Hjelp til valg av toalettløsning

Startet av Hobbydude, april 25, 2021, 05:22:53

Hobbydude

Hei.
Jeg er helt grønn på dette med og ha septiktank og gråvannstank.

Kjøpt type hytte som skal brukes som bolig. Godkjent som helårsbolig.

Har en 6m3 septiktank. Og gråvannstank som filtrerer og slipper gråvann videre ut.
Vann fra egen brønn som aldri har gått tom.

Tidliger eier sier at septiktanken tømmes 4 ganger per år. Kommunen tilbyr 1 gratis tømming annen hvert år.

Vi er en familie på 4, 3 damer og meg. Så den vil bli ofte full den tanken.

Per dags dato står det vanlig klosett i boligen. Men jeg lurer litt på hva slags løsning jeg burde gå for. Er redd septiktanken blir en irritasjon.

Jeg vurderer vannbesparende toalett på do. Og en annen form for do på vaskerommet.

Sett litt på separett villa.  Og lest at de fleste er fornøyd med en sånn.

Forbrenningsdo er mindre jobb men desto dyrere.

Vakum do som spyler 0.5 liter per gang leste jeg litt om.

Hva ville dere anbefale meg og gjøre?

Minirenseanlegg ?

Naboen har renseanlegg 100 meter unna

Slyboy

Hvor ofte er du på hytta og bruker toalettet? Vi har 4m2 tank og har ikke tømt den på 5 år og det er ikke noe problem. Før i tiden ble ikke tankene tømt, men etter at vaskemidler fra vaskemaskin og oppvaskmaskinene gjorde sitt inntog, ble det  dårligere gjæring i tankene. Løsningen på dette er å sette igang en prosess. Jeg løste dette med 6 pakker med fersk gjer som jeg skylte ned i toalettet. Har ikke hatt problemer.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Hobbydude

Sitat fra: Slyboy på april 25, 2021, 16:14:52
Hvor ofte er du på hytta og bruker toalettet? Vi har 4m2 tank og har ikke tømt den på 5 år og det er ikke noe problem. Før i tiden ble ikke tankene tømt, men etter at vaskemidler fra vaskemaskin og oppvaskmaskinene gjorde sitt inntog, ble det  dårligere gjæring i tankene. Løsningen på dette er å sette igang en prosess. Jeg løste dette med 6 pakker med fersk gjer som jeg skylte ned i toalettet. Har ikke hatt problemer.

Hver dag. Er hytte som er helårsbolig. Så vi er familie på 4 som bor der fast.

Tror du misforstår litt her. Lukket septiktank som kun toalett går i.
Gråvannstank med filtrering og slipper all dusj vann vaskemaskin kjøkken etc. går i.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod