DAB antenne i område uten dekning i digitalt bakkenett for TV

Startet av Wim_Runar, juni 04, 2021, 12:35:05

Wim_Runar

Jeg lurer på om noen har erfaring med bruk av en vanlig Riks-TV antenne for å motta DAB signaler i område der dekningskartet for digitalt bakkenett TV sier ingen signaler mens DAB har rimelig god dekning.

Dekningskart for TV har nyttig informasjon på retning på antenne for best mottak, men på min hytte som ifølge kartet er uten dekning får jeg derfor ikke noen anbefalt beste sender.
En riks-TV dekoder har jo også radio mottak, men kanskje et annet frekvensområde enn DAB (?).

Dekningskart for DAB har ikke den type info. Finnes det da noen bedre metode enn en på taket og en i hytta som roper til hverandre når signalet er bra.

Hyttesol

RiksTV antennene er bygget for å ta imot høyere frekvenser (UHF) enn det DAB ligger på (VHF), så det vil antagelig ikke virke noe særlig bra. En ting er at oppbygningen ikke passer for frekvensene, men ofte har antennene også innebygget filter som filtrerer bort frekvenser over og under området de er beregnet for.

Men det finnes jo DAB antenner du kan montere på taket, som sikkert er det beste om dekningen er utfordrende i utgangspunktet.
Her er et eksempel: https://www.kjell.com/no/produkter/lyd-og-bilde/antenner-og-tilbehor/dabfm-antenner/antenne-for-dab-og-dab-4-dbi-p30856

Den antennen har ganske vid åpningsvinkel i retningen den peker, så den trenger ikke å peiles veldig nøyaktig i riktig retning. Så det bør ikke ta så lang tid å finne en god retning. Og det er sikkert også en fordel i områder der dekningen er dårlig, da retningen signalene kommer fra kan variere med været. Da har den heller ikke verdens beste forsterkning, men den største gevinsten i signaler ligger i at du får den litt opp i høyden, og utendørs hvor signalet ikke blokkeres av vegger. Langt bedre enn typiske teleskopantenner på dab radioen.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Wim_Runar

Takk for oppklaring og forklaring av forskjellen mellom DAB og bakkesendt digital-tv signal.

Jeg får styrke ca 40 (% antar jeg) signal på DAB med den lille klistre-på-bilruta antennen som fulgte med bilstereoen (Sony), slik at digitalt signal er der og det er jo enten på eller ikke på ( 1 eller 0).

Det som forvirrer meg litt er at det er radiosignaler også i det digitale bakkenettet.

Rykter vil ha det til at radio ( NRK kanaler) har bedre lydkvalitet tatt ned fra digitalt bakkenett og dekoder enn det man får på DAB sendinger som er komprimert ned til 80 kbps selv for kanaler der litt lydkvalitet er ønskelig ( NRK Klassisk Jazz og P2)

Cornelius

Sitat fra: Wim_Runar på juni 06, 2021, 07:39:12
Rykter vil ha det til at radio ( NRK kanaler) har bedre lydkvalitet tatt ned fra digitalt bakkenett og dekoder enn det man får på DAB sendinger som er komprimert ned til 80 kbps selv for kanaler der litt lydkvalitet er ønskelig ( NRK Klassisk Jazz og P2)

Husk at det er ikke mp3 komprimering på dab+, men HE-AAC,  så 80 kbps på dab+ tilsvarer sånn ca. 196 kbps  mp3. (hvis jeg ikke har misforstått helt... ;) )  Om de kjører høyere bitrate på radiokanalene på tv-bakkenettet, vet jeg ikke.

Hyttesol

Jeg vil tro at det fortsatt er DVB-T som brukes for å sende radiokanalene til RiksTV, og at dette går i samme frekvensområde som TV-kanalene.
Og for at du skal kunne ta inn radiokanalene, må nok forholdet være så bra at også TV-sendingene ville virket. For selv om man bare hører på 1 radiokanal, så mottar gjerne boksen samtidig også mye annet som den siler ut.

Det som sendes over luften er en "datakanal" som igjen inneholder en eller flere strømmer video og lyd (flere sendinger kan være pakket inn i samme datakanal). Og da er radiosendingene egentlig bare lydstrømmer uten en tilhørende videostrøm, hvor lydkvaliteten blir det samme som for en TV sending.

Om det er noe forskjell på lydkvaliteten tør jeg ikke svare på, men Cornelius er jo inne på noe. Mulig DAB+ bruker en mer moderne lydcodec enn DVB-T.

Nettradio kan jo også være et alternativ om du har mulighet for nett. Det trenger ikke å spise så veldig mye av datakvoten.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod