God vifte i tak på bad.

Startet av Erikvb76, mai 10, 2021, 18:30:24

Erikvb76

mai 10, 2021, 18:30:24 sist endret: mai 10, 2021, 21:01:40 by Erikvb76
Skal innstallere både forbrenningstoallett, kranservant og dusj på badet på hytta. Skal fjerne en 2-kammeret biodo. I den forbindelse tenkte jeg å montere enn våtromsvifte i takhullet til biodoens lufterør etter at denne er fjernet. Luftepipa vil jo bli stående på taket og jeg regner med at den duger til å slippe ut fuktighet når viften brukes. Jeg ønsker dog å ha en vifte som ikke slipper ned for mye kulde gjennom skråtaket. Noen som har noen gode tips på hva som kan brukes her?

Hyttesol

Kan du ikke bruke en helt vanlig baderomsvifte med tilbakeslagsspjeld som stenger seg når den ikke er i bruk? Så slipper den ikke kaldt trekk inn. De fleste byggevareforretninger har Flexit vifter inne, ellers har biltema en her:

https://www.biltema.no/bygg/vvs/ventilasjon/ventilasjonsvifter/baderomsvifte-2000031716

Eneste jeg tenker på er at hvis røret ut er vertikalt opp, så kan du kanskje få problemer med kondens når det er kaldt ute. At når varm, fuktig luft fra badet suges ut, så kan det kondensere i røret etterhvert som det blir kaldere, og dryppe ned igjen.
Men mulig jeg overtenker der.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jutulhaugen

Kan ikke en avtrekksvifte skape litt problemer for forbrenningstoalettet? Cinderella skriver i hvert fall at det er nødvendig med rikelig tilgang på luft inn i rommet.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Henrikhes

Med tiden måste mekaniska defekter överges - erfarna spelare ville alltid använda nya kort för spelet. Bedragare var tvungna att 22bet göra kort från grunden och skapa en specifik skjortadesign för individuella valörer och kostymer. Lässystemets komplexitet beror på den skarpares skicklighet.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod