Bytte vinduer, forminske hull i laftet vegg og fyllmasse

Startet av Hytteboksen, mai 30, 2021, 13:23:29

Hytteboksen

Hei!

Skal bytte ut to vinduer på hytten. Da jeg har liten erfaring med dette - les null - tenker jeg at dette blir enkelt... "That's how stupid I am..."

1) Stuevinduet. Skal bli større og krever at hullet i veggen utvides i begge retninger i laftet vegg. Vet ikke hva som skjuler seg i hullet når vinduet fjernes, men tenker at jeg forlenger/lager beitski for å forsterke konstruksjonen. Vinduene som står der i dag er festet med spiker til vegg (fra vinduskarm og inn i laft) og jeg tenker at dette byttes ut med skruer ala dagens løsninger.

2) Kjøkkenvindu. Skal bli MINDRE og jeg må få gjort hullet i den laftede veggen mindre. For å gjøre hullet mindre, tenker jeg å bruke rester etter utskjæringen av stuevinduet. Dette tenkte jeg å feste ved at den nederste delen av beitskiløsningen stikker litt ut i vindushullet. På stokken som skal settes inn freses et spor som kan tres over den delen av beitskien som stikker ut. Laftet som settes inn er cirka 80 cm bred og jeg tenker to dømlinger i tillegg er tilstrekkelig.

3) Enkelte steder på hytten har tømmerstokkene begynt å dra litt fra hverandre. Tenker at her må det sjekkes om fundamentet er godt nok, men om det viser seg at dette er tre som utvider/minkser i ulik grad må jeg finne en annen løsning.

Så mine spørsmål:
1) Hva anbefales det å bruke av tetningsmiddel rundt disse vinduene? Glava? Skum?
2) Kan det blir et problem at vinduene er skrudd fast i en laftet vegg mtp bevegelser i veggen?
3) Beitski og dømlinger. Hvilken tresort er best å bruke til dette?
4.0) Burde den cirka 80 cm laften limes i underkant i tillegg?
4.1) Hvordan anbefales det å avslutte forminskningen av hullet på sidene av innsetningslaftet?
4.2) Burde det være litt avstand som skal fylles med en eller annen masse eller så liten som mulig og dekkes kun av maling på yttersiden?
5) Om fundamentet på hytten er godt nok og avstanden mellom trestokkene skylles andre forhold, hvordan bør disse "tettes"? Mest kritisk er naturligvis ute da dette blir en inngangsport for fukt...



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod