Hvordan oppfører et kombikjøleskap seg i lav romtemperatur?

Startet av Hyttesol, april 26, 2021, 15:58:04

Hyttesol

Har lyst til å kunne ha kjøleskapet i døgndrift i disse tider. Jeg har et lite gorenjekjøleskap med fryser i toppen. Må først åpne hele døren i kjøleskapet, deretter er det en liten luke i toppen for å åpne fryseren. Fryseren skal jo normalt være -18C, kjøleskapet +4C.

Ligner veldig på denne, men vet ikke om det eksakt samme modell:
https://www.pricerunner.se/pl/18-4364442/Kylskaap/Gorenje-RB3091ANW-Vit-priser

Hvordan vil dette gå når det er kaldt der kjøleskapet står? F.eks. når romtemperaturen dipper under de 4C som skal være i kjøleskapsdelen. Kan man risikere at termostaten da ikke starter kompressoren, og at maten i fryseren blir tint? Eller er det 2 termostater og noe fancy regulering som ordner dette? Dette er et helt enkelt primitivt skap
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Skillenes

De fleste kjøleskap med fryser har vel bare en kompressor, og når det blir for kaldt i rommet vil ikke kompressoren starte og det som er i fryseren tiner. Har skjedd hos oss flere ganger.
1500 watt solcellepanel
Victron smartsolar mppt 100/30
Victron smartsolar mppt 150/85
Multiplus12/2000-80
Bmv 712
Raspberry pi 3B+
6 kwt lifepo4 celler 12v (AE)
Honda eu20
Wallas cc40

StefanPal

Kjøleskap er og klimaklasset ut ifra omgivelsetemperatur de skal brukes i.
Man skilter normalt ikke med denne uten man må gå inn i manualen for å se.

Så man bør ikke slå det på før man oppnådd den temperaturen i rommet.

Teoretisk trur jeg at bruk i lavere temperatur gjør at kjølemediet vil bli tregere å pumpe rundt for kompressoren og funksjon/levetid på kjøleskapet reduseres.

Eks.på klimaklasse:
– Under normal (SN) 10–32 °C
– Normal (N) 16–32 °C
– Subtropisk (ST) 18–38 °C
– Tropisk (T) 16–43 °C

Kjøleskapet du refererer til har klasse N, ST, så det er for bruk i rom med 16-38 grader
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

ik@guard.no

Grundig har noen kombiskap med "Freezer Protection". Disse kan stå i omgivelser ned til -15 °C. Dessverre så er det bare forholdsvis store skap. F.eks. dette:
https://www.grundig.com/no-no/hvitevarer/kjoel-og-frys/alle/gfn-13824

Ygnastølen

Hei

Jeg gjør det samme, men passer på å ikke ha noe i fryser.
Ellers fungere kjøleskap fint, eller maten holder seg.....
Antar det kanskje forkorter levetiden på det, men de er jo virkelig mye billigere enn de som kan gå ned til temp på - 16C....
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Hyttesol

Ja, jeg merket da jeg kom dit og kjente på varene at f.eks. ene pizzaen var "soggy" i konsistens. Hadde en datovare fjordland der, hvor tyttebærsyltetøyet var litt slushaktig. Så jeg tok ikke sjansen på tingene og kastet det da jeg ikke vet hvor lenge dette kan ha vært halvtint.

Jeg tenkte ikke på denne problemstillingen før jeg hadde reist derfra og ting hadde stått 2 uker. Lurer på om det finnes en reodor felgen løsning på dette?

Kjøleskapsdelen gjør nok jobben. Fint med kald øl, men det var helst matvarene i fryseren jeg ønsket at kunne få ligge igjen mellom hvert besøk :(
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Vet ikke om det var flaks men vi endte opp med to enheter. Under benk kjøleskap og fryser som tåler -15° ute i skjulet Fryseren er en liten boks med åpning i toppen så den er ganske effektiv  1500,- på Elkjøp hvis jeg ikke husker feil

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Et tips for de som lurer på hvordan det går med frysevarene over tid når hytten ikke er i bruk (kan godt gjøres hjemme også med tanke på ferier):

Sett inn en kopp eller boks med vann og la vanne bli ordentlig frosset. Legg så en mynt på toppen. Hvis mynten ikke ligger på toppen neste gang man sjekker fryseren så har det vært over 00C.
Man lærer så lenge man lever.

Hyttesol

Litt morsomt at du nevner det, for jeg satt faktisk inn akkurat en slik kopp før jeg dro. Bare med en stålmutter istedenfor en mynt siden det var det jeg hadde  ;D
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Hyttesol

Er den eneste løsningen her rett og slett å ha separat fryser og kjøleskap?  Hadde jo absolutt håpet å slippe det, da jeg ikke har noe fornuftig plass til en fryser, og heller ikke behov for så mye fryseplass som de minste fryserne gir. Jeg reiser til hytten nå og kommer da sikkert til å tømme kjøleskapet og skru av multiplus for sesongen før jeg drar.

Har noe mat i fryseren der inne, men er usikker på om den kan spises da jeg vet det har vært netter ned mot 3-4-5-6C i utetemperatur. Og jeg tror ikke jeg plasserte koppen som indikerer om det har vært tint før jeg dro sist.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod