God festeanordning for solcellepanel på tak av bølgeblikk

Startet av Hyttesol, april 13, 2021, 11:30:04

Hyttesol

Det å stable panelene midlertidig opp etter veggen slik jeg har gjort har fungert utmerket sånn for ladingens del. Men ikke helt uventet så er det ikke alle som er like begeistret for "estetikken" med dette, så dette må jeg få på taket etterhvert. :D

Taket er av svart trapésformet bølgeblikk av stål. Det som skal monteres er 6x 300W paneler på ca 1x1.6m. Tenker å ha de "stående", først en rad med 3 øverst, og en annen rad med 3 under.


Jeg ser at både sparelys og sunwind har aluminiumsskinner som man er ment å først festes i taket med en vinkelbrakett, for deretter å feste panelene til skinnene. Det er nok den profesjonelle måten å gjøre det på. Men jeg liker ikke helt hvor mye dette hever panelene opp fra taket. Jeg kjøpte helt sorte panel med tynn ramme for at dette skulle være så anonymt som mulig, med håp om å montere de rett nedpå taket på et vis. Kan avse litt lufting bak, for estetikkens del.

Jeg er også litt skeptisk til de forskjellige festebrakettene som finnes, og om de faktisk vil holde tett gjennom taket. Jeg har vært inne på tanken på om det er mulig å rett og slett bare lime panelene fast i taket med noen gode dæsjer sikaflex, tec7, eller noe annen hubbabubba som vil klare å holde dette. Men det skal jo vare noen år, uten at 18kg tunge panel skal seile ned og treffe noen i huet.

Noen som har noen gode forslag til hvordan løse dette? Helst med rimeligst mulig festemateriell. Jeg ser at det fort kan komme på rundt 6k om jeg skal gå for ordentlig festeanordning med aluminiumsprofiler, og da uten at jeg får de ned på taket slik jeg ønsker.

Det er også mulig å komme til på innsiden av taket fra råloftet for å montere på mutre og skrueskiver og slikt, evt bare skru rett inn i "takstolene" som er der.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Ygnastølen

Hva med å feste en vinkel i bunnen av hver rekke av paneler med typisk takskruer med gummipakning.
Deretter kan du godt lime paneller rett på tak med en god "dasj" Tech-7, da går de ingen vei.....
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

etsvends

Jeg festet et panel på campingvogn med tec-7 og det sitter jo som fy. Der har man riktignok godt med overflate til å gi kontakt og spesielle hjørnespoilere.
Dette tåler vindhastighet på opp mot 100kmt.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Hyttesol

Ja, tenker det må bli noe slikt. Disse brakettene fra sunwind ser ikke så dumme ut:
https://www.sunwind.no/product/show/?id=3023&Festebrakett-Solfix,-for-papptak---black

Skaffer 10, hvor 6 støtter nederst i bunnen, og 4 på sidene. Bare for at de ikke skal kunne skli ned. Så limer jeg på med godt med Tec7 under alle panelene. Vil nok aldri klare å få panelene av taket igjen da  ;)
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod