Victron Orion TR12/12

Startet av Nordielanger, juli 21, 2021, 20:32:47

Nordielanger

Hei, Jeg hat kjøpt en wallas og fått tips her at en stabilisator er en fornuftig kjøp. Jeg har sett på Victron Orion TR12/12 men er usikker på størrelse. De finnes i 9A, 18 og 30. Men er effekten maks samtidig beregnet forbruk (load) ut fra regulatoren? Jeg har vannpumpe og etterhvert Wallas koblet direkte til bateriet. Skal disse i beregningen?
Også lurer jeg på tilkoblingen. Alle skjemaene jeg finner er for biler og bobiler. Er det noen som har en skisse tilpasset solcelleanlegg? Jeg har kun regulator i dag.

Hyttesol

Hvilken spenning har du på batteriene dine, og hva skal wallasen ha? Hvis begge deler er 12V, så synes jeg det høres litt rart ut at wallasen skal være så kresen på kvaliteten på spenningen at den ikke skal tåle å ta uregulert 12V inn direkte.

Jeg er litt usikker på om jeg forstår helt hva du spør om. Hvis det står 9A på Orion enheten så er det dette den kan gi ut kontinuerlig på utgangen sin, og du må forsikre deg om at alt du kobler til ikke overstiger dette totalt. Hvis du kun skal bruke den til å stabilisere strømmen til wallasen, så trenger du bare å sørge for at den er stor nok til wallasen.

Orion enheten har tilkoblinger for "+- INN fra batteri" og "+- UT til last". Det blir da kun de tingene du kobler til utgangen på converteren som du altså trenger å ta med i beregningen (og kun disse enhetene som da får stabilisert spenning).

Angående koblingsskjema, tenker du da på Orion enheten, eller Wallasen? Orion skal bare enkelt og greit kobles mellom batteriet og wallasen. Hva wallasen krever av øvrige koblinger (f.eks. styresignaler fra startsvits o.l.) vet jeg ikke. Men post gjerne de skissene du har funnet så kan folk sikkert komme med noen råd her.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Nordielanger

Jeg har 12v på batteriene. Wallas skal ha 12V og krever min 10,7V for å starte. Jeg har 10m fra batteriene til Wallas og er bekymret at spenningen faller under 10,7V.

Når jeg spurte om effekten så tenkte jeg at Orion skulle regulere spenning over hele anlegget men skjønner nå at det blir kun Wallas. Jeg har også en pc vifte som er følsom til overspenning så tenkte den også kunne kobles Orion men må kanskje ha separat stabilasator da den er koblet regulatoren.

Jeg tenkte koblingsskjema for Orion og hvor den skulle plasseres men skjønner nå det plasseres mellom batteri og wallasen. Jeg fant vedlagt skjema som ser noenlunde tilpasende mitt behov.

Hyttesol

Hvor mye strøm står det at wallasen trekker? 10m er jo ikke veldig langt. Jeg ville heller kjøpt kabel med tilstrekkelig tverrsnitt og koblet den direkte til batterispenning istedenfor å bruke Orion. Hvis spenningen faller under 10.7V så er det uansett bare en fordel at wallasen stopper for å beskytte batteriet, noe du ikke får med regulert spenning.

Mulig det er innstillinger på Orion for low voltage cut-off eller at remote-inngangen kan kobles sammen med MPPT på et vis, men da vil ikke wallasen få tid til å skru seg av på riktig måte for å brenne bort sot og kjøle seg ned med vifter.

Den Orion omformeren er vel helst tiltenkt for ømfintlig elektronikk som TV, PC og andre elektroniske 12V systemer. Samt der man trenger galvanisk isolasjon for å f.eks. skille jord mellom båt og land, mellom to kjøretøy osv. Wallas er nok beregnet på å ta inn uregulert 12V.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Sitat fra: Nordielanger på juli 22, 2021, 08:49:13
Jeg har 12v på batteriene. Wallas skal ha 12V og krever min 10,7V for å starte. Jeg har 10m fra batteriene til Wallas og er bekymret at spenningen faller under 10,7V.

Jeg kjenner igjen problemstillingen.

Du kaller det en stabilisator, men det er i praksis en omformer som sikrer stabil DC ut spenning helt uavhengig av hva batteriet gir (som typisk kan være alt fra 10-15V)

Jeg har en slik som gir 12V fra mitt 24V anlegg og den sikrer at alt 12V utstyr får 12,5V (det har jeg justert min til) og det tenker jeg er bra for alt 12V utstyr enten det er elektronikk eller en parafin ovn. Effekten er nøyaktig det samme for et 12V anlegg.

Jeg vill ha dimensjonert den til å kunne levere 12V strøm til hele anlegget
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Nordielanger

Hei Roilern. Hvor har du tilkoblet stabilastor/omformeren for å regulere hele anlegget?

Røilern

Nordielanger skriver
Jeg har et anlegg med lys, stikkontakter og vifte forsynt fra regulatoren og vannpumpe og wallas (snart) tilkoblet direkte batteri. Vurdering av Orion var i utgangspunkt for å sikre nok spenning til Wallas men at vifte (pc) burde også tilkobles for å sikre den mot overspenning.
Er det mulig å tilkoble Orion slik at den dekker hele anlegget?


Hvis hele anleggets 12V forbruk skal forsynes via DC DC omformeren slik jeg foreslår, må alt forbruk legges til en sikringstavle koblet til denne omformeren. Mao, kan man ikke samtidig  forsyne fra en en regulator som har denne muligheten.

Poenget er svært enkelt, ved å forsyne strøm fra en slik omformer sikrer man at utstyret har en jevn spenning helt uavhengig av den som finnes på batteri/solpanel siden - som typisk kan variere fra 10V helt opp til 15V 
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Nordielanger

Den er god. Takk for tilbakemeldingen

Automatiker

Hvis du skal ha på en spenningsrgulator må du gå for en 30A. Wallasen trekker vel 20 A i 3-4min når den starter opp(glødepluggen). Wallas er bygd for batteridrift så jeg kjører uten noen form  for regulator. 11 -14,4v går helt fint. Hvis du skal sette på noe ville jeg satt et  20-25At batteri ved siden av wallas og en DCDC lader mellom hovedbatteriet og ovnsbatteriet. Da kan du bruke mindre tverrsnitt fordi ovnsbtteriet tar start sjokket.
Men personlig hadde jeg lagt 10 eller 16 kvadrat de 10 metrene mellom batteri og ovnen, 30A sikring tett p baatteriet. Minst mulig dingser i kretsen som kan lage trøbbel.

Røilern

Sitat fra: Automatiker på august 09, 2021, 20:23:21
Hvis du skal ha på en spenningsrgulator må du gå for en 30A. Wallasen trekker vel 20 A i 3-4min når den starter opp(glødepluggen). Wallas er bygd for batteridrift så jeg kjører uten noen form  for regulator. 11 -14,4v går helt fint. Hvis du skal sette på noe ville jeg satt et  20-25At batteri ved siden av wallas og en DCDC lader mellom hovedbatteriet og ovnsbatteriet. Da kan du bruke mindre tverrsnitt fordi ovnsbtteriet tar start sjokket.
Men personlig hadde jeg lagt 10 eller 16 kvadrat de 10 metrene mellom batteri og ovnen, 30A sikring tett p baatteriet. Minst mulig dingser i kretsen som kan lage trøbbel.

Ekstra batteri, dc dc lader, tykkere kabel - alt dette er unødvendig utstyr som en DC DC omformer erstatter.

Mange Wallas eksperter her - trekker den virkelig 20A under oppstart?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hyttesol

Jeg leste at den trekker 12A. Og har en 15A sikring.

Jeg ville også bare ha kjørt wallasen direkte på batterispenning med tilstrekkelig tverrsnitt fremfor å bruke en DC-DC omformer eller lokalt batteri. Den er bygget for å takle variasjonene av et 12V batteri, og monteringsanvisningen viser hvordan den skal/kan kobles rett på batteriet. Samt med eksempler på solcelleanlegg. Når man har fått produsentens velsignelse på det så er det bare å kjøre på. De fleste slike "off-grid" ting, samt bil og båtutstyr tåler både batterispenning og rippel fra dynamo da det er laget for dette.

Det er mer TVer, rutere, dekodere og annen ømfintlig hjemmeelektronikk med medfølgende 12V DC adapter som bør ha så stabil 12V som mulig, og ikke nødvendigvis takler variasjonene på et 12V batteri så godt.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Nordielanger

Fra Sunwind:

Kabelen som går fra batteriene til Wallasovnen kan ikke være underdimensjonert ettersom du mister strøm på veien. Ovnen din bruker 8 ampere i startstrøm og avstanden er 10 meter, da må du legge en kabel med tverrsnitt på 10 mm2

elektrikern

Sunwind skriver at en 40CC trekker 8A i oppstarten i tre-fire minutter. Jeg kjører min på en 10A strømforsyning fra kvalitetsleverandøren Biltema. 24v-12v. Den har hittil ikke koblet ut.
Så tror nok at påstandene om 12, 15 og 20A er feil.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod