. Victron er flinke til å dele kunnskap og vise eksempler på bruk. "Energy unlimited" er verdt å se litt på før man bestemmer seg tror jeg. Ang. aggregater så publiserte de en test "Marine generator test" for noen år siden, men mye av resultatene er nok ikke gått ut på dato allikevel.
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

GeirHM

Hei til dere alle! Jeg er svært takknemlig for alle bidrag jeg har fått så langt. Jeg skal få til et opplegg som selv på det vanskeligste skal gi meg en nødløsning for bilen (godt for nattesøvnen) og som på lyse dager gir oss energioverskudd vi kan tappe av til å gjøre utflukter i bil for å sykle og gå i andre terreng enn de som er tilgjengelig rundt hytta. Med både Rondane og Femunden i nærheten er det rett og slett dødskult!!!

Hyttesol

Det er litt vanskelig å gi noen konkrete råd, for det kommer veldig an på hva GeirHM er villig til å betale, og hva som forventes. Man kan gå for det mest lønnsomme alternativet, eller man kan velge å betale ekstra for "convenience".
Spørsmålet hvor lenge man er villige til å vente på at bilen lades, og hvor mye aggregatstøy man orker, og hvor mye man vil betale for mindre venting og mindre støy. Det er jo ikke slik at det rimeligste alternativet som får jobben gjort, alltid er det som passer best.

Tar jeg mitt eget anlegg som eksempel hvor jeg har Honda EU20i, Multiplus 48/3000 og 1800W solcellepanel og rundt 7-8kWh "brukbar" kapasitet på batteribank, så skulle også mitt anlegg kunne blitt brukt til å lade elbil om noen hadde strandet her med elbilen sin og flatt batteri. Enten bare med aggregatet alene som går mange timer ved å sette ladestrøm til 5-7A på elbilen, eller med solstrøm fra inverteren på en god dag. Eller hvis vi hadde hatt det travelt, kunne jeg samkjørt aggregat og inverter med PowerAssist, og dermed lade ved inntil 16A fra sol + bensin samtidig.

Det er ikke "beste løsning", men det "får jobben gjort", gitt at man har litt tålmodighet og gidder å etterfylle bensin hver 2-3 timer. Og en EU20i som faktisk garanterer å få jobben gjort uansett hvor uheldig man er med sol, koster bare 10k brukt på finn.no. Det er billigste løsning. Så kan man gå oppover derfra.

Mest sannsynlig så taper ikke batteripakken seg med 2kWh/døgn. Det er mulig at når den parkeres fulladet med 100%, at den da viser 98-99% i dashboardet når den startes neste dag. Men dette er nok heller det at målingen er litt upresis, ikke at disse prosentene reelt er "tapt". Lar man den stå lengre, taper den seg nok ikke like mange prosent de neste dagene. Det flater nok ut.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Mska

Sitat fra: GeirHM på april 03, 2021, 08:24:14

Når en beregner størrelse på solcelleanlegget, hvor stor prosentandel av max effekt kan en regne med i snitt får ut? Altså om en har som forutsetning at anlegget har optimal plassering i terrenget og at anlegget befinner seg på fjellet i Sør-Norge, og at vi ser bort i fra mørketiden.

På siden til sparelys.no (https://www.sparelys.no/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=37) finner man en tabell som viser hvor mye effekt (Ah/12V per uke) man kan forvente fra panel i sør norge.  Denne kan ihvertfall brukes som et utgangspunkt.

Hyttesol

Sitat fra: GeirHM på april 03, 2021, 12:56:16
Hei til dere alle! Jeg er svært takknemlig for alle bidrag jeg har fått så langt. Jeg skal få til et opplegg som selv på det vanskeligste skal gi meg en nødløsning for bilen (godt for nattesøvnen) og som på lyse dager gir oss energioverskudd vi kan tappe av til å gjøre utflukter i bil for å sykle og gå i andre terreng enn de som er tilgjengelig rundt hytta. Med både Rondane og Femunden i nærheten er det rett og slett dødskult!!!

Det høres fornuftig ut :-) Å lade fra hyttens batteribank ville blitt litt for råflott og dyrt.
Så kjøp deg et greit aggregat slik at du vet at du alltid får ladet. Både store og små aggregat kan gjøre samme jobben, bare iløpet av forskjellig tid. Kjøp batteribank tilpasset bruken av tingene du har inne hytten. Panel er ikke så dyrt lengre, så behold gjerne de 12 panelene du tenker slik at du får bra med overskudd og god lading i perioder med sol.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

fossfor@hotmail.com

Fin startpakke:https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=212113185

Få nå 2000 -3000w med panel så skal det mye til å ikke få til noe strøm på bilen iløpet av en ukes tur.

Men hyttesol er inne på noe her,stort Diesel aggregat:https://stromkilden.no/products/hyundai-dhy8600se-stromaggregat-6300w-elektrisk-start?variant=31068316893261&currency=NOK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&utm_campaign=gs-2019-10-21&utm_source=google&utm_medium=cpc&gclid=CjwKCAjwpKCDBhBPEiwAFgBzj7aBGr4b4BwhrdrzyYiqQgUGnG85mgJXkwRtAJ-zi4t7SXk8Qd-LfhoCQHEQAvD_BwE

Da er neste soørsmål: noen restriksjoner på å lagre Diesel i stor tank/fat?

Blir fort litt logistikk å få opp nok diesel,tank på minimum 400-600l?

Hyttesol

Kommer vel sikkert langt nok med 2x 20L kanner som kjøpes med underveis. Trenger nok ikke å lagre så store mengder.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod