Slutt på lading fra MPPT/solceller

Startet av Ygnastølen, april 27, 2021, 12:19:25

Ygnastølen

Hei

Jeg har et Victron oppsett, og en Victron DC-DC på 300W stående på hele tiden for å drifte Cami og Wifi.
Den 21-22.04 sluttet MPPT/solceller å lade, de går på typisk 20-40W mens batteri synker i SOC.
I dag nede på 82%......, skulle vært på 100% hver dag utpå dagen.
Har en hjelper som har sjekket, og solceller står som de har gjort før siste ukes kraftig vind, og eller virker alt i orden.
Han koblet av alt av DC forbruk, da hoppet lading opp til 90W, 27.9V og hele 1.5A, .....litt sarkasme.

Har noe en ide om hva kunne ha skjedd?
MPPT har takket for seg?
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

OS

Det har vært noen feil i firmware på noen Victron-MPPT så vil anbefale deg å oppgradere firmware for å se om det hjelper.

https://community.victronenergy.com/questions/69735/mppt-just-stops-charging-battery-not-full.html
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

ThomasR

Har du GX-enhet som du har oppdatert "over the air"?

Tenkte i så fall om det kunne være den nye funksjonen med "voltage limit" som av en eller annen grunn utilsiktet har aktivert seg..?
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Hyttesol

Det kan egentlig være "hva som helst", vanskelig å si uten å feilsøke eller med litt mer info. Hvis du får logget på ladekontrolleren og sett hva den leser som batterispenning og solcellespenning samt charge state så kan det jo gi en viss indikasjon på hvor feilen må være (før eller etter MPPT). Er det noe rart med spenningen enten fra panelene, eller at den leser feil fra batteriene kan det være dårlig kontakt, mens hvis alt det er normalt med ingen lading, kan det være ladekontrolleren.
Men enkleste er nok å ta med et multimeter og måle fremover.

At det ble bedre av å koble av DC last, kan jo ha vært dårlig kontakt, og at dette ble litt bedre når han fiklet litt rundt med anlegget og noe rørte på seg.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Min erfaring er at disse MPPT er nesten "bullet proof"

- Sikring som har slått ut? (I know - probably not)
- Software oppgradering eller konfigurering som har gått feil?
- Løse ledninger? (De var fastskrudd, men varme har fått kobberet til å mykne)
- Oppgradere firmware?
- Restarte boksen
- Video av lampene - hjelper oss å feilsøke

Det siste trikset har jeg selv brukt en gang etter en mislykket konfigurering

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Ygnastølen

april 29, 2021, 04:42:04 #5 sist endret: april 29, 2021, 07:30:58 by Ygnastølen
Hei alle og takk for svar.

Har nettopp oppdatert firmware på MPPT remote over the air ja.....
Men jeg får nok feilsøke når jeg kommer meg hjem fra jobb om 4 uker, så imellomtiden får det stå med 90W lading og 28V og 3,2 A som maks på dagene ;D
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Ygnastølen

Fruen var er på hytta nå i helga, og SOC hadde ramlet til 66% når hun kom opp ???
Hun startet aggregat, og det startety med 2000W lading, men ramlet nesten med en gang til 100W.
Batteri viste fortsatt under lading - 1,0 A.....
Må være en plass strømmen drar, eller hvorfor lader hverken MPPT eller aggregat?`

Fikk hjelperen min til å koble ut hele batteribank.

Noen som har en ide??

Hvor starter jeg å feilsøke?
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Hyttesol

Er det med multiplusen du lader, når du ser at ladingen stopper opp? Hvis den oppfører seg likt som ladekontrolleren så er det lite sannsynlig at det er ladekontrolleren. Er det noe felles kabling for disse, eller går de begge direkte på batteriet? Sjekket alle mellomkabler på batteribanken? Sjekket eventuelle sikringer?

Det er litt vanskelig å hjelpe med å feilsøke uten å se helheten av anlegget, og hvilken komponent som leser spenningen.

Jeg tenker jeg ville startet med å sjekke batteriene, for å se hvordan spenningen ligger og at de i det heletatt er ment å ta imot lading, og at det ikke bare er systemet ditt som leser feil spenning. Kan jo være batteriene dine er fulle men at systemet leser feil spenning. Sjekk først hvilespenningen. Den bør jo ligge på noe slikt som 12.6-12.8V dersom de er fulle og være mest mulig lik for alle batteriene. Se om det er store forskjeller. Deretter sett på lading og se hva spenningen havner på da. Du hadde vel litt tull med disse batteriene tidligere, og fikk et nytt på reklamasjon? Skjevbalanse i spenningen?

Du bør få mer eller mindre full ladeeffekt sålenge batteriene ligger på mindre enn 14.4V under lading (28.8V tilsammen). Da skal laderen være i "Bulk". Mens etter 28.8V er nådd, bør ladestrømmen synke, men spenningen ligge konstant, og laderen går over i "Absorption". Etter en stund i absorption skal den gå over til float, og legge seg på 27.6V med veldig lav ladestrøm. Hvis laderne gjør dette så gjør de som de skal. Da må det være kabling eller batterier.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Ygnastølen

Hei


Takk for svar.
Har tatt ut historie logg, og etter jeg slo av system sist jeg var der står fortsatt "VE.Bus System" på inverting og SOC synker, samt at MPPT eller aggregat (nå kjørt av fruen i helga) ikke lader med mere en 40-50 W eller 100-200W.
Batteri er koblet ifra alt nå, så får jeg se på det selv etter jeg kommer hjem fra jobb om 4 uker......

Det er nok noe jeg sikkert har fiklet med selv, da CCGX er ny, og morsom å trykke på ;D
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Røilern

Sitat fra: Ygnastølen på april 29, 2021, 04:42:04
Hei alle og takk for svar.

Har nettopp oppdatert firmware på MPPT remote over the air ja.....


Har du restartet MPPT'en etter oppdateringen? Koblet fra strøm og til igjen?

Hvilken status kan du lese av på MPPT remotely. Den burde kunne gi noen svar.
Kanskje du kan dele noen skjermbilder med oss.


Kan det tenkes at  du har koblet inn ESS eller noe slikt? Det du beskriver er vel at systemet ditt tror at batteriet er fulladet, og at både MPPT og Inverter begrenser lading. Hva slags batterier har du?

En liten test kan være å koble fra kommunikasjonsledningen til MPPT'en og restarte. Hvis ladingen er "sentralt" begrenset bør den begynne å lade.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Ygnastølen

Hei og takk for svar.

Har tenkt i de samme baner som @Røilern, det er som om systemet tror SOC er 100%.
Har ikke restartet noe, men nå er det som sagt koblet ifra totalt, og får stå til jeg kommer hjem selv.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Slyboy

juli 16, 2021, 13:39:04 #11 sist endret: juli 16, 2021, 15:02:19 by Slyboy
Har samme problem. Lader når den slås på, og når batteriet er fullt går den i "Float". Når den så tappes ned til ca 80%, må jeg koble den ifra og koble den til igjen før den da starter opp igjen. Når batteriet igjen er fullt, er problemet det samme.

Har lagt ved bilder av dagens innstillinger.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Ygnastølen

Hei

Alt var iorden hos meg, bare jeg som hadde fiklet og trykt på noe jeg ikke skulle ;D
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Slyboy

Kan du legge ut skjermdump fra instillingene på regulatoren din?
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Hyttesol

Hvordan er alle victronenhetene dine koblet sammen? Ser i signaturen at du har batterimonitor og Cerbo, og som da sikkert er satt opp med sine innstillinger igjen. Disse vil vel i noen tilfeller overstyre innstillingene på ladekontrolleren, selv om alt tilsynelatende er satt riktig opp i ladekontrolleren? Jeg er ganske sikker på at det må ligge i konfigurasjon/firmware, og at enhetene dine mest sannsynlig er fysisk i orden.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Ygnastølen

Jeg er hjemme nå, men har VRM, men ser ikke hvordan jeg kan sende sjermbilde av innstillinger av denne.
Men jeg har som "Hyttesol" sier også Color Control GX, og det var der jeg aktiverte "DVCC - Distributed Voltage and Current Control"......flaut å innrømme, men dette er jo funksjon for BMS og litium batteri, så da tok CCGX over all control på alle enheter, og det ble feil uten BMS og AGM batteri.
Men når jeg fikk resatt den på hytta var alt i orden.

Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Slyboy

Sitat fra: Hyttesol på juli 22, 2021, 00:26:38
Hvordan er alle victronenhetene dine koblet sammen? Ser i signaturen at du har batterimonitor og Cerbo, og som da sikkert er satt opp med sine innstillinger igjen. Disse vil vel i noen tilfeller overstyre innstillingene på ladekontrolleren, selv om alt tilsynelatende er satt riktig opp i ladekontrolleren? Jeg er ganske sikker på at det må ligge i konfigurasjon/firmware, og at enhetene dine mest sannsynlig er fysisk i orden.

Ganske sikker på at du har rett. Skal koble nettet inn på cerboen etter ferien, så får jeg se hva jeg får til.

Legger forøvrig med bilde av installasjonen. Den blå kabelen blir også skjult etter ferien  ;)
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

ThomasR

Sitat fra: Ygnastølen på juli 22, 2021, 07:34:33
Jeg er hjemme nå, men har VRM, men ser ikke hvordan jeg kan sende sjermbilde av innstillinger av denne.
Men jeg har som "Hyttesol" sier også Color Control GX, og det var der jeg aktiverte "DVCC - Distributed Voltage and Current Control"......flaut å innrømme, men dette er jo funksjon for BMS og litium batteri, så da tok CCGX over all control på alle enheter, og det ble feil uten BMS og AGM batteri.
Men når jeg fikk resatt den på hytta var alt i orden.



Bruk av DVCC krever vel egentlig ikke verken litiumbatteri eller noe ekstern BMS..?
DVCC betyr vel egentlig bare at alle Victronkomponenter, slik som Multiplus og MPPT-regulator, får info om spenning og ladestrøm fra samme enhet, f eks en BMV batterimonitor.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Ygnastølen

Sitat fra: ThomasR på juli 24, 2021, 21:08:30
Sitat fra: Ygnastølen på juli 22, 2021, 07:34:33
Jeg er hjemme nå, men har VRM, men ser ikke hvordan jeg kan sende sjermbilde av innstillinger av denne.
Men jeg har som "Hyttesol" sier også Color Control GX, og det var der jeg aktiverte "DVCC - Distributed Voltage and Current Control"......flaut å innrømme, men dette er jo funksjon for BMS og litium batteri, så da tok CCGX over all control på alle enheter, og det ble feil uten BMS og AGM batteri.
Men når jeg fikk resatt den på hytta var alt i orden.



Tja, color control går over fra en "monitor" til å ta kontroll over multiplus og MPPT, hvor de da egentlig skal ha innputt fra en BMS for hvordan de skal lade og oppføre seg.
Når jeg da ikke hadde BMS ble det veldig rart.......
Men fikk resatt, og da var alt i orden.

Og snart har jeg litium og REC Q BMS oppe å går, så da skal den aktiveres igjen ;D

Bruk av DVCC krever vel egentlig ikke verken litiumbatteri eller noe ekstern BMS..?
DVCC betyr vel egentlig bare at alle Victronkomponenter, slik som Multiplus og MPPT-regulator, får info om spenning og ladestrøm fra samme enhet, f eks en BMV batterimonitor.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Slyboy

Opplevde det samme hos meg. Slo av all strøm og startet opp igjen og siden har det fungert. Fungerer faktisk så bra at etter å ha brukt varmekablene på badet (800W) problemfritt hele ferien, så blir jeg å installere en varmepumpe for å holde hytta varm når vi er her 😊👍
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

ThomasR

@Ygnastøl:

Jeg er nok ikke helt enig med deg her. At man benytter DVCC betyr ikke at GX enheten må/bør få info fra en BMS. Det kan like godt være en batterimonitor, slik som Victron BMV som gir den felles infoen om strøm og spenning.
Og ladealgoritmen i MPPT følger fortsatt det som er programmert i MPPT'en...

Det er først hvis man velger at en ekstern BMS skal styre ladealgoritmen, at MPPT'ens egen algoritme kobles ut.

Jeg har riktignok lithiumbatterier hos meg, men BMS er av den «dumme» typen og er ikke koblet til min GX enhet (jeg har Cerbo, tilsvarer din Color control)
Jeg har likevel DVCC aktivert, slik at både MPPT og Multiplus bruker samme måler (nemlig BMV700) for å vite ladestrøm og spenning. Men det er fortsatt algoritmene jeg har definert i henholdsvis MPPT og Multiplus som styrer ladingen.

Uansett er jo det viktigste her at alt fungerer igjen hos deg👍😀
Ikke meningen å flisespikke heller, men slik jeg oppfatter det, så kom det frem litt feil info om dette med DVCC her i tråden.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Ygnastølen

Som sagt og innrømmet, jeg har ikke "peiling", men alt ble "koko" når jeg aktiverte den. Mulig det må spesifiseres ytterligere i Color Control om den skal fortsette som før og bruke BMV700 etc., da jeg også har det uten at det virket som color control brydde seg nevnverdig om det:-)

Men som du sier, viktigste at alt var i orden til slutt, og at jeg lærte at jeg ikke skal drive med ting jeg ikke kan noe om:-):-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod