Batteribank vs forbruk

Startet av Amorine, august 03, 2021, 07:09:15

Amorine

Takk for innspill. Jeg tenker det samme, at vi ønsker det som vi opprinnelig bestilte, en batteripakke med større kapasitet. Det var jo det vi trodde vi fikk.
Selv om blykarbonbatteriene skal være bra, så skulle jo også våre gamle deep cycle agm batterier også være det. De kunne sikkert holdt litt til, men da med oftere aggregatlading enn ønskelig.
Våre nye solceller er jo 2 x 360 grid paneler, mot våre gamle 2 x 180. Dvs at de nye er 4 x så store, med bedre plassering og med bedre utnyttelse iflg elektriker. Og det vil vel neppe hjelpe med to nye paneler på taket, spesielt ikke når det er den mørke tida som blir størst utfordring. Da vil jo snøen dekke panelene uansett, og da gjør de ingen nytte.
Tror nok derfor vi bør ha like stor batteribank som tidligere, men heller gå over til lithium. Da får vi vel bedre utnyttelse av kapasiteten, og de er vel heller ikke så sårbare mtp spenningsfall, om jeg har forstått dette riktig...?
Er det andre ting vi bør være oppmerksomme på?  Leser litt om at litium er brannfarlig? Noen formening om det?


fossfor@hotmail.com

Lithium batteri er nok ikke mere brannfarlig en andre batterityper.
Forskjellen ligger i att om de starter å brenne,ja da brenner de til de er ferdige,nytteløst å stå med en hageslange etc , og det er en brann med veldig mye energi/varme.

Har innen jobben bruket Lithium batterier.
Runde pakker ca 30cm lange med en diameter på 4cm.Hadde mange 10 tals tusen ombord på skipet jeg var på.

Disse ble brukt i undersjøiske opperasjoner,har på 13 år kun opplevd brann/kjemisk reaksjon på 3 stk. Og alle 3 hadde hatt vanninntregning i batteriet.

Men,disse brannene taes med stor respekt,de er lagret i egne konteinere som i mange tilfeller står på ett skinnesystem,eller en hydraulisk-rampe,om det blir brann i lageret,dumpes hele konteineren på sjøen,om ikke vil varmen smelte seg igjennom alle dekk og til slutt gå gjennom bunnen på skipen,noe utrivelig kan jeg tenke meg.

Har selv en Lithium pakke fra El-bil på hytta,og den ble montert i uthuset,dette ble ikke montert der med tanke på brannfare,men om uhellet er ute så brenne bare uthuset opp.
Men er ikke spessielt urolig med tanke på brann,er mere skeptisk når blybatterier står til lading (Knaillgass).

Og såvidt jeg vet,finnest det ikke noe form for guide/regelverk med tanke på lagring/montering av Lithium batteri pakker i hus/hytte.
Tenk på de som har hele hustaket dekt med solceller,er noen Kwt i kjelleren der,og ikke mist på El-bilen som står på lading i garasjen.

Sæters

Lithium hadde jeg hatt på en temperert plass. Best å hurtiglade et oppvarmet  lithiumbatteri. Ved kuldegrader kan det ikke hurtiglades uten varmefolie, som igjen stjeler av kapasiteten. Hadde ikke bekymret meg for å ha slikt inne i hytta.

Jutulhaugen

Sitat fra: Sæters på september 06, 2021, 16:51:23
Lithium hadde jeg hatt på en temperert plass. Best å hurtiglade et oppvarmet  lithiumbatteri. Ved kuldegrader kan det ikke hurtiglades uten varmefolie, som igjen stjeler av kapasiteten. Hadde ikke bekymret meg for å ha slikt inne i hytta.

Men i hvilken grad er hurtiglading relevant i et solcelleanlegg?
Har lest fra batterileverandører at vanlig lading fra solcelle ikke er noe problem selv lavere temperaturer. Skal man lade med aggregat, har man vel gjerne brukt batteriene en stund og således opparbeidet driftstemperatur i batteribanken.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Sæters

Et batteri som brukes om vinteren, stående i en bod med 20 kalde? Så skal man reise i løpet av dagen, sola er som knapt over horisonten, man skal kanskje lade et lithiumbatteri som er nede på 20% av kapasitet, dvs hurtiglading med aggregat og kraftig lader. Tror ikke det er favoritten for lithiumbatteriet.

Stående i en hytte hvor omgivelsene er 20+, derimot, da kan man pøse på med så mange A som man har mulighet til, uten å bekymre seg.

Ser forøvrig det er en annen tråd om bruk av Lithium, hvor det er lagt inn varmekabel, sikkert verdt å ta en titt.

Knerten

Hva anser dere som hurtiglading av batteriene?
Og hvilken type ladere opereres det med?
Vår SMA 4.4M og REC-BMS kompenserer for temperatur i henhold til innstillingene som er satt.
Har testet med kalde batterier og ladingen stiger ettersom temperaturen stiger, så problem med hurtiglading med max. 48V/70A ser jeg ikke.
Eller tar jeg helt feil her?
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Ygnastølen

Hei

Jeg har også REC Q BMS, og den tror jeg tar hensyn til temperatur også, da det er en av alle verdier som blir lagt inn i oppsettet.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Sæters

Har man begrenser på ladingen i kulde  i forhold til hurtiglading, vil det vel ikke foregå en hurtiglading? Da tar det vel den tiden det tar og man må enten bli på hytta til batteriene er ladet, eller forlate hytta før fulladet? Mulig det ikke er så galt, men det er mine tanker omkring lithium.

Hvor lang tid tar det i sterk kulde å lade batteriene fra godt nedtappet til greit oppladet? Bør jo opplyse om batteribankens størrelse også.

Hyttesol

I en tidligere tråd hvor det sto mellom AGM og lithium med varmefolie, så viste databladet at batteriet tålte inntil noe slikt som 5A med lading ved minusgrader. Men det varierer nok fra batteri til batteri og på størrelse og spenning på batteriene. Hvis ladingen overskred dette, ville ladingen kobles ut og varmefolien kobles inn til batteriet hadde oppnådd høy nok temperatur til å tåle raskere lading.

Men akkurat hvordan dette fungerer i praksis, hvordan batteriets BMS kommuniserer med laderen og hva som skjer med lastene på batteriet og eventuell seriekobling av flere slike batterier når varmefolien kobles inn, er jeg usikker på. Det høres for meg ut som noe som kan være komplisert å få til å fungere optimalt, og holde i balanse.

Mens andre batterier uten varmefolie vil vel også ha en BMS med temperaturføler og som sikkert kan kommunisere med ladekontrolleren for å fortelle hva maksimal ladestrøm skal være.

Jeg har bare noen helt enkle AGM batterier uten BMS. Såvidt jeg vet så har ladekontrolleren innebygget termometer, og bruker denne til å kompensere ladespenning. Den lader blybatterier ved høyere absorption og float spenningernår det er kaldt, lavere når det er varmt. Det er sikkert innstillinger for lithium også som kan brukes til å avgjøre ladestrøm.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Amorine

Hei igjen dere
Er nå i dialog med elektriker, som innser feilen, og foreslår å sette opp flere solcellepaneler, og ev. øke batteribanken fra 800 ah til 1000 ah (altså samme størrelse som vi byttet ut).
Jeg sa vi i utgangspunktet ønsker en større batteribank (det var jo eg. det vi var lovet), og helst litium (bl.a. pga. spenningsfall på blybatterier, da Wallasen er sårbar på det). Jeg foreslo derfor å heller bytte til litium heat fra Sunwind, f.eks. 4 stk 300 Ah, som jeg tenkte kunne seriekobles til 1200 ah.  I følge Sunwind kan ikke disse seriekobles, og dessuten takler visst ikke "systemet" vårt å bytte over til litium heat.
Kjenner dere til litium heat batteriene? Og ev. hvorfor vårt eksisterende system ikke kan takle disse?
Eller vil dere si at Shoto Bly karbon 1000 ah og flere solcellepaneler vil gjøre "susen"?
(vi må isåfall kun betale for differansen på å bytte batterier fra 800 til 1000ah)

ivarw

Hei,

Jeg ville tatt en kikk på nettsiden til sparelys.no og hyttebua.no og sjekket priser der.
Batteriene er for det meste produsert på samme sted og med mer eller mindre samme innhold og rebranded. Det er imidlertid noen forskjeller i pris, og en del ulikheter i kundeoppfølging / after sale.

Hvis du virkelig vil ha gode råd og tilbud, kan jeg anbefale Farco farco.no.
De har peiling og kan også sette opp batteripakker for deg med seriekoblede enkeltceller, så du kan få den spenningen du ønsker.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Hyttesol

Sitat fra: Amorine på september 22, 2021, 09:19:22
Jeg foreslo derfor å heller bytte til litium heat fra Sunwind, f.eks. 4 stk 300 Ah, som jeg tenkte kunne seriekobles til 1200 ah.  I følge Sunwind kan ikke disse seriekobles, og dessuten takler visst ikke "systemet" vårt å bytte over til litium heat.
Kjenner dere til litium heat batteriene? Og ev. hvorfor vårt eksisterende system ikke kan takle disse?
Eller vil dere si at Shoto Bly karbon 1000 ah og flere solcellepaneler vil gjøre "susen"?
(vi må isåfall kun betale for differansen på å bytte batterier fra 800 til 1000ah)

Hvis det er snakk om 12V lithiumbatterier, så er det parallellkobling (ikke seriekobling) du ønsker. De vil svare ordrett på det du spør om, så bare pass på at du ikke blander det, ellers får du et annet svar enn det som er aktuelt hos deg.  :)
Mens shoto-batteriene som er 2V hver, de skal seriekobles.

Jeg er ikke kjent med lithium heat batterier (eller lithium generelt). Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal virke og vet ikke hvorfor de mener dette. Lithiumbatterier er mer "kresne" enn bly og har ofte innebygget elektronikk til å overvåke og beskytte batteriene. Den elektronikken bør kunne kommunisere med ladekontrolleren. Mulig at du må ha en ekstra enhet som en batterimonitor og/eller victron GX enhet for å få dette til å fungere sammen. Der kan sikkert andre her svare bedre enn meg.

1000Ah er jo ikke veldig mye større enn de 800Ah du har. Hvis de f.eks. holdt i 4 dager for dere tidligere, så vil de holde i 5 dager nå. Er det stor nok økning?
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Amorine

Hei og takk for svar.
Vår el.-leverandør har Sunwind som sin foretrukne leverandør, så vi bør finne noen der...
Det ser ut som Sunwind litium heat er 12v, så trodde da at de kunne parallellkobles til å bli 1200 ah. Stemmer ikke det? Og det vil jo da øke kapasiteten langt mer enn fra 800 til  1000 ah blybatteri vil jeg tro. Både pga spenning og å kunne tappe batteriene mer.
Tror jeg får ringe Sunwind i morgen og spørre direkte.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod