Virkningsgrad på forskjellige batterityper?

Startet av Hyttesol, juli 13, 2021, 11:54:02

Hyttesol

Er det noen som har en batterimonitor som måler watt inn vs watt ut, og dermed på en slik måte kan se virkningsgraden av batteriet?
Jeg lurer litt på hva typisk virkningsgrad på et batteri er, når man tenker på Wh som blir brukt til å lade det opp, og hvor mange Wh man kan tappe ut igjen.

Et blybatteri som er nesten fullt, lader jo gjerne ved 14.4V, men når laderen kobles fra så har man gjerne bare 12.8V ut når en last kobles til. Om man tenker rent strøm inn vs strøm ut så forsvinner jo noen watt her pga spenningsdifferansen. Men jeg vil anta at heller ikke amperetimer ladet, og amperetimer forbrukt blir helt en-til-en.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

BMV monitorene til Victron har vel en slik effektivitetsparameter. Setter du den på 90% og BMV'ens SOC ikke "vandrer" så er det batteriet 90% effektivt.

Nå er det vel tilført energi som lagres og frigjøres og ikke Ampere. Dvs 1A er ikke samme energi mengde når batteriet er fulladet som når det er tomt.

Jeg har forlatt Amper som måle enhet for lenge siden - jeg benytter kun Watt Timer - Da  behøver man ikke ta hensyn til spenning.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Cornelius

Oh, bra du minte meg på den parameteren på bmv'en... Har irritert meg i lengre tid nå at den viser 98% +/- ved float, etter en god utladning og oppladning... ;)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod