Holde hytta frostfri eller ikke

Startet av Thelizz, mai 19, 2021, 19:01:10

Thelizz

Jeg har fått strøm på hytta og da dukker spørsmålet om frostsikring opp. Planen var å ha panelovner på 5 grader, men har nå begynt å lure litt Hytta har bare 100mm isolasjon og jeg er redd det blir dyrt. Skal legge inn noe vannopplegg etterhvert men det kan frostsikres med nedtapping. Pumpe ett kan stå i kjeller som lett kan frostsikres.

Kjør debatt: Frostfri hytte eller ei? Pros and cons

Røilern

Jeg har kjørt frostfritt noen år nå, men ikke basert på strøm.

+ : Komfort, slippe å tappe ut vann og frakte varer some ikke tåler frost

-  : Varmetap gjennom tak, snøsmelt og isbiter er nok en belastning for taket
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hyttesol

Jeg tror jeg ville kjørt frostfritt om jeg hadde hatt mulighet.

Det er alltid en viss fare for at ting kan fryse og ødelegges, og da vil jo det koste litt å fikse. I tillegg til at man kanskje må bruke glykol for å frostsikre enkelte ting, som heller ikke er gratis. På min mormors hytte hvor det er innlagt strøm og et lite toalettrom på kanskje 1.5m2, insisterer hun på at hovedsikringene alltid må ut. Det har røket to toaletter og sikkert flere titalls liter glykol på de årene hytten har vært brukt. Bare fordi "strømmen ikke kan være på", sammen med en liten frostvakt til noen små hundringser. Det er lett for små forglemmelser, som at man tror man kommer tilbake en høst og derfor lar være å bruke glykol. Men så avlyses turen og man glemmer helt at man ikke hadde hatt glykol i.

Det er vel også sunnere for selve bygget med litt varme på vil jeg tro? Man unngår fukt og kondens. Men om det lønner seg, kommer også litt an på hvor kaldt det pleier å bli, og som du nevner, hvor mye isolasjon det er siden strømmen ikke er gratis. Et alternativ kan jo være å skaffe en varmepumpe som kan settes til ganske lav innetemperatur, og også starter opp igjen ved strømbrudd. (Men ville hatt en ovn innstilt litt under i temperatur som backup, da jeg ikke stoler like mye på en varmepumpe, som en panelovn/frostvakt)
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

KjellG

Har kjørt uten oppvarming i 20 år. Ikke hatt problemer.

Har en liten frostfri kjeller (varmekabler) til det som ikke tåler frost.  Har aldri tatt sjansen på å forlate hytta uten at alt er tappet ned. Kan skje mye mens en ikke er der.

Jgytterdal@gmail.com

Har kjørt frostfritt i vinter,  og min beslutning er helt klar. Kommer til å kjøre frostfritt heretter, 
Opplever at ekstra kostnader ikke er så veldig store.
Har kanskje brukt diesel for 2000,- ekstra  ved å holde det frostfritt.
Så skal det også legges til at det var veldig kaldt i vint
Det er så mange fordeler med dette
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

KjellG

En ulempe er at en likevel bør forberede seg på frost. Tekniske ting og ev strømtilførsel kan svikte, og en bor ikke der.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod