Råd for valg av laderegulator med dump/shunt load regulator

Startet av Carkub, mai 15, 2021, 16:44:34

Carkub

Det virker å være mange kloke hoder her og jeg har funnet gode tips i diverse tråder. Likevel tror jeg det kan være tips og råd og hente spesifikt for oss.

I dag:
Strømproduksjon:

  • Solcellepanel fra 80-tallet (kanskje 80W?)
  • Vindgenerator, Aerogen 3 som vi setter opp om vi er på hytta lenge i perioder med mindre sol, eks. Påske og høst.
Forbruk:

  • 12 volt belysning (ca 15 led lyspunkter)
  • Lading av mobiler, iPad etc.
  • Sjelden gang bruk av inverter; eks. For lading av PC
Lagring:

  • 3 stk 120 Ah AGM batterier

Dette har fungert bra i årevis. Fremover planlegger vi å installere 1-2 Wallas-ovner og Cinderella Gass. Da trenger vi mer produksjon, og tenker å sette opp et til solcellepanel feks. Ca 160W.

Så spørsmålene, hva vil dere anbefale å kjøpe av regulator? Vi har i dag en Solcelleregulator Sunwind 16VA, men må uansett skaffe noe nytt pga ødelagt dump/shunt controller til vindgeneratoren. Det er ønskelig at regulatoren:


  • Helst: kunne kobles til både eksisterende og nytt solcellepanel
  • Må: Kunne brukes på dagens batteribank
  • Helst: Kunne brukes på en fremtidig oppgradert batteribank, eks. fra alternativ energi
  • Må: Har dump/shunt last styring som sender strøm i en motstand (ekstern eller innebygget) for å hindre overladning av batteriet, også fra vindgeneratoren. Dagens dump last regulator er ødelagt, så per nå kan vi ikke bruke vindgeneratoren. Det bør være mulig å angi ved hvilket spenningsnivå strøm skal sendes til motstanden (mtp potensielt endret batterikjemi i fremtidig batteri). Det må være synlig om regulatoren sender strøm i motstanden eller ikke.
  • Helst: Gir informasjon om ladestatus / produksjonsnivå fra solcellene
  • Helst: Gir spenningsnivå fra batteriene (dette kan vi eventuelt kjøpe til som egen enhet)

Supert om noen kjenner til og har erfaring med produkt som dekker disse behovene!
Har i dag:
3 x 120 Ah 12 Volt (4,3 kWh) AGM batterier
Solpanel fra 80/90 tallet (80 W?)
Aero3gen vindgenerator (200 W?, sjeldent >50 W)
Planlegger: Safire, +100 W sol, Victron Cerbo GX,  4G router

Røilern

I min verden finnes det kun en type regulator : MPPT - glem alt annet

og

2 leverandører (det er selvfølgelig flere), Morningstar Tristar og Victron.

Selv har jeg migrert til Victron fra Morningstar rett og slett fordi det er en fordel å ha alt på en plattform med tilgang til VRM tjenesten til Victron.

Hva angår størrelse ville jeg kjøpt en regulator som takler effekten fra så mange paneler som du teoretisk kan komme til å montere. For 10 år siden hadde jeg 2 x 140W, det ble etter få år til 4 x 140W, Deretter til 6 x 300W, og sist til 9 x 300W. Jeg blir forundret om det ikke havner 3 paneler på taket i år som pt er tomt for paneler. Inni i dette regnestykket kan du ta hensyn til at overgang fra 12V til 24V dobler kapasiteten til regualtoren, som igjen dobles hvis du går til 48V

Jeg ville også kjøpt en som takler 150V - Det gir mulighet for 3 panel i serie - det har stor effekt på overskyede dager.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Carkub

Veldig takknemlig for svar!
Jeg har søkt litt, og det ser ikke ut til at Victron har dump load regulator for vindturbin. Derimot har Morningstar tristar dette; men da ser det ut til at den ENTEN kan brukes som dump last kontroller ELLER solcelleregulator. Så det er mulig at jeg ikke finner noe som kan gjøre begge deler.

Da tenker jeg det blir å kjøpe en slik for å «brenne av» energien fra vindgeneratoren når batteriet er fullt: https://www.sparelys.no/morningstar-ts-45-solcelleregulator-45a?gclid=Cj0KCQjw4v2EBhCtARIsACan3nyUO5tTtEhIkZJLslm9PbnOX1Us6uD9CkmnXPGNwZw552QHc-rAcioaAu4zEALw_wcB


Så blir spørsmålet om jeg også trenger en ny regulator for solcellepanelene, eller om jeg kan koble det nye panelet sammen med det gamle på den enkle/analoge regulatoren fra sunwind? Og heller avvente MPPT regulator inntil vi ser at det er behov for bedre utnyttelse av panelene eller flere paneler?
Har i dag:
3 x 120 Ah 12 Volt (4,3 kWh) AGM batterier
Solpanel fra 80/90 tallet (80 W?)
Aero3gen vindgenerator (200 W?, sjeldent >50 W)
Planlegger: Safire, +100 W sol, Victron Cerbo GX,  4G router

Carkub

For å svare meg selv, fant jeg denne siden:
http://offgridpowerboom.com/wind-solar-hybrid-controller/
Med en liste over regulatorer som både kan kobles solcellepaneler og styre dump last for en vindgenerator. Den første av disse ser ut til å løse behovet bra, men «Marsrock» virker å være et «kinaselskap»? Både bra og dårlige ting som lages i Kina altså, men jeg er spektakulære til å kjøpe dette uten å kjenne til noen med gode erfaringer i Norge.

Hva tenker dere; kjøpe separat dump-last regulator for vi dturbinen og beholde sunwind regulatoren for eksisterende og nytt solcellepanel (eventuelt bytte til MPPT - regulator) eller erstatte «alt» med en slik:
https://www.amazon.com/gp/aw/d/B0827Q9MTL/ref=psdcmw_2236627011_t1_B07ZPTMPGZ?
Har i dag:
3 x 120 Ah 12 Volt (4,3 kWh) AGM batterier
Solpanel fra 80/90 tallet (80 W?)
Aero3gen vindgenerator (200 W?, sjeldent >50 W)
Planlegger: Safire, +100 W sol, Victron Cerbo GX,  4G router

Røilern

Hvis du planlegger å ha vindmølle som en vesentlig og kraftig energikilde så hadde jeg kjøpt Tristar regulatoren. En vindmølle slutter ikke å levere strøm selvom batteriet er fult - Du er derfor avhengig av en meget pålitelig enhet som alltid "brenner av"  overskuddsenergien. NB - Du trenger en dumplast i tillegg til regulatoren.

Jeg har ikke noe tro på en enhet som gjør begge disse tingene samtidig.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Carkub

Vindturbinen har vært i bruk i «årevis», så dumplast/motstand har vi. Men regulatoren streiket, heldigvis var den designet slik at når transistoren streiket, ble det sendt strøm til dumplasten hele tiden. Turbinen er ikke veldig kraftig og har mange blader, så det er ikke fare for at den spinner ut av kontroll om den mister motstand, men batteriet må jo sikres mot overladning. Den har sett den produsere rundt 50W, aldri opp mot 100W. Men ja, man er avhengig av noe som pålitelig tar av effekt om vindturbinen går og batteriet er fullt.

Vi har en senkbar stang med enkelt frakobling, så vi pleier bare å sette opp vindgeneratoren ved behov, eksempelvis mer enn helgebesøk på høsten og hvis det er veldig overskyet i påsken (noe det sjeldent er). Men med større strømbehov (Wallas/Cami og Cinderella gass) vil det jo være interessant å ha den «i produksjon» kanskje hele sommerhalvåret + evt. påska. Men den har jo slip-ring med børster, så jeg må sette meg inn i hva som «skjer» om de slites ned og vi ikke er der (kanskje den bare spinner «motstandsløst», hastighetsbegrenset av luftmotstand i bladene?)
Har i dag:
3 x 120 Ah 12 Volt (4,3 kWh) AGM batterier
Solpanel fra 80/90 tallet (80 W?)
Aero3gen vindgenerator (200 W?, sjeldent >50 W)
Planlegger: Safire, +100 W sol, Victron Cerbo GX,  4G router

Jgytterdal@gmail.com

Heg vilke gått for Morningstar TS-45 eller 65.
Disse leveres både ned og uten dumpload motstand.

Meget bra saker som jeg tror koster rundt 2500-3000,-

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Carkub

Blir nok en slik (Morningstar TS 45 eller 60) ja, selv om det virker som mange internasjonalt og i Norge forsåvidt er fornøyd med Marsrock eller liknende hybrid-regulator.

Har i dag:
3 x 120 Ah 12 Volt (4,3 kWh) AGM batterier
Solpanel fra 80/90 tallet (80 W?)
Aero3gen vindgenerator (200 W?, sjeldent >50 W)
Planlegger: Safire, +100 W sol, Victron Cerbo GX,  4G router


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod