Dekke over dohull

Startet av Erikvb76, mai 06, 2021, 18:17:56

Erikvb76

Siden vi for 6 år siden fikk innlagt strøm på hytta har jeg nå kjøpt et forbrenningstoalett.
Vi har fortsatt en 2-kamret biodo inne på hyttebadet som endelig skal avhendes.
Jeg planlegger å avmontere dostolen fra gulvet for så å legge en egnet treplate over hullet som nytt gulv her. (Det gamle doinnholdet vil jeg for øvrig etter et par år tømme utenifra etter at alt innhold der har blitt til jord.)
Oppe på denne treplaten tenker jeg å plassere forbrenningstoalettet. Gulvet under toalettet vil inntil videre da bli noe høyere enn gulvet for øvrig, men det får gå.
Er det noen som har noe forslag/link til hva slags produkt som kan være egnet som nytt "dogulv" her?



Erikvb76

Størrelsesmessig synes jeg varianten med 600mm bredde av denne treffer godt, men spørsmålet er om materialet er godt nok egnet? https://www.biltema.no/bygg/oppbevaringshyller/frittstaende-hyller/hylleplate-med-limfuge-2000018835

Hyttesol

Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan det ser ut. Hvor stort er hullet? Må den bære vekten av den nye dassen over hullet?

Problemet med slike hylleplater som du ser på, er at de har en tendens til å sprekke på langs. Spesielt hvis de er i et miljø der temperatur og fuktighet varierer mye som det gjør på et bad.

Jeg tror jeg heller ville gått for nye kryssfinér. Kanskje 15-18mm tykkelse alt etter hvor mye det må tåle, avhengig av hvordan det hullet er. De tåler belastning begge veier uten at de knekker.
https://www.obsbygg.no/bygningsplater/kryssfiner-og-osb?sortBy=Relevance&count=60

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

KjellG

Jeg antar at hullet er ca Ø200? Kremeringsdoen dekker hele hullet og vel så det?

Skjær til bord som er godt lenger enn hulle, tre dem ned, løft oppunder og skru fast. Fin bord md rett tykkelse, skjær til og fyll opp hullet. Flatt gulv.

Du mør ikke heve brennedoen, den er mer enn høy nok fra før!

Erikvb76

Takk for svar og link. Skal se på kryssfiner da ja. Jeg vet ikke hvor stort dohullet er, men tipper det er omtrent like stort som den nye doen. Ganske sikkert en del større enn ø200 mm. Plata må i hovedsak bære vekten av ny do(og folk), men jeg tror ikke all denne vekten bare vil komme over dohullet. Jeg tipper 2/3-ish vil havne over dohullet. Jeg kommer ikke til å montere under i fra. Det må jeg evt gjøre om noen år etter at det dobbelte do-kammeret er fjernet.

KjellG

Til info, jeg mente all montering ovenfra gjennom hullet.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod