Effekt fra solceller i varmt vær

Startet av Jokke, juli 25, 2021, 07:30:35

Jokke

Hei,

Opplever dere andre også dårlig effekt fra solcellepanelene om dagen? Her er det fult solskinn og i underkant av 30 grader, som er fint ferievær, men har oppdaget at det gir redusert landing i forhold til i kaldere vær. Har 4 x 275 w billige poly-paneler og de gir ca 650 w kl 12 mot ca 1000 w når det var kaldere. Noen som har erfaring med andre paneler som ikke gir like stor reduksjon ved varmt vær?


Hyttesol

Ja, kanskje litt. Men tror også noe av det skyldes vinkelen på panelene mine da solen står veldig høyt på himmelen nå. Jeg kan se i ladekontrolleren at jeg kan ha hatt f.eks. 1900W peak effekt på et tidspunkt, mens det kun ligger på kanskje 1550W gjennom dagen ellers. Som kan være både det at solen ligger lavere om morgenen, og at dette er før det rekker å bli så varmt.

Ser du i databladet på panelene så står det ofte at effekten er oppgitt ved celletemperatur på f.eks. 25C (ihvertfall på mine). I realiteten vil jo cellene være mye varmere i knallsol, kanskje så mye som 70C+.

Videre står det en "Temperature coefficient of Pmax" på -0.42% per grad C. Så om jeg øker temperaturen fra 25C til 65C så blir det jo ca 16% lavere effekt enn oppgitt. Mulig det er litt forskjell på panel, og at du kan sammenligne datablad. At panelene er "all black" kan jo også ha litt å si, samt hvor bra lufting de får bak.

Men etter min mening er ikke dette med at effekten taper seg nødvendigvis et stort "problem". Høy temperatur henger jo ofte sammen med kraftig sol, som igjen er når man får mye lading fra panelene, gjerne mer enn det man egentlig trenger. Jeg er ikke så bekymret for om peak effekt taper seg litt, da det heller er de grå og varierende dagene som setter begrensningen på forbruket.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Ygnastølen

Det er jo riktig, paneler er mere effektiv når det er kaldt enn veldig varmt, prosent etc vet jeg ikke, men xls ark fra victron indikerer ganske mye.
Se vedlagt xls og på volt og amp på min og maks temp, ganske stor forskjell.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod