2-delt batteriløsning

Startet av HEL, mai 17, 2021, 16:52:06

HEL

Jeg har et gammelt ramme aggregat på 3000 W som trolig er litt slitent. Merker det på Elu/Dewalt kapp og gjærsaga.

Har fått tak i 2 stk pent brukte 350Ah AGM batterier.

Pga forskriften om maks 200W tenkte jeg å kjøpe 2 stk 200 W paneler og 2 stk MPPT regulatorer og lage to hovedkurser. En dedikert til kjøleskap og en til «alt det andre».

Ser at 60Ah ladern til Sparelys kan lade to individuelle batterier.

Vil dette være en god løsning? Og er aggregatet kraftig nok?

------
Emne splittet av moderator - spørsmålet er egnet som egen separat tråd
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Er du sikker på at du vil begrense og komplisere anlegget ditt såpass for å passe på at du er innenfor reglene med egeninnsats? Jeg tenker at det å kjøpe dobbelt opp med alt (kabler, ladekontrollere, koblingsmateriell, sikringer, festemateriell, +++) fort kan bli en del dyrere enn å bygge alt som et samlet kraftigere anlegg. I tillegg til at dette kanskje vil redusere levetiden på batteriene. For eksempel hvis det ene batteriet alltid belastes mer og oftere enn det andre, og man ikke får nytte av lading fra begge panelene til å toppe opp igjen det ene batteriet som er mest utladet, når det andre er fullt.
Med inverter på 500-800W, kan du også risikere at tross all fokuset på å gjøre det lovlig, så blir det ulovlig i siste øyeblikk pga. effekten er over 200W.

Det kan bli en dyrere investering både nå med det ekstra materiellet, og i fremtiden når batteriene må erstattes, som gjør at det kan lønne seg å heller få en elektriker til å se på det og få et kraftigere og ryddigere anlegg. Det er sikkert mulig å avtale å f.eks. montere solcellepanelene og trekke frem kabler selv, så du slipper å betale mye for den biten, mens elektrikeren tar seg av det kritiske som koblinger og valg av sikringsmateriell.

Ellers må jeg jo si at selv om det er bra at folk ønsker å følge reglene, så vil jeg tro at de fleste litt nevenyttige, statistisk sett vil "gi litt blanke" når det gjelder 12V anlegg. Selv om det finnes reelle farer (kortslutning av batterier og varmgang i kabler), så vil disse farene også være tilstede i et anlegg som bare er tiltenkt <200VA, når det først går feil.

For å svare ditt egentlige spørsmål: En 12V/60A lader gir deg 720W med lading (12V * 60A = 720W). I praksis er det litt tap, og spenningen ligger gjerne over 12V slik at trekket kan bli høyere enn 720W på inntakssiden.

Aggregatet ditt på 3000W vil altså være nok.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Hmm

Er i og for seg ikke krise med en halv dag med elektriker hvis han kun skal henge på f eks en sånn:

https://www.sparelys.no/easysolar-12-1600-70-16-mppt-100-50


Men jeg kan vel montere alle 12V stikkontaktene selv?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Det trenger nok ikke ta så lang tid, nei. I en slik har du jo alt du trenger i en alt-i-ett-løsning. Er bare å koble på 2 ledninger fra solcellepanelene, 2 fra batteriet, og legge ut en 230V kurs til et sted. Mulig også et støpsel til å lade fra aggregatet. Vurderte en slik en selv da jeg kjøpte inverter, men bestemte meg for at jeg ville ha det som individuelle enheter da det passet meg bedre.

Men hvor mye penger har du tenkt å bruke på anlegget? Du vurderer jo produkter og forskjellige løsninger, i prisklasser litt "over hele spekteret".

Jeg tenker det kan være lurt at du bestemmer deg for om du kun vil betale det du kommer billigst unna med for å få strøm til de tingene du trenger, eller om du vil legge litt ekstra i for å sikre at du har et solid anlegg som klarer det med gode marginer, og har rom for at det kan komme flere ting i fremtiden. Et lite anlegg vil kunne fungere det. Men om økonomien tillater det, så blir "komforten" rundt anlegget mye bedre om du dimensjonerer det litt opp.

Har selv vært i begge ender av spekteret. Jeg startet med 2x 400W invertere, 240W solcellepanel og ebay PWM ladekontrollere. Det "gikk", men jeg husker at jeg stadig måtte balansere lastene mellom dem for å unngå overbelastning. Stadig holde øye med ladestatus på batteriene og vurdere værmelding og behov for nødlading med aggregat. Etter jeg fikk multiplusen og større panel, ble alt mye enklere med mindre hodebry. Det "bare virker" uten å tenke så mye over det.

Moralen er at det kan være verdt å betale litt ekstra for den komforten med en gang, når man først har lagt et drøyt millionbeløp++ i bordet på kjøpe hytten og vil ha best mulig opplevelse når man er der. Man kommer ikke dit for å bruke hele helgen på å skrubbe tallerkener, løpe stafett mellom hytten og aggregatet, og krangle med andre familiemedlemmer som har glemt å skru av lyset på et rom.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Morsomt det siste avsnittet :) Tallerkner tar vi med tørkepapir og kona elsker lampemaset mitt (not).

Hvis kravet er at elektrikeren også skal legge opp alle kabler til 12V stikkontakter, ja da melder jeg pass. Hytta er under "utvikling" og da tar det 2 år og 5 besøk til kr 8-10000 pr gang sikkert.

Jeg vurderer veldig 200W panel+2xagm 350Ah, en regulator, det mest strømgjerrige 12V kjøleskapet jeg finner og unngå alle mulige 220V stikkontakter. Så henger jeg på aggregatet 2 ganger i uka i jule og vinterferien.

Jeg kan jo beholde det gamle anlegget med 200Ah bly og sette på et 130W panel. Så har jeg lyskurs.

Ønsker for enhver pris ikke å ha enda en fagmann inn i hytta. Wallas, peis og snekker er er et mareritt som aldri tar ende. Blir pensjonist før alt er ferdig. (satt på spissen)
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod