Plassering av vanntank

Startet av OS, august 21, 2009, 07:20:47

OS

Hei,

Jeg har akkurat installert vanntank med gassvannvarmer på hytta. Vanntanken er av type Norpro på 80Liter som Hyttebutikken og Sunwind selger. I dag har jeg plassert tanken på badet men den tar ganske stor plass og jeg vurderer å flytte den ut i en liten krok ved inngangen til hytta. Er det noen her som har erfaring med vanntanker ute? Tenker da på frost om vinteren. Kan jo legge en kveil med varmekabler under tanken. Vi har ikke innlagt strøm på hytta heller men Clas Ohlson har varmakabler som bruker 10 watt per meter så noen meter av den typen går greit.

En annen ide jeg har er å flytte tanken opp i mønet på badet (det er skråtak der og ganske høyt). Må da bruke pumpe for å fylle den med vann men det er ikke noe problem.

Legger ved et par bilder av hvordan det er montert i dag.

mvh,
OS
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

petter`n

Har du stor sisterne ute?
Uansett så må disse pex rørene, pumpe og vannvarmer tømmes før vinteren.
Ikke noe vits i å bruke varmekabel når du ikke har 230v strøm.

OS

Sitat fra: petter`n på august 21, 2009, 16:47:13
Har du stor sisterne ute?
Uansett så må disse pex rørene, pumpe og vannvarmer tømmes før vinteren.
Ikke noe vits i å bruke varmekabel når du ikke har 230v strøm.

Har ikke sisterne ute. Vi går til en bekk ca. 100m unna og henter vann.

vet at rørene osv. må tømmes for vann. gar du tips til hvordan pumpe og vannvarmer kan tømmes?

Vi har 220V strøm fra inverter.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

petter`n

Ser ut som Shurflo. Jeg kobler bare fra vanntilførselen åpner alle kraner og kjører den tom og demonterer kullfilteret. Ser ikke at du har et lavt tappepunkt, da bør pumpa demonteres og tørrkjøres.  Kjenner ikke gassvarmeren din, men min har en tappe-skrue midt under. Ikke glem den, et jævla ball å få fiksa.

OS

I bruksanvisningen til vannvarmeren som jeg kjøpte i Hyttebutikken står det nevnt at en må tappe av vann vha. tappeskrue på undersiden. Jeg lette og lette og fant ingen. Ringte Hyttebutikken i dag og de sa at det var ingen der som hadde funnet den heller! Det står feil i bruksanvisningen.

Vet ikke hvordan jeg skal få det til da. Bør jeg koble fra vannrørene slik at vannet renner ut?

mvh,
OS
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

petter`n

Det spør hvordan konstruksjonen er, mulig det er bra nok å drenere fra inntaksledningen og ev. blåse litt i dusjeslangen. Spylevæske som helles i dusjslangen kan også sikre mot frost. Har du en teknisk tegning?
Du spurte om erfaring av sisterne og frost, jeg har flere slike 1000l. i metallbur og jeg lar de stå godt over halvfulle, tilsatt litt Micropure, så har jeg drikkevann på våren også. Det som er viktig, men som de fleste gir blaffen i er å pakke de inn for sollys.

Geiri

Beskytte de mot sollys er alfa omega.
Om ikke sørger Sollyset for Alge vekst i tanken.
Det holder ikke å sette tanken i skyggesiden eller lignnede. Fotosyntesen er i det minste lys.
Har man mulighet for det er en 1000 liter i ett tett bygg fint. Det er også mye finere med ett tilbygg på tunet/ eiendommen en en slik dunk midt på plena ballet inn i presenning el.


4 små fine tun hus må til ;)
Cisterne Hus
Leke Stue
Aggregat Hus
Og
HundeHus!
:D

kjetillunde

Sitat fra: petter`n på oktober 07, 2009, 15:42:10
Det spør hvordan konstruksjonen er, mulig det er bra nok å drenere fra inntaksledningen og ev. blåse litt i dusjeslangen. Spylevæske som helles i dusjslangen kan også sikre mot frost. Har du en teknisk tegning?
Du spurte om erfaring av sisterne og frost, jeg har flere slike 1000l. i metallbur og jeg lar de stå godt over halvfulle, tilsatt litt Micropure, så har jeg drikkevann på våren også. Det som er viktig, men som de fleste gir blaffen i er å pakke de inn for sollys.

Dersom en 1000l vannsisterne i metallbur står full med vann ute gjennom vinteren, vil det da sprekke opp?

Ygnastølen

Ja, iallefall om den er full. Tror ikke det er noen løsning, men så klart.....-hva er temperatur, Østfold, Vestfold og videre sør, mulig det gå fint:-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Knerten

Sitat fra: Ygnastølen på november 25, 2019, 18:14:13
Ja, iallefall om den er full. Tror ikke det er noen løsning, men så klart.....-hva er temperatur, Østfold, Vestfold og videre sør, mulig det gå fint:-)
Vår har stått 2 vintre bunnfryst og er tett enda, men den var ikke helt full, 10cm til topp ;)
Det er en viss fleksibilitet i tank buret når den fryser til.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

KjellG

Kanskje en fordel å isolere toppen og halvveis ned på sidene? Ideen er at tanken fryser fra bunnen og opp. Ville latt det være 15-20cm fritt på toppen. Is er vel ca 10% større enn vann?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod