Batteribank vs forbruk

Startet av Amorine, august 03, 2021, 07:09:15

Amorine

august 03, 2021, 07:09:15 sist endret: august 03, 2021, 11:40:43 by Amorine
Vi har et helt nytt 230 v anlegg på hytta, bestående av 6 stk. Shoto Bly karbon batterier og 2 stk. 350W Grid solcellepaneler fra Sunwind (med Victron inverter Multiplus 12/3000/120). Til sammen en kapasitet på 800At.
Av utstyr som konstant står på, er et lite innebygd kjøleskap under benk fra Ikea A++, Separett Villa (dovifte), inverter og en Ice router. Innimellom brukes en vannpumpe og lading av mobil/pc. Se forøvrig vedlegg over strømførende produkter.
I sommer har vi erfart at anlegget tappes for strøm, altså at forbruket er større enn ladingen. Selv på solfylte dager. På panelet står det som regel ca. - 3,4 A. Av og til går det opp mot ca. - 7 A ved bruk av vannpumpe, lading av pc eller når kompressoren til kjøleskapet går. Dette fremgår av panelet uansett vær og ladeforhold.
Jeg opplever at anlegget ikke svarer til mine forventninger, og lurer på om andre har erfaring med lignende anlegg og forbruk?

StefanPal

Du bør beregne forbruk (finnes bra .xls her på forumet).
Står ikke om du bruker 12, 24 eller 48V.

Men med 24V så har du da et døgn forbruk på mellom 2-4kwh med (3,4-7A)
Med 800Ah som kjøres ned til 50% så er det 10kwh tilgjengelig

Så uten sol bør du ha >3 døgn drift, hvilket låter som om anlegget er bra beregnet til helge bruk og da vil batteriene normalt være ladet til neste helg.

For ladning av batteriene så får jeg ut i snitt 2-2,5*installert solcellekapasitet (maks oppmålt 4.3). Overført til deg så skulle det bli 1,4-1,75kwh (3kwh maks).
Så det overensstemmer bra med din iaktakelse.

Jeg hadde nok installert 2 solcellepaneler til i parallell slik at man har overkapasitet og lader ved sol. Så spørs det om din regulator takler en dobling av solcellekapasitet.

2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Hyttesol

Litt vanskelig å si uten å vite eksakte komponenter i anlegget ditt.

Hvilken 230V inverter er det du har? Og hvilken ladekontroller har du til solcellepanelene? Og vet du hvilke paneler det er?
Hvis du har en kvittering over komponentene så list dem gjerne opp her.
Systemet ditt virker å være av grei størrelse, men en del ting som virker å være beskjedent kontinuerlig forbruk, kan samlet plutselig bli ganske mye i løpet av et døgn. Noen laptoper bruker også en del mer strøm enn andre. Litt kraftigere laptoper bygget for gaming, bruker mye mer strøm enn små notebooks.

På et 12V anlegg vil også ladekontrolleren ha mye å si for om du får effekten du skal ha fra panelene. Om den er av typen "MPPT" eller "PWM". Om den er PWM, vil spesifikasjonene på solcellepanelene ha mye å si for hvor god lading du får.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Amorine

Vi har et 230v anlegg, med en med Victron inverter Multiplus 12/3000/120 (har lagt til infoen i innlegget også :) .

Hyttesol

Vet du hvilken laderegulator som er montert? Det kan ha ganske mye å bety for hvor mye strøm solcellepanelene dine faktisk produserer i forhold til oppgitt effekt. Skal du ha full effekt, så må du ha en MPPT-type regulator som klarer rundt 70A. Står det en mindre en, eller en PWM-type så vil maks ladeeffekt begrenses.

Jeg vil foreslå som Stefan sa, å få en oversikt over hvor mye strømforbruk du faktisk har. Et snittforbruk på 40W, vil resultere i rundt 1kWh forbruk per døgn. Er ikke umulig at inverterens tomgangsforbruk, kjøleskap og toalettvifte sammen med litt belysning kommer opp i dette. En gjennomsnittlig PC trekker gjerne 40-60W når den er i bruk avhengig av hvor kraftig den er. Pumpe og mobillading trekker ikke all verden. Men vaffeljern kan ta litt. Går fort 0.5kWh++ på en omgang med vaffelsteking til en familie.

Selv med ganske store batterier og ting som ikke trekker så mye hver for seg,  så er det faktisk bare ganske beskjedne mengder strøm man har lagret der sammenlignet med det man har hjemme. Hvis batteribanken din er 12V 800Ah, så har den totalt 9.6kWh med strøm, men egentlig bare rundt 5kWh tilgjengelig om du maks tapper ned batteriene til 50%. (de bør ikke lades mer ut da de kan ta skade av dette). Dette er ikke mer enn tilsvarende 5 kroner i strøm, fordelt på en helg. Men man får jo strøm fra panelene også avhengig av været.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jutulhaugen

august 03, 2021, 17:23:52 #5 sist endret: august 03, 2021, 18:35:53 by Jutulhaugen
Sitat fra: Amorine på august 03, 2021, 07:09:15

I sommer har vi erfart at anlegget tappes for strøm, altså at forbruket er større enn ladingen. Selv på solfylte dager. På panelet står det som regel ca. - 3,4 A. Av og til går det opp mot ca. - 7 A ved bruk av vannpumpe, lading av pc eller når kompressoren til kjøleskapet går. Dette fremgår av panelet uansett vær og ladeforhold.
Jeg opplever at anlegget ikke svarer til mine forventninger, og lurer på om andre har erfaring med lignende anlegg og forbruk?

Men gjør det noe at anlegget tappes for strøm? Er dere så lenge på hytta at det blir et problem?

Kontinuerlig forbruk gir ofte større strømforbruk enn man først tror. Jeg vil anta at dere ligger på +- 1kWt i døgnet på det du nevner står på hele tiden. Så kommer alt annet forbruk som lys, lading av peds, TV, pumper, ventilator etc i tillegg.
Husk også på at inverteren har et tap på inntil 10% i tillegg til egetforbruk.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

StefanPal

Da har du et 12V system hvor inverteren trekker 15W som gir 360Wh per døgn og kjøleskapet trekker 260Wh per døgn. Så med de på så har du et grunnforbruk på 620W (+tap i inverteren).
Det tilsvarer 2A. Så da er ditt normale øvrige før bruk på 1,4A++.
Det stemmer bra med Jutulhaugen's estimat på 1kwh+
Med 800ah batteri så gir det ca 4,8kWh tilgjengelig med 50% batteri urladning (800×12,5×0,5).

Dine solceller burde gi 1,4-1,75kwh i snitt per døgn så systemet ser ut til å være greit kombinert.
Selv om jeg hadde valgt et 24 eller 48V system og dobbelt antal solcellepaneler.

Men du bør nok se på om solcellepanelene er riktig montert (mot sør med korrekt vinkel samt at de ikke blir skygget av noe etter hverandre). 10% skygge på mine reduserer kapasiteten med >50%.
Har du en monitor eller avlesing på regulatoren  som viser hvor mye effekt som solcellene virkelig gir?

Men hvis du skal gjøre noe så er det å fordoble antall solcellepaneler og bytte regulatoren hvis den ikke klarer det.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Røilern

Det er vanskelig å hjelpe deg uten et korrekt energibudsjett,

Det finner du her: http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2718.0

Det er ikke så mange muligheter:

- Høyere forbruk enn antatt
- Lavere produksjon enn antatt
- Lavere faktisk batterikapasitet enn "etikett"


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amorine

Takk for respons! :)
Dette med strøm opplever jeg som ekstremt vanskelig å sette meg inn i.... kWh, Ah, spenning osv.
Men, kjøleskapet står jo på hele døgnet, og iflg dokumentasjonen så trekker den 94 kWh/år. Prøvde meg på skjemaet til Røilern, men ble usikker på om jeg da skal sette inn dette tallet i regnearket. Ellers er det dovifta til Villa Separett som står på døgnet rundt, i tillegg til omformer og router. Lys har vi nesten ikke brukt i sommer, men det er blitt litt lading av 2-3 mobiler i døgnet, og en pc annenhver dag.

Når det gjelder ladekontrolleren, så vet jeg at vi hadde Western regulator WRM30, som er MPPT. Men vi har nettopp bytta anlegg, og da mener jeg å huske at elektriker sa at den ikke lengre var i bruk. Har dog ikke fått beskjed om at de har bytta til noe annet heller, men det kan jeg prøve å finne ut av.
Vi bytta nettopp fra et anlegg med 2 solcellepaneler a 300w og 6 Fuli AGM batterier a 1000 Ah, som var begynt å lade dårlig. Vi byttet derfor til større batterikapasitet og solceller, og trodde derfor at et helt nytt og større anlegg ville gi mer enn det forrige. Foreløpig så tappes det minst like raskt, og derfor mistenker jeg at noe er feil.

StefanPal

Kjøleskapet trekker teoretisk 94kwh/365dager=257Wh/døgn eller 10,7W/h.
Men så beror det på hvor ofte det åpnes, hvor mye varme varer som settes inn etc.

Du kan og få en indikasjon på hva de ulike tingene trekker gjennom å slå av alle andre forbrukere, lese av A og så slå på utstyret og avlese A (for kontinuerlige forbrukere).
Multipliser A med V på anlegget så får du forbruk. (Det finnes og målere som kan kobles inn på 230V som måler forbruk) .

Hvis du måler A på batteriene så blir det eks. 1A * 12,5V = 12,5W * tiden det er i bruk gir ditt forbruk i Wh per døgn. 

At systemet tapes like raskt beror vel på at du har samme forbruk.

Økning i solcellepaneler fra 600 til 700W er bare 15% og har bare med å gjøre hvor raskt du lader opp batteribanken ved sol.

Men batterikapasiteten er minket fra 1000Ah til 800Ah som er en 20% reduksjon.
Så egentlig er det en reduksjon på kapasitet på det nye anlegget i forhold til det gamle, når det var nytt... Så er det vanskelig å si hvor "dårlige" de gamle batteriene var.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Amorine

august 04, 2021, 11:14:21 #10 sist endret: august 04, 2021, 13:34:17 by Amorine
Ah, takk. Da skal jeg prøve å sjekke forbruk per produkt.
Leste av panelet da vi var der, og det sto jevnt med -3,25 A. Så gikk det av og til ned til ca. -7 hvis vi ladet pc eller kompressoren til kjøleskapet gikk.
Når det gjelder batterier, så skrev jeg kanskje litt feil i forrige post, da elektriker sa at vi har økt fra 600 A til 800 A.


Vi har nå følgende:
Solcelleregulator Victron SmartSolar MPPT 150/60.
2 stk. Grid 360 w Sunwind solcellepanel
6 stk. Shoto Bly karbon 2A 800A

Hyttesol

Da skal ihvertfall ladekontrolleren være kraftig nok til å få maksimal effekt.
Hvis du laster ned appen som heter VictronConnect så kan du koble til ladekontrolleren med bluetooth og se dag for dag hvor mye lading du har fått, samt maksimal ladeeffekt, høyeste og laveste batterispenning m.m. Og du kan følge med i sanntid hvor mye lading panelene faktisk gir.

En slik energimåler som dette kan være kjekk å ha til å måle forbruk på 230V utstyr:
https://www.clasohlson.com/no/Energimåler/p/36-2897
Den viser hvor mange watt en ting bruker der og da, I tillegg teller den totalt forbruk. Så du kan resette den, plugge i en ting og lese av igjen etter 24t hvor mye den totalt har trukket på et døgn. Spesielt grei til ting som kjøleskap som er litt vanskelig å vite. Man må anta at kjøleskapet bruker litt mer strøm første dag, og mer strøm om sommer enn vinter. Så årsgjennomsnittet på energimerket kan være litt misvisende.

Hvis dere ikke har kastet de gamle panelene og ladekontrolleren så går det kanskje an å koble det sammen med det den nye batteribanken for å øke ladingen litt. Panelene holder lett 25-30 år og taper seg kanskje bare 20% etter disse årene. Det er i hovedsak batteriene som må skiftes hvert 8-10 år alt ettersom.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Hyttesol

Jeg må også for ordens skyld spørre: Hva konkret er det som skjer, som indikerer at anlegget faktisk tappes ned? Er det slik at inverteren begynner å blinke rødt på "low battery", og tilslutt kutter strømmen? Lav spenning (Volt) på batteriene? En skjerm som viser lav batteri %? Hvor er det du leser av disse tallene med -3.4A og -7.0A osv?

Det kan være at ting er koblet på en slik måte at ikke all lading og forbruk vises korrekt, og at du derfor kanskje bekymrer deg for at anlegget tappes ned uten at det er realitet. Men det er vanskelig å vite uten å se hvordan ting er koblet. Hvis du poster screenshot fra historikken i VictronConnect appen så går det kanskje an å se litt hva som foregår.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Amorine

Takk for svar og gode innspill! Jeg har nå gått til innkjøp av en energimåler fra Clas Ohlson, og det kan bli spennende og lærerikt å måle neste gang vi skal på hytta.
Vi har et display som viser forbruket (A), spenning (v) og gjenværende batterikapasitet (%). Den har også en visning med W, men vet faktisk ikke helt hva den betyr...
Er det for lavt, så blinker low battery ja, og strømmen kuttes.
Vil nødig at dette skjer på vårt nye anlegg, så derfor jeg nå prøver å bli kjent og skjønne dette, for å unngå å gjøre samme feil igjen.
Ser som nevnt ut som om jevn belasting på anlegget er på -3,26 og av og til og i kortere perioder viser den ca. -7.  Så er spørsmålet om batterikapasiteten vår kan håndtere dette forbruket, eller om vi jevnlig må bruke aggregat for å "etterfylle". 
Ser at kanskje ladeforholdene kan være avgjørende. Panelene står nemlig på hver sin vegg, hvorav en på høykant. De står begge vendt mot sør, men det ene står slik til at de ikke får lik sol hele tiden. Så når den ene bader i sol, har den andre fortsatt litt skygge... Elektriker har foreslått å sette opp begge panelene på stativ på bakken, for jevn sol som treffer likt på begge panelene. Høres fornuftig ut, men ser jo ikke spesielt bra ut på en hyttetomt....

StefanPal

Spørsmålet er om displayet er en batterimonitor eller bare kalkulerer ut ifra V. En batterimonitor har en shunt på minus ved batteriet og måler effekt inn og ut av batteriet. Du får du mer eksakt kontroll på reellt forbruk og rest kapasitet på batteriet. Eks https://www.sparelys.no/victron-bmv-700-batterimonitor eller https://www.sparelys.no/batterimonitor-bm1-350a

Det låter som om dine paneler ikke er optimalt plassert for å få ut best mulig effekt.
Ut ifra oppsettet så håper jeg at de er parallell koblet, ellers taper du mye når den ene er skygget.
Hvis du kan avlese hvor mye ladning panelene gir så kan du prøve når det er full sol på begge å avlese effekten som maksimalt vil være 700w (volt×ampere).
Hvis dine er plassert flatt på veggen så taper du mye effekt sommertid og mindre på vinteren.
Jeg vill tippe at du taper minst 30% på sommeren på det (finnes tabeller hvor man ut ifra vinkel og breddegrad kan beregne tapet). Så med ditt nåværende oppsett vill panelene trolig gi under 500w.
Så kan du dekke en del av den ene panelene og se hva effekten faller til. Jeg tipper at 10% dekking av den ene panelen reduserer ladning til under 400W.

Så Elektrikerens forslag er det beste ut ifra å få best mulig effekt ut av panelene.
Jeg hadde og brukt de gamle panelene som Hyttesol foreslår.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Amorine

Altså, jeg ser jo nå at det ser ut som du har rett StefanPal! Det som skulle bli bedre batterikapasitet, ser ut til å ha blitt mindre! Hjelpes.
Det vi hadde installert frem til sommeren, var følgende:
Batterier: 6 stk Deep Circle AGM batterier a 2v 1000 Ah
Laderegulator: Western Co MPPT regulator WRM30
Inverter: Victron Energy Multiplus 12/3000/120
Solceller: 2 x 180 w Sacred Solar (Sunpower)

Så ble dessverre batteriene tappet for mange ganger gjennom årene, slik at de nå hadde lav spenning og ladet dårlig (fungerte iallefall ikke tilfredsstillende). Vi ville derfor bytte batterier, og for fremtida være mer oppmerksomme så det ikke ble utladninger. Vi kontaktet derfor ny elektriker, som anbefalte oss følgende, for å få bedre kapasitet:
Batterier: 6 x Shoto bly/karbon a 2v 800 Ah
Laderegulator: Victron Smartsolar MPPT 150/60.
Inverter: ikke endret
Solceller: 2 x 360 w Sunwind Grid

I tillegg vet jeg at de skiftet kabelen fra solcellene til noe kraftigere.

Så nå er utfordringen at vi ikke merket noen bedre kapasitet på anlegget. Selv med sommer, sol og uten bruk av Wallas. Anlegget ble tappet nesten raskere enn i vinter med det gamle anlegget.

Elektriker mener at plassering er for dårlig, og at vi bør ha de på stativ. Og det er jo en logisk forklaring, som vi absolutt skal vurdere. Men det er jo allikevel ergerlig om vi egentlig har endt opp med et "dårligere" anlegg...


Hyttesol

Hvis batteriene fortsatt er nye, så er det fortsatt mulig å doble antallet. Men du bør ikke vente veldig lenge før du isåfall bestemmer deg, for batterier er ferskvare og bør være av samme type og installert samtidig slik at det ikke oppstår forskjeller mellom dem. Men batterier er jo ikke billige. Blir fort 10-12k ekstra.

Det nye anlegget ditt er egentlig bare bittelitt kraftigere enn det du hadde. 720W paneler mot 600W tidligere. Og nye batterier med ganske lignende kapasitet om du tar med at de gamle hadde tapt seg litt.


Hvis jeg skal komme med min mening så er det batterikapasiteten som er for lav. En tommelfingerregel er at batteriene skal ha nok kapasitet til å holde oppholdet på hytten, og solcellepanelene skal ha nok kapasitet til å lade opp batteriene mellom hvert besøk. Man kan ikke stole på at panelene får sol når man trenger den, eller at de skal holde en med strøm mens man er der.

Men ta gjerne en sjekk med VictronConnect appen neste gang du er der for å se om panelene gir ladingen de skal. Hvis du tar screenshot av siste uke med lading, min/max batterispenning osv så kan det fortelle oss ganske mye om anlegget.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Amorine

Takk. Ser jeg skrev feil over her, men de gamle panelene var altså 2 x 180 w. Så vi har jo faktisk doblet kapasitet på de nye solcellene, men gått ned på batteriene fra 1000 Ah til 800 Ah. Slik jeg ser det...
Batteriene er forøvrig nye, og ble installert for en måned siden. Vi har brukt hytta ved et par anledninger siden, ca en drøy ukes bruk. Vil det ha noe å si om vi da setter til et batteri til? Det vil jo fortsatt være mindre kapasitet enn før.
Shit, kanskje vi heller burde gått for lithium når vi allikevel kommer så høyt i pris....

Hyttesol

Hva betalte du per stk for de batteriene? Jeg ser de ligger ute til 7999 på Sunwind. Jeg synes kanskje det er dyrt for blybatterier ja. Uten at jeg vet hvordan "Bly/karbon" skiller seg fra et gjennomsnittlig bly/AGM batteri. Sist jeg sjekket så var prisen på de rimeligste nye blybatteriene, omtrent samme som for en lithiumpakke bygget på brukte elbilbatterier. Da tok jeg og høyde for dette med at bly helst bare bør tappes ned 50%.

Ellers har bly og lithium sine pros og cons med tanke på å få lengst levetid mtp lading, temperaturer de utsettes for, brannsikkerhet osv.

Hvis du skal sette inn flere så må du dessverre ha 6 stk til pga du må seriekoble 6 for å få 12V, før du kan parallellkoble de med de du har.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Amorine

De er kjøpt via forhandler(elektriker) og er fra Sunwind ja. Siden dette er et 230v anlegg, er det installert av elektriker. De sier at disse Shoto bly karbon batterier tåler å tappes ned, langt bedre enn vanlige blybatterier. De tåler visstnok også mer kulde enn lithium. Dette er jo en "kald" hytte, så må ta hensyn til dette. Batteriene står riktignok i god temperatur når vi er på hytta, så vet ikke hvor mye dette egentlig betyr. Vi ble uansett anbefalt dette av elektriker og Sunwind, for å få et større og sterkere anlegg enn vi hadde.
Etter litt nøyere "gransking" er jeg blitt litt i tvil om det...

Røilern

Sitat fra: Amorine på august 05, 2021, 16:43:47
....... De sier at disse Shoto bly karbon batterier tåler å tappes ned, langt bedre enn vanlige blybatterier......


Det er vanskelig å finne noe dokumentasjon på nettet om dette.

"Adopt lead- carbon capacitance
technology, reduce the cathode
sulphation, ideal for PSoC cycle
application and can deliver 4~5 times
better cyclic life compared with
normal VRLA"


Hvis de tåler å tappes lenger ned så er tilgjengelig kapasitet mer enn 50%, og du har ikke fått redusert din lagringskapasitet. Jeg tror imidlertid at jeg hadde bedt om dokumentasjon på at de kan tappes ned til f.eks 30% før jeg hadde tappet de ned til dette nivået jevnlig. Når jeg ikke kan finne dokumentasjon på slike påstander på www selv så blir jeg alltid litt skeptisk, men det kan hende jeg er for dårlig til å søke.

Produsenten bør kunne vise dokumentasjon på hvor mange sykluser batteriet tåler ved forskjellige DOD (depth of discharge)

file:///home/chronos/u-ea89e930cc26da9d36b3425acd132b25dae20819/MyFiles/Downloads/LLC-800-new.pdf 

http://shotobattery.com/battery/llc-800/

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kjetil_kj

Har ett ganske likt anlegg, vi har 600w solceller mot sør, og ca 900ah 12v. Når vi bruker hytten og det er pent vær går vanligvis ladingen i float rundt 11-13:00 daglig lading/forbruk mellom 1-3kwh.

Vi har samme kjøleskap, en annen vannpumpe, men ingen dass/wallas. Vi har 43tom smart tv som super litt. Ellers ganske likt.

Er det mye skog rundt hytta? Eller får panelene fullt sollys?


Amorine

august 06, 2021, 05:46:50 #22 sist endret: august 06, 2021, 07:36:56 by Amorine
Røilern - takk, jeg skal sjekke opp nærmere dette med bly-karbon batterier. Var skeptisk selv, og hadde mest lyst på lithium, men siden vi skulle bytte et eksistrende anlegg, fikk jeg beskjed om at det ikke gikk uten å bytte ut og koste på mye mer... (ledninger? inverter?)

kjetil_kj - det er hogget mye der, så lite/ingen skygge av trær. Men panelene står på to ulike vegger, vendt samme vei. Se vedlagt bile. De får ikke like mye sol hele tiden, så det vil stort sett være deler av penelene som har noe skygge. Jeg ser jo at elektrikeren har rett ifht at de sikkert bør stå på stativ på bakken for jevn sol uten skygge, men det er bare det estetiske med det....
ps. panelet til høyre for vinduet er en solventilator, og ikke solcelle :)

StefanPal

Det var synd at du ikke forhørte deg her på forumet før du investerte, det er nok mange her med dyr kjøpte erfaringer som kunde gitt erfaringer i forkant av investeringen.

Det beste og totalt sett billigste om du kun bruker 230V hadde nok vært å bytte alt å gå for er 48V system med lithium. Eks. fra Alternativ Energi. (Hadde totalt kostet mindre enn dine batterier...) De har systemer med brukte lithium bilbattericeller. Det er etter hvert mange her som har bra erfaring med dem.

Men nå som du sitter i "båten" så er det spørsmål om hva som er best å gjøre.

Som jeg ser det har du mange ulike alternativer ut ifra kostnad, her er noen:
0) Ikke gjøre noe, bare akseptere at det er slik og anpasse seg til det (ingen kostnad bare irritasjon)
1) Plasser Solcellepanelene optimalt for å få maksimal ladning ved sol (Ingen kostnad bare estetisk). Gir ikke økt kapasitet men raskere oppladning
2) Doble antall solcellepaneler og plassere dem optimalt. Vil gi mer ladning når det er sol slik at batteriene blir raskere ladet opp (Kostnad 6.000kr pluss estetikk og plass) Gir ikke økt kapasitet men mye raskere oppladning
3) Doble batterikapasiteten med like bly batterier. Vil gi mer kapasitet men øker risikoen for at 1 dårlig batteri ødelegger hele batteribanken (Høy kostnad 50.000kr med batteri utjevning og tar stor plass...) Løser kapasitets problemet til en høy kostnad som tar mye plass og har økt risiko mht batterilevetid.
4) Bytte til lithium batterier fra eks. Alternativ Energi (kan leverer 12V?) og selge de du har, (kostnad ca 23.000 for 7,5Kwh (600Ah) minus det du får for batteriene. Det dobler tilgjengelig kapasitet og spar plass) Kan være at denne blir gratis hvis du får halvt pris på batteriene og du kan øke kapasiteten senere uten problemer med flere batterier. Hvis lithium batteriene står inne så vil temperaturen ikke ha noen praktisk betydning annet enn når romtemperaturen er -10 da de normalt er satt opp til å slutte å lade.
5) Hybridløsning med eksisterende batterier og nye Lithium batterier. Legg opp parallelle systemer (et solcellepanel til hver) og ha manuell eller automatisk omkobler mellom bly og Lithium til forbruk (Kostnad Lithium batterier, ny regulator og omkobler 25.000kr og oppover beroende på mengde og type Lithium batterier) Negativt å drifte 2 systemer men kan være en alternativ løsning.
6) Bytte ut systemet mot et nytt fra Alternativ Energi med lithium på 24v eller 48V 7,5kWh eller 15kWh og selge det du har (Kostnad 46.000kr-76.000kr minus det du får for dine deler ved salg som brukt) Surt, men da har du strøm til det du trenger nå og i fremtiden og kan få lang levetid på systemet.

Dette er bare noen forslag og det finnes sikkert andre bra alternativer, spørs bare hvor mye penger man vil bruke...
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Hyttesol

Skaff gjerne også et aggregat for å kunne nødlade litt om du ikke har et fra før. Da slipper du "rekkeviddeangst" mens du er der. Kjipt å kjøre aggregat når vitsen med solcelleanlegget er å slippe akkurat det. Men det er uansett veldig greit å ha til mørkere tider. Multiplusen du har kan også fungere som en kraftig batterilader, så du slipper å investere i det.

Jula har diverse rimelige Stanley AVR aggregat. De er ikke de mest stillegående, men bør fungere greit til nødlading. (har ikke erfaring med disse aggregatene selv)

Om du kjøper et, vil jeg anbefale et som ihvertfall klarer oppunder 2kW eller mer. Kjøper du aggregat et annet sted, bare sørg for at det er et aggregat som leverer "ren sinus". Noen billigere som markedsføres som "Digital inverter" har ikke dette.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Amorine

Hyttesol - det har jeg jo glemt å skrive, men vi har et Honda aggregat som vi har kjørt av og til for å fylle på litt. Hadde bare håpet og trodd at det var noe vi skulle slippe å kjøre så jevnlig som vi nå må, spesielt på denne lyse årstida...

StefanPal - ja, dette er litt ergerlig. Vårt opprinnelige anlegg ble kjøpt fra Alternativ Energi, og vi var forsåvidt fornøyd med anlegget, så lenge det varte. Vi kom dessverre litt skeis ut med elektriker som installerte det, så derfor samarbeider vi nå med nytt el-firma. De har god erfaring med solceller, så jeg har derfor tillit til at de kan dette faget. De samarbeider igjen med Sunwind, som var sterkt skeptisk til tilbudet jeg hadde fått på lithium batterier fra Alternativ energi.
Det anlegget vi hadde var tydeligvis (og iflg Sunwind) ikke bygd for å takle litiumbatterier. Dersom det skal benyttes litium må vekselretter, regulator og solpaneler byttes, til noe som takler dette. Dette ville da koste kr. 80.000,- pluss batterier.
Jeg kan altfor lite om dette selv, og er derfor avhengig av å ha tillitt til de som skal installere det. Men etter erfaringen vi fikk nå med nytt anlegg, undersøker jeg derfor litt nærmere, og skjønner at anlegget ikke helt ble slik vi håpet og trodde...

StefanPal

Klart Elektrikeren vil selge og installere det som han tjener mest på...
At man må ha andre vekselretter, regulator og solcellepaneler for 80.000kr + batterier for lithium er totalt lurendreieri... Er skremmende hvis Sunwind kommer med slike uttalelser. Victron som AE bruker er en stor og respektert europeisk produsent av slikt utstyr og det er definitivt konstruert for lithium batterier.

Om du ser på Alternativ Energi så får du komplett pakke med brukte bilbattericeller for 24V og 7,5kwh med batteri og alt av regulatorer, invertere etc for 46.000kr. Det er da Vicron regulator og inverter som brukes.  

Så jeg tror at selv om din elektriker er bra, så har han (og Sunwind) nok misledet deg her på hva som er ville være best og mest økonomisk for deg...

Hvis det er noen som bruker en slik pakke fra Alternativ Energi så kan vel de komme med tilbakemelding på hvordan den fungerer og sine erfaringer, her?

Selv bruker jeg bare batteriene fra Alternativ Energi (2x7,5kWh 24V) og har satt sammen øvrige deler med Victron komponenter fra Sparelys. Har hatt dem i 1,5 år nå uten noen problemer.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Hyttesol

Jeg vil tippe at anlegget egentlig leverer det det skal. Men at det rett og slett er litt for lite. Har du noe slags fornøydhetsgaranti på anlegget? At du kan forhøre deg med de om de kan endre på noe, kanskje bytte til noen andre batterier?

Jeg synes at batteriløsningen de har kommet med virker veldig dyr og lite fleksibel. For å sammenligne:
Hver av batteriene dine har 2V*800Ah = 1600Wh, og koster ifølge nettet 8000kr. Det er 5kr per Wh eller 48000kr totalt for 6 stk og 9600Wh. Og du må doble med 6 nye for å øke kapasiteten.

Til sammenligning om de for eksempel hadde installert disse 12V/350Ah batteriene fra sparelys, så ville hvert batteri gitt 12V * 350Ah = 4200Wh til en pris av 5500kr/stk. Eller 1,39kr per Wh. Med 3 slike batterier ville det havnet på 16500kr, og du ville hatt 12600Wh. I tillegg så kunne du i prinsippet økt med 1 og 1 ekstra batteri inntil du hadde vært fornøyd med kapasiteten istedenfor å doble antallet.
https://www.sparelys.no/agm-batteri-350-agm-solar-12v

Det er godt mulig at de batteriene du har nå varer lengre. Men du kunne også kjøpt nye batterier 3 ganger.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jutulhaugen

Jeg tror du får mest nytte for pengene ved å montere to ekstra solcellepanel på ca 300w samt bytte ut laderegulatoren til en som takler mer strøm.

Det er essensielt at panelene er montert slik at de får minimalt med skygge.
Er det dårlig vær/skygge må du uansett regne med å lade med aggregat.

Jeg har 4x300w solcelle, 4x290A "vanlig" agm batteri samt regulator nevnt under og jeg går stort sett i balanse selv i des/jan ved klarvær.

Eks på laderegulator: https://www.sparelys.no/ep-solar-tracer-mppt-10420an-laderegulator-100a?gclid=Cj0KCQjwu7OIBhCsARIsALxCUaOj_OMMsC2NBnySq0NII-RS1LJ62Ji-xPct1LBWHL1bIhUsqep2o-4aAtKGEALw_wcB
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Amorine

august 08, 2021, 14:12:15 #29 sist endret: august 08, 2021, 15:40:51 by Amorine
Takk for gode svar. Og jeg begynner å lure på om det her har skjedd en misforståelse. Jeg fant igjen mailen som elektriker opprinnelig sendte til Sunwind for anbefaling til hva vi burde bytte til:
"Kunde har en batteri pakke med batterier på 100At i dag. Disse er ca 4 år gamle og trengs å byttes ut. Spørsmålet er hva slags batterier anbefaler dere. Mener også at kapasiteten bør økes noe."

Jeg blir forvirret av dette med At og Ah. Er det forskjell? Han skriver her at vi hadde 100 At. Er det det samme som 1000 Ah? Og vi hadde jo seks batterier...
Elektriker skrev jo til meg at tilbudet til Sunwind ville gi oss bedre kapasitet, fra dengang dagens 6000 At til 800 At.

Det vi jo hadde var jo 6 stik Deep Cycle batterier 2v 1000Ah. Er det det samme som elektriker først forespurte Sunwind om (100 At)?

StefanPal

Som jeg tolker det er At  Norsk for Amper timer og Ah engelsk for Ampere hours.

Så her er det nok en null som er blitt borte...

Normalt bruker man Ah eller kWh for å angi kapasitet.  KWh får man gjennom å multiplisere Ah med V på anlegget. Så du hadde 1000Ah * 12,5V = 12.,5 kWh.  Og fikk 800Ah * 12 5 = 10 kWh.

Så her burde du ha sjekket med forumet før du investerte.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Amorine

Men finnes det batterier på 100 Ah? Og at Sunwind tok utgangspunkt i dette da de sa at anlegget vi hadde ikke var dimensjonert for lithium? Da jeg forespurte Alternativ Energi, anbefalte han å bare bytte batteriene. Og da forsto jeg det slik at alt annet utstyr kunne brukes.
Men iflg Sunwind var anlegget vårt altfor spakt til å kunne takle det, og foreslo da større solceller, men mindre batterier. Og det er dette jeg ikke forstår. At de trodde at anlegget vi nå fikk, var betraktelig større enn det gamle. Også viser det seg at vi hadde større batterikapasitet tidligere....  Og da tenker jeg at anlegget vi hadde kanskje egentlig var dimensjonert til også å takle lithium. Om dere forstår hva jeg mener?

Kan Sunwind ha basert sin anbefaling på vår elektrikers henvendelse med feil info? Og at vi derfor har fått et dårligere anlegg enn vi egentlig skulle hatt?

Hyttesol

Jeg vet ikke hva det kommer av at de sier at lithium ikke kan brukes. Både den gamle western ladekontrolleren din og multiplus inverteren kan brukes på lithium. Man må bare endre en innstilling på enhetene så de vet batteritypen som er brukt. Den gamle ladekontrolleren din var mulig litt liten til de nye solcellepanelene dine, men det har ikke noe med lithium/bly å gjøre.

Det eneste jeg kan tenke meg, er at fordi utstyret ditt er 12V så ble det lettere å koble det med 6 store 2V blyceller istedenfor lithiumpakker som typisk er bygget for 24V eller 48V. Men det finnes 12V lithium batteripakker også, som de sikkert kunne skaffet på bestilling så det virker merkelig.

Batterier finnes i alle størrelser, også 100Ah. Men et 100Ah batteri ville sannsynligvis vært 12V, ikke 2V. (Men jeg tror også at det mangler en "0")

Som Stefan sier, så må man multiplisere Ah og Volt for å få reell kapasitet, for det er ikke amperetimer alene som avgjør. Så et 2V 800Ah batteri, har samme kapasitet som et 12V 133Ah batteri (begge har 1600Wh når du multipliserer Volt og Ah, og vil være omtrent fysisk like store).
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

StefanPal

Batterier finnes i alle Ah, og 100Ah er en normal størrelse som storlekmessig tilsvarer et større bilbatteri.

Så uten tvil har Sunwind basert seg på de feilaktige opplysninger fra elektrikern...
Og ut ifra det så har de teoretisk tilbudt et 8* større anlegg.

Så ja, det er nok korrekt som Alternativ Energi foreslo, at man kun trengte å bytte batteriene...

PS, du hadde 1000Ah 2V som blir 1000Ah 12V ikke 6000Ah
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Amorine

Ah, her lærer jeg litt og litt mer... Tusen takk.
Så med 6 batterier, så blir det ikke 6 ganger så mange Ah, men v, om jeg nå har forstått rett? Men den gamle batteripakka vår var vel da likevel større (6 a 1000 Ah) mot de nye (6 x 800 Ah), selv om begge er 12 v?
Jeg fikk jo nytt tilbud fra Alternativ Energi i fjor på 6stk 100Ah litium batteri, som jeg forsto at vi kunne bruke på det opprinnelige anlegget vårt.
100 Ah høres jo da langt mindre ut enn våre forrige 1000 Ah, men det er kanskje annerledes med lithium vs AGM?
Målet vårt ved å bytte, var jo naturligvis å bytte til noe som er bedre enn det forrige, og det lovte elektrikeren at det ville bli.

Det ble jo også bytta til langt større solceller, men som dere ser av bildet tidligere i tråden, er jo de egentlig altfor store til den plassen i hadde til rådighet. Det gjør jo da at panelene aldri får samme mengde sol samtidig, og det gjør jo at vi ikke får full uttelling på ladingen. Da var det kanskje tross alt bedre med mindre paneler, men som fikk mer lik mengde sol samtidig...

Hyttesol

Sitat fra: Amorine på august 08, 2021, 21:35:17
Så med 6 batterier, så blir det ikke 6 ganger så mange Ah, men v, om jeg nå har forstått rett? Men den gamle batteripakka vår var vel da likevel større (6 a 1000 Ah) mot de nye (6 x 800 Ah), selv om begge er 12 v?

Det kommer an på om du seriekobler eller parallellkobler batteriene.
- Ved seriekobling beholder du samme antall Ah, men øker spenning (volt). (Det er det du har nå)
Siden hvert batteri du har er på 2 volt hver for seg, så de blir seriekoblet 6 stk så du får 12V, men beholder samme 800Ah totalt sett.

- Ved parallellkobling beholder du samme spenning (volt) men øker antall Ah.
Det er dette som må gjøres hvis batteriene i utgangspunktet er 12V hver for seg, men du vil øke antall Ah.
Hvis batteriene de foreslo i utgangspunktet er 12V 100Ah og du parallellkobler 6 av disse så ender du opp med 12V 600Ah.

Men uansett om batteriene seriekobles eller parallellkobles, så vil alltid antall watt-timer (Wh) bli det samme. Og det er antall Wh som forteller hvor mye energi som faktisk er lagret i batteriene.
For å sammenligne:

2V x 800Ah = 1600Wh per batteri
12V x 100Ah = 1200Wh per batteri.

Med andre ord så kan man ikke sammenligne bare amperetimer. 800Ah høres mye mer ut enn 100Ah, men i praksis har de ganske lik kapasitet når du ganger med spenningen.

Ja, de nye batteriene dine har lavere oppgitt kapasitet enn de gamle. Så derfor vil du nok oppleve at de yter omtrent likt som det gamle systemet. Men etter det jeg forstår så tåler de også å tappes mer ned enn de gamle uten å ødelegges.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Amorine

Tusen tusen takk for forklaring og tålmodighet!
Da begynner jeg å forstå mer.

Hele poenget vårt med å koste på et helt nytt anlegg, var jo selvfølgelig å få et mer stabilt anlegg med mer kapasitet (primært ønsket jeg lithium). Det var jo også lovnaden fra elektriker. Nå har vi endt opp med et anlegg som er tilsvarende det vi bytta ut. Og selv om det kanskje tåler mer utladninger, så mener jeg at det ikke var grunnen til at vi valgte å bruke så mange tusen kroner på dette.

Det første året vi hadde anlegget fra Alternativ Energi, så hadde vi ikke aggregat. Da var vi ofte 3-5 personer på hytta, og vi brukte den jevnlig og over flere dager. Vi brukte strøm uten å tenke over verken batteri eller spenning, og uten at noe skjedde (første gang det gikk tomt var høsten etter et år). Det var vaffeljern, wallas, lading og støvsuger, i tillegg til kjøleskap, dovifte, router og inverter. Vinter som sommer. Første sommeren satte vi også inn et ekstra lite kjøleskap med en liten fryser. Etter et drøy år satte vi inn aggregat, og brukte det den andre jula vi brukte hytta.
Med denne erfaringen ble vi derfor mildt sagt både overrasket og skuffet, da vi i sommer (2-3 personer), og med flunkende nytt anlegg, måtte starte aggregatet etter 3-4 dager på hytta.

Uansett, det virker som den aller første mailen til Sunwind, som inneholdt en 0 for lite, er blitt styrende for hva Sunwind anbefalte og deres skepsis til tilbudet fra Alternativ Energi. Dette har elektriker støttet blindt, uten å dobbeltsjekke fakta. Veldig veldig leit.

Hyttesol

Ja, det er litt kjedelig når det skjer slikt. Du kan jo høre med elektrikeren om de har noe forslag til løsning. At du ikke egentlig fikk det du bestilte. Men spørsmålet er jo hva man får gjort med det nå, utenom å betale enda mer for å utvide anlegget.

Jeg leste litt om de batteriene, og det ser ihvertfall ut som gode batterier du har fått. De har en teoretisk levetid på 20 år, mot 12 år som er vanligere for AGM. Jeg fant ingen data spesifikke for dine batterier, men generelt om Bly-karbon, leser jeg at de skal tåle 1000 utladninger helt ned til 0%, og 4000 utladninger til 50%. Så du får trøste deg med at det ser ut som gode batterier du har fått, med lignende egenskaper som lithium. Dersom de holder det de lover.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Amorine

Enig. Og ja, jeg skal ta en prat med elektrikeren. Tror hans eneste løsning er å flytte solcellepanelene til en mer "ladegunstig" plassering (på stativ ute på bakken). Men jeg får høre. Jeg ønsket jo opprinnelig litiumbatterier. Ville ikke det vært det beste alternativet egentlig?

Hyttesol

Tja, ikke nødvendigvis. Lithium er sikkert "best" om man har pengene å legge i bordet. Men blybatterier kan fortsatt være et rimeligere valg. Prismessig så ligger nye AGM og brukte lithium omtrent likt. Vi diskuterte litt her og sammenlignet priser:
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2981.msg19725#msg19725

I tillegg så har bly og lithium litt forskjellige varierende egenskaper, fordeler og ulemper.

Der blybatterier helst ikke bør stå for lenge tappet ned, så vil lithium istedet tape seg fortere av å stå for lenge fulladet. Et blybatteri er slik at om man "mishandler" det litt med feil lading og bruk, så vil det vanligvis bare si at man mister litt kapasitet, mens et lithiumbatteri i verste fall kan bli brannfarlig og må kasseres. Et blybatteri vil normalt sett aldri begynne å brenne pga feil håndtering. Skjer det noe feil med batteriet så det "går seg løpsk", vil det koke seg tørt og stoppe reaksjonen, og det består ikke av betydelige mengder brennbart materiale. Mens lithium består av mer brennbare materialer og vil brenne ut av kontroll og ta av sin egen energi til å akselerere brannen videre.
Man hører ofte at batteriene i en elbil, sparkesykkel, telefon og PC tar fyr, men aldri at det skjer med batteriet i en bensin/dieselbil.
Bly tåler bedre å lades når det er frost, enn lithium.


Her er det sikkert en del påstander uten kilde som andre sikkert vil arrestere meg på. Men poenget er at ikke "alt" bare er bra med lithium heller. Lithium er kresne batterier.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Amorine

Disse bly karbon batteriene koster jo også en del.

Hvis jeg sammenligner de vi nå har i bly karbonhttps://www.sunwind.no/product/show/?id=2728&Batteri-Shoto-Bly-Karbon-2V-800At
vs lithium heat https://www.sunwind.no/product/show/?id=3057&Batteri-Sunwind-Lithium-Heat-100-At , så koster jo faktisk førstnevnte 1000 mer....

Men jeg ser at på lithium står det 100 Ah mot 800 Ah på bly karbon. Måles de på ulike måte eller er lithium mye mindre...?

Røilern

Det er energi innholdet som er interessant. Da er det Ah x Volt som gjelder, det gir Watt timer.

Denne tråden forteller litt om tema: http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1704.0

Forskjellen mellom batteri teknologien avgjør hvor mye av pålydende Ah man faktisk kan hente ut uten å forringe levetiden på batteriet.

Vanlig blysyre / AGM batterier tåler typisk 50% utlading, Lithium tåler nesten 100% , 80-90% er ganske uproblematisk. Hvis bly karbon batteriet kan lades ut mer enn 50% kan de være en god deal, men jeg hadde bedt om dokumentasjon
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Cornelius

Sitat fra: Amorine på august 09, 2021, 18:28:03
Disse bly karbon batteriene koster jo også en del.

Hvis jeg sammenligner de vi nå har i bly karbonhttps://www.sunwind.no/product/show/?id=2728&Batteri-Shoto-Bly-Karbon-2V-800At
vs lithium heat https://www.sunwind.no/product/show/?id=3057&Batteri-Sunwind-Lithium-Heat-100-At , så koster jo faktisk førstnevnte 1000 mer....

Men jeg ser at på lithium står det 100 Ah mot 800 Ah på bly karbon. Måles de på ulike måte eller er lithium mye mindre...?

De blybatteriene dine er jo på 2 Volt, 800 Ah hver, slik at 6 stk. i serie blir 12 Volt, 800 Ah. Lithium batteriene er på 12 Volt, 100 Ah hver, så må man ha 8 av de for å få 800 Ah - eller 4 stk. for å få samme brukendes mengde Ah som din bank... :)

Ang. brukbar kapasitet i blybatterier - i rettferdighetens navn, så tåler blybatterier å tappes ned godt under 50% SoC, såfremt man får ladet de opp med en god lader så fort som mulig! (Innen noen timer.)

Amorine

Takk Røilern, bra tråd - oppklarende!
Cornelius - ja, enig i at de kan tappes mer enn 50%, men bør vel iallefall ikke tappes lavere enn 30 før de må topplades. Om jeg har forstått det rett. Ser du skriver 8 litiumbatterier, - vil det si at der må man ikke ha 6 og 6, slik som på batteriene vi har?

Og en annen ting. Kabel fra solcelle til regulator. Er det slik at den tapper seg avhengig av hvor lang den er? Er det f.eks. "mer effekt" i en 4mm kabel på 5 meter vs en 6 mm kabel på 30m? dimensjonen spiller vel også en rolle?

Hyttesol

Vet du om kablene fra hvert panel går hele veien inn til regulatoren?

Tapet i kablene fra solcellepanelene er nok ganske ubetydelig i anlegget ditt hvis det er brukt et noenlunde fornuftig tverrsnitt. Det går ikke så veldig mye strøm i de kablene, og det er vel heller ikke snakk om så veldig store avstander når de står på veggen. Ut fra bildet ditt så ser kabelen helt akseptabel ut. Så det er nok ikke stort mer å hente der og sikkert ikke noe å regne på. Men det er fullt mulig å regne dette ut ganske nøyaktig om man vet tverrsnittet (mm2) på kabelen, lengden, samt hvor mange volt og ampere solcellepanelene er oppgitt til ved full effekt.

Tverrsnitt blir mer relevant hvis du skal ha de på stativ et stykke unna og flere panel parallellkobles. Da går det både mer strøm og avstanden er større.

Man må kun ha 6 og 6 batterier hvis hvert batteri er 2V.
Hvis hvert batteri er 12V alene, så kan du i prinsippet velge akkurat så mange som du vil ha. Om det er 1, 2, 3, 7 eller 10 spiller ingen rolle. Men dess flere man har, dess mer rotete blir koblingen. Så i praksis er det er best med få store, enn mange små. Eller en ferdig sammensatt batteripakke med tilstrekkelig kapasitet.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Cornelius

Sitat fra: Amorine på august 10, 2021, 18:38:47Ser du skriver 8 litiumbatterier, - vil det si at der må man ikke ha 6 og 6, slik som på batteriene vi har

Kanskje på tide å definere ordet 'batteri'? :)
For å sitere Wikipedia; "Med batteri menes i allmennhet en samling bestående av flere like enheter for en felles innsats, altså som ikke betraktes uavhengige."

De 'enhetene' det snakkes om i vårt tilfelle, kalles 'celler', og hver celle har en viss spenning (Volt) og kan lagre en viss mengde energi (Ah)

Så, for et 12 Volt blybatteri, så har man 6 stk. 2 Volt celler koblet i serie, pakket inn i en plastboks med en plusspol og en minuspol tilgjengelig på utsiden.

I ditt tilfelle, så har du faktisk 6 stk. løse 2 Volt celler, koblet sammen til et 12 Volt 'batteri'. Det er vanlig å bruke løse celler på større blybatterier, rett og slett fordi de veier så mye. :)

Det samme gjelder lithiubatterier, men der er hver celle som regel på 3,2 Volt, så da trenger man bare 4 stk. celler for å få et 12 Volt 'batteri' - de veier jo mindre og lithiumceller krever óg styringselektronikk så det er vanlig å putte de cellene inn i en boks.

ivarw

Interessant tråd!

Legger merke til at rådene som gis i hovedsak peker på ekspansjon som løsning.
Hva med å tenke om med tiltak som reduserer forbruk.

Ikke undervurder hvor stor del av kapasiteten som trekkes ut av forbrukskildene som er på hele tiden. Før jeg oppgraderte, slo jeg nesten alltid av Multiplussen om natten og når det ikke var behov for 230V AC. Jeg benytter en kombo av 12VDC og 230 AC. Før 12V fra AGM, når fra 48V lithium-bank og dc-dc omformer fra 48V-12V.
Nå som Mulitien er på 24/7 registrerer jeg et vesentlig mye høyere døgnforbruk. Det er tap i omforming og kontinuerlig driftsforbruk. I tillegg er det installert etter hvert ganske mange elektroniske duppeditter og dimser som også står på 24/7/365.Det er micro-computere, fjernstyringer, releer, gsm-styring, Victron Cerbo, modem. You name it. Hver for seg mikrominimale strøtrekk, men det summerer seg opp. Og ikke minst viktig å ta med i beregningen at forbruket pr. last skal ganges med tid. Ikke tenk utelukkende på effekt (W) men produktet av å gange med tid = Watt-timer (Wh).

Forslag (med en vesentlig lavere kostnad):
1. Anskaff et ekstra panel og et eksternt stativ med skyggefri plassering og justerbar vinkel mot sol.

2. Bytt ut kjøleskapet med et gassdrevet. Du kan få en romslig modell og du sparer minimum 0,5kWt pr døgn, kanskje mer de varme sommermånedene. Det er 3,5 kWt i uka. Til sammenlikning trekker en oppstart av Wallas 0,014kWh (ca. 100W i ca. 7 min.). Gasskjøleskap har et ufortjent dårlig rykte. De nye modellene er enkle å bruke, driftssikre, brannsikre og du kan drive det i flere uker på en 11 kilos propantank.

3. Få hjelp til å sette Multiplus i modus for AES, som vil reduserer egenforbruket når det ikke belastes med trekk. Eller slå det av om natten og kompenser med noen 12V LED-lys på strategiske steder til bruk nattestid ved behov.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Amorine

Vi ser ut til å komme til en enighet med el-leverandør om å bytte deler av anlegget.
Han innrømmer å ha "rotet" litt med batteristørrelsen, da han først mente å ha solgt oss en batteripakke med 30 % større kapasitet, men som i realiteten var 20 % mindre.
Hans forslag er å montere to nye solceller på taket, med egen regulator, i tillegg til de 2 stk 360 w grid solcellepaneler vi har veggmontert mot sør. Han mener vi skal beholde batteripakken, og se om bedre lading hjelper.
Hva tror dere om dette? Jeg er redd batteripakka fortsatt blir for liten, med 6stk 2v 800 ah Blykarbon. Hva med f.eks. å heller bytte ut og øke batteripakka? Til f.eks. 8 stk litium heat 100 ah? Eller 10 stk.? Kan man ha for stor batteripakke?
Hva tenker dere er viktigst? Flere solceller for hurtigere lading  eller større batteribank for bedre kapasitet?

Hyttesol

Du får gi det et forsøk og se. Følger man tommelfingerregelen om at man bør ha store nok batterier til å rekke for hele besøket, og nok paneler til at batteriene lades opp mellom hvert besøk, så ville det ideelle og riktige egentlig vært å installere mer batterikapasitet. Man vet aldri hvor mye sol man vil få på en helg, og man har mørkere årstider. Men det er ikke sikkert at den regelen alltid gir fasitsvaret. Det skader uansett ikke å montere flere paneler. Det kan jo være nok til å hjelpe deg over kneiken.

Hvis blykarbonbatteriene holder som de lover så står det at de skal kunne vare i 20 år, tåle dyp utlading bra, og ganske mange ladesykluser. Om dette stemmer så er de ganske sammenlignbare med lithium i levetid. Det er nok gode batterier som er bra egnet til en hytte. Men jeg synes prisen på de var drøy. Men når de først er kjøpt og montert og man ser bort fra hva de kostet, så gjør de nok jobben og jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for at det ikke er lithiumbatterier du har fått.

Sånn rent teknisk så er det ingen grense for hvor stor batteripakke du kan ha, sålenge størrelsen på solcellepanelene og batteriene er noenlunde tilpasset hverandre. Dess større dess bedre. Men dyrt og unødvendig å kjøpe større enn det er behov for. Det blir som med mat: Bedre med for mye enn for lite, men det man ikke får spist, blir kastet, så man må ikke kjøpe for mye mat heller.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Sæters

Jeg ville ikke gitt meg på batteripakka. Om vinteren, 2-3 måneder, er det minimalt med lading, da hjelper det ikke om man mangedobler panelene. Det samme i en uke med gråvær/regn. Da hjelper det kun med en større batteripakke å "spise" av, alternativt at man må starte aggregatet for å lade ganske ofte.

Har man større batteripakke, går det lengre tid før man kommer under kritisk punkt og det er ikke like viktig om man reiser hjem uten å lade opp batteriene igjen til fullt. Har man for liten batteribank, er risikoen for at de ikke lades opp optimalt etter besøk temmelig stor. Dere har allerede knekt en kostbar batteribank grunnet for mye bruk/for liten kapasitet. Risikoen er ikke blitt mindre ved å installere en enda mindre batteribank.

Amorine

Takk for innspill. Jeg tenker det samme, at vi ønsker det som vi opprinnelig bestilte, en batteripakke med større kapasitet. Det var jo det vi trodde vi fikk.
Selv om blykarbonbatteriene skal være bra, så skulle jo også våre gamle deep cycle agm batterier også være det. De kunne sikkert holdt litt til, men da med oftere aggregatlading enn ønskelig.
Våre nye solceller er jo 2 x 360 grid paneler, mot våre gamle 2 x 180. Dvs at de nye er 4 x så store, med bedre plassering og med bedre utnyttelse iflg elektriker. Og det vil vel neppe hjelpe med to nye paneler på taket, spesielt ikke når det er den mørke tida som blir størst utfordring. Da vil jo snøen dekke panelene uansett, og da gjør de ingen nytte.
Tror nok derfor vi bør ha like stor batteribank som tidligere, men heller gå over til lithium. Da får vi vel bedre utnyttelse av kapasiteten, og de er vel heller ikke så sårbare mtp spenningsfall, om jeg har forstått dette riktig...?
Er det andre ting vi bør være oppmerksomme på?  Leser litt om at litium er brannfarlig? Noen formening om det?


fossfor@hotmail.com

Lithium batteri er nok ikke mere brannfarlig en andre batterityper.
Forskjellen ligger i att om de starter å brenne,ja da brenner de til de er ferdige,nytteløst å stå med en hageslange etc , og det er en brann med veldig mye energi/varme.

Har innen jobben bruket Lithium batterier.
Runde pakker ca 30cm lange med en diameter på 4cm.Hadde mange 10 tals tusen ombord på skipet jeg var på.

Disse ble brukt i undersjøiske opperasjoner,har på 13 år kun opplevd brann/kjemisk reaksjon på 3 stk. Og alle 3 hadde hatt vanninntregning i batteriet.

Men,disse brannene taes med stor respekt,de er lagret i egne konteinere som i mange tilfeller står på ett skinnesystem,eller en hydraulisk-rampe,om det blir brann i lageret,dumpes hele konteineren på sjøen,om ikke vil varmen smelte seg igjennom alle dekk og til slutt gå gjennom bunnen på skipen,noe utrivelig kan jeg tenke meg.

Har selv en Lithium pakke fra El-bil på hytta,og den ble montert i uthuset,dette ble ikke montert der med tanke på brannfare,men om uhellet er ute så brenne bare uthuset opp.
Men er ikke spessielt urolig med tanke på brann,er mere skeptisk når blybatterier står til lading (Knaillgass).

Og såvidt jeg vet,finnest det ikke noe form for guide/regelverk med tanke på lagring/montering av Lithium batteri pakker i hus/hytte.
Tenk på de som har hele hustaket dekt med solceller,er noen Kwt i kjelleren der,og ikke mist på El-bilen som står på lading i garasjen.

Sæters

Lithium hadde jeg hatt på en temperert plass. Best å hurtiglade et oppvarmet  lithiumbatteri. Ved kuldegrader kan det ikke hurtiglades uten varmefolie, som igjen stjeler av kapasiteten. Hadde ikke bekymret meg for å ha slikt inne i hytta.

Jutulhaugen

Sitat fra: Sæters på september 06, 2021, 16:51:23
Lithium hadde jeg hatt på en temperert plass. Best å hurtiglade et oppvarmet  lithiumbatteri. Ved kuldegrader kan det ikke hurtiglades uten varmefolie, som igjen stjeler av kapasiteten. Hadde ikke bekymret meg for å ha slikt inne i hytta.

Men i hvilken grad er hurtiglading relevant i et solcelleanlegg?
Har lest fra batterileverandører at vanlig lading fra solcelle ikke er noe problem selv lavere temperaturer. Skal man lade med aggregat, har man vel gjerne brukt batteriene en stund og således opparbeidet driftstemperatur i batteribanken.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Sæters

Et batteri som brukes om vinteren, stående i en bod med 20 kalde? Så skal man reise i løpet av dagen, sola er som knapt over horisonten, man skal kanskje lade et lithiumbatteri som er nede på 20% av kapasitet, dvs hurtiglading med aggregat og kraftig lader. Tror ikke det er favoritten for lithiumbatteriet.

Stående i en hytte hvor omgivelsene er 20+, derimot, da kan man pøse på med så mange A som man har mulighet til, uten å bekymre seg.

Ser forøvrig det er en annen tråd om bruk av Lithium, hvor det er lagt inn varmekabel, sikkert verdt å ta en titt.

Knerten

Hva anser dere som hurtiglading av batteriene?
Og hvilken type ladere opereres det med?
Vår SMA 4.4M og REC-BMS kompenserer for temperatur i henhold til innstillingene som er satt.
Har testet med kalde batterier og ladingen stiger ettersom temperaturen stiger, så problem med hurtiglading med max. 48V/70A ser jeg ikke.
Eller tar jeg helt feil her?
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Ygnastølen

Hei

Jeg har også REC Q BMS, og den tror jeg tar hensyn til temperatur også, da det er en av alle verdier som blir lagt inn i oppsettet.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Sæters

Har man begrenser på ladingen i kulde  i forhold til hurtiglading, vil det vel ikke foregå en hurtiglading? Da tar det vel den tiden det tar og man må enten bli på hytta til batteriene er ladet, eller forlate hytta før fulladet? Mulig det ikke er så galt, men det er mine tanker omkring lithium.

Hvor lang tid tar det i sterk kulde å lade batteriene fra godt nedtappet til greit oppladet? Bør jo opplyse om batteribankens størrelse også.

Hyttesol

I en tidligere tråd hvor det sto mellom AGM og lithium med varmefolie, så viste databladet at batteriet tålte inntil noe slikt som 5A med lading ved minusgrader. Men det varierer nok fra batteri til batteri og på størrelse og spenning på batteriene. Hvis ladingen overskred dette, ville ladingen kobles ut og varmefolien kobles inn til batteriet hadde oppnådd høy nok temperatur til å tåle raskere lading.

Men akkurat hvordan dette fungerer i praksis, hvordan batteriets BMS kommuniserer med laderen og hva som skjer med lastene på batteriet og eventuell seriekobling av flere slike batterier når varmefolien kobles inn, er jeg usikker på. Det høres for meg ut som noe som kan være komplisert å få til å fungere optimalt, og holde i balanse.

Mens andre batterier uten varmefolie vil vel også ha en BMS med temperaturføler og som sikkert kan kommunisere med ladekontrolleren for å fortelle hva maksimal ladestrøm skal være.

Jeg har bare noen helt enkle AGM batterier uten BMS. Såvidt jeg vet så har ladekontrolleren innebygget termometer, og bruker denne til å kompensere ladespenning. Den lader blybatterier ved høyere absorption og float spenningernår det er kaldt, lavere når det er varmt. Det er sikkert innstillinger for lithium også som kan brukes til å avgjøre ladestrøm.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Amorine

Hei igjen dere
Er nå i dialog med elektriker, som innser feilen, og foreslår å sette opp flere solcellepaneler, og ev. øke batteribanken fra 800 ah til 1000 ah (altså samme størrelse som vi byttet ut).
Jeg sa vi i utgangspunktet ønsker en større batteribank (det var jo eg. det vi var lovet), og helst litium (bl.a. pga. spenningsfall på blybatterier, da Wallasen er sårbar på det). Jeg foreslo derfor å heller bytte til litium heat fra Sunwind, f.eks. 4 stk 300 Ah, som jeg tenkte kunne seriekobles til 1200 ah.  I følge Sunwind kan ikke disse seriekobles, og dessuten takler visst ikke "systemet" vårt å bytte over til litium heat.
Kjenner dere til litium heat batteriene? Og ev. hvorfor vårt eksisterende system ikke kan takle disse?
Eller vil dere si at Shoto Bly karbon 1000 ah og flere solcellepaneler vil gjøre "susen"?
(vi må isåfall kun betale for differansen på å bytte batterier fra 800 til 1000ah)

ivarw

Hei,

Jeg ville tatt en kikk på nettsiden til sparelys.no og hyttebua.no og sjekket priser der.
Batteriene er for det meste produsert på samme sted og med mer eller mindre samme innhold og rebranded. Det er imidlertid noen forskjeller i pris, og en del ulikheter i kundeoppfølging / after sale.

Hvis du virkelig vil ha gode råd og tilbud, kan jeg anbefale Farco farco.no.
De har peiling og kan også sette opp batteripakker for deg med seriekoblede enkeltceller, så du kan få den spenningen du ønsker.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Hyttesol

Sitat fra: Amorine på september 22, 2021, 09:19:22
Jeg foreslo derfor å heller bytte til litium heat fra Sunwind, f.eks. 4 stk 300 Ah, som jeg tenkte kunne seriekobles til 1200 ah.  I følge Sunwind kan ikke disse seriekobles, og dessuten takler visst ikke "systemet" vårt å bytte over til litium heat.
Kjenner dere til litium heat batteriene? Og ev. hvorfor vårt eksisterende system ikke kan takle disse?
Eller vil dere si at Shoto Bly karbon 1000 ah og flere solcellepaneler vil gjøre "susen"?
(vi må isåfall kun betale for differansen på å bytte batterier fra 800 til 1000ah)

Hvis det er snakk om 12V lithiumbatterier, så er det parallellkobling (ikke seriekobling) du ønsker. De vil svare ordrett på det du spør om, så bare pass på at du ikke blander det, ellers får du et annet svar enn det som er aktuelt hos deg.  :)
Mens shoto-batteriene som er 2V hver, de skal seriekobles.

Jeg er ikke kjent med lithium heat batterier (eller lithium generelt). Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal virke og vet ikke hvorfor de mener dette. Lithiumbatterier er mer "kresne" enn bly og har ofte innebygget elektronikk til å overvåke og beskytte batteriene. Den elektronikken bør kunne kommunisere med ladekontrolleren. Mulig at du må ha en ekstra enhet som en batterimonitor og/eller victron GX enhet for å få dette til å fungere sammen. Der kan sikkert andre her svare bedre enn meg.

1000Ah er jo ikke veldig mye større enn de 800Ah du har. Hvis de f.eks. holdt i 4 dager for dere tidligere, så vil de holde i 5 dager nå. Er det stor nok økning?
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Amorine

Hei og takk for svar.
Vår el.-leverandør har Sunwind som sin foretrukne leverandør, så vi bør finne noen der...
Det ser ut som Sunwind litium heat er 12v, så trodde da at de kunne parallellkobles til å bli 1200 ah. Stemmer ikke det? Og det vil jo da øke kapasiteten langt mer enn fra 800 til  1000 ah blybatteri vil jeg tro. Både pga spenning og å kunne tappe batteriene mer.
Tror jeg får ringe Sunwind i morgen og spørre direkte.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod