Raspberry Pi, Venus OS og VRM-portal

Startet av Hyttesol, mai 21, 2021, 15:45:31

Hyttesol

Jeg ser litt på mulighetene for å skaffe en Raspberry Pi, og flashe den med Venus OSet fra Victron og koble systemet til internett for å sjekke ladehistorikk, ladestatus, og også kunne fjernstyre/overvåke laster på multiplus. Hvilke erfaringer har dere med denne løsningen?

Jeg lurer litt på hva som trengs av hardware for å få det til å fungere. Jeg har Multiplus II, og den MK3 USB-kabelen for å koble til PC og konfigurere inverteren. Kan den brukes, eller må det være den andre "VE.Direct to USB" kabelen?

I tillegg har jeg en SmartSolar MPPT 150/35, som da har innebygget bluetooth og en VE.Direct kontakt. Jeg ser at det diskuteres litt frem og tilbake rundt bluetoothstøtte på forskjellige versjoner av raspberry pi. Ser ut som Rpi3 støtter bluetooth nå? Og isåfall, betyr det at jeg kan koble til MPPT-kontrolleren med bluetooth, eller må den fysisk kables?

Har per idag ingen batterimonitor, men ser heller ikke på det som en absolutt nødvendighet, men kan vurdere en om det gir mye bedre data.

Videre så ser jeg at det er flere muligheter for å fjernstyre. Enten kan man forwarde porter gjennom ruteren og få tilgang direkte. Eller man kan lage en victron konto og fjernstyre via VRM portalen, og da få tilgang til et mye brede spekter av funksjoner og historikk.

Men jeg lurer: Er denne VRM portalen gratis å bruke? Jeg mener å ha sett produkter som har "1 år tilgang til VRM portal" inkludert. Er det isåfall for visse funksjoner, eller gjelder det hele portalen? Jeg antar at det å koble direkte til IPen på raspberry pi'en alltid vil fungere uavhengig av VRM portalen. Men hvis de mer spennende funksjonene ligger der, så er det jo en bonus.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Hyttesol

Fikk fatt en i raspberry pi rett før stengetid på Kjell&Company.

Lastet inn versjon 2.70~14 på den. Den gjør ihvertfall mer enn "ingenting", og klarer å hente data fra multiplus med MK3 kabelen. Men ikke så veldig mye mer enn det heller. Ganske kjedelig sak når den ikke har kontakt med MPPT kontrolleren eller en batterimonitor. Feilmelding om "corrupted storage" og ingen tegn til liv i VRM portalen selv om det står "Status: OK". Men får ta og fikle litt mer med det imorgen.  ;D
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Cornelius

Du trenger en "ve.direct til usb" kabel for den mppt kontrolleren. Og ja - MK3 kabelen fungerer bra på Pi mot multiplus.

Jeg tror ver. 2.66 er den siste offisielle? Installer den, og se om ikke den oppfører seg bedre... ;)

Slår du på SoC visning på multiplus (via pc), så får du en enkel batterimonitorering i allefall...

Hyttesol

Ja, godt mulig jeg kan prøve en av de offisielle firmwarene. Jeg installerte denne prøveversjonen fordi det sto at den trengtes for Wifi og Bluetooth på Rpi 3 B+. Men jeg ser ikke at Wifi fungerer, og hvis bluetooth likevel ikke kan brukes til å koble til MPPTen trådløst så er det ikke behov for bluetoothstøtte heller.

. Tenkte kanskje det med "corrupted storage" hadde å gjøre med formateringen på SD-kortet.

Hvordan får man skrudd på SoC visning?
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

ThomasR

Spennende prosjekt👍
- Men muligens en litt tungvinn vei dette med Raspberry pi, med tanke på at det finnes produkter der alt dette er ferdig integrert..? Tenker da på Cerbo Gx fra Victron.

Men selvsagt litt gøy å gjøre mer av programmeringen selv da. Ser den👍
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Cornelius

Jeg bruker jo en RPi 3b+, Og der fungerer WiFi bra med v.2.66, men ikke blåtann.

Jeg har en Multiplus (12/1200/50) tilkoblet via MK3-USB; Smartsolar 100/30 og BMV-712 via VE.smart-USB kabler.

På Multiplus'en får du frem Soc/Batterimonitor ved å koble den til pc'en via MK3 kabelen og går inn i VictronConnect. Under 'General' i konfigurasjonen, slår du på 'Enable Battery Monitor'. :)

Jeg så du hadde fått frem menyen/interface't til VenusOS på en PC? Det er et par småting man bør stille inn for 'komfort', slik at VRM fungerer bra. Si ifra, så utdyper vi det... ;)

ThomasR;
Det er billigere - og gøyere med en RaspberryPi, i allefall på 'enklere' anlegg... ;D (3-4 enheter - noe særlig mér enn det så blir det fort dyrere med alle kabler osv. - og så vil man kanskje savne Mnea osv...)

Hyttesol

Jeg fikk det til å fungere nå. Jeg skrudde den på som du sa, og fikk da opp oversikt over "SoC" inne på selve multiplusen på menyen, men det tok litt tid å finne ut hvor de hadde gjemt bort muligheten for å vise SoC på diagrammet på hovedskjermen. Så det vises der nå :D

Fungerer den noenlunde ok hvis man får koblet til MPPT kontrolleren til systemet? Slik det er nå så måles jo ikke ladestrømmen fra MPPT'en, og kun multiplusens egen lader. Så den ser vel bare strøm som forbrukes slik det er nå

Det må vel bli en bestilling til sparelys for å få ihvertfall VE Direct kabelen
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Cornelius

Ja, det fyller jo ut med å få med solcelleregulatoren og - men helt komplett blir det jo ikke før en BMV/smartshunt er på plass. (batterimonitoren); den vil fortelle deg alt hva som kommer inn, og hva som går ut - og da statusen på batteriet ditt til enhver tid...:) (Det koster å være kar. ;) )

Hyttesol

Ja, for akkurat nå ser jeg at SoC bare synker og synker, selv om kontrolleren har ladet opp fullt. Så den ser ikke ut til å bruke batterispenningen til å gi et grovt estimat av SoC%, selv om spenningen lenge har ligget på 57.6V.

Mulig jeg også slenger med en batterimonitor hvis det først blir noe av. Burde egentlig ikke være nødvendig da MPPTen og multiplusen egentlig har tilgang til de samme tallene. Men i det store og hele så er ikke den den dyreste komponenten i systemet heller.

Jeg er fortsatt litt usikker på om VRM portalen fungerer som den skal. Det står "Status: OK", men det er fortsatt ingen informasjon å lese av noe sted. På Dashboard står det bare "Total Consumption: - "

Under "Advanced" fikk jeg plutselig opp en haug med widgets å legge til, men alle har bare "No data to display". Også ting som batteri SoC, batteri W som den skal ha tilgang til å lese av.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Cornelius

Husket du på å angi batterikapasitet når du slo på SoC på Multiplus'en?

Hvorfor du får så lite opp i Vrm vet jeg ikke... på Pi'en, så har jeg satt 'access level' under Settings, General til Superuser; kanskje det har noe å si? Litt triksen å sette - når du står på 'access level' valget, så må du trykke og HOLDE pil-høyre knappen et sekund eller tre... ;)

Under Settings, Remote Console må du 'disable password check' for at remote konsollen skal funke under Vrm; jeg måtte i allefall. ;) Husk å gå inn på General og velg 'Reboot?' etterpå.

Gå gjerne inn på Settings, VRM Online Portal, og slå på 'VRM two-way communication' óg. Sjekk at det ellers sér greit ut...


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod