Erfaringer med kaffetrakter på strømløs hytte

Startet av Tottoa, august 04, 2021, 21:45:11

Tottoa

Det sies at læring med prøving og feiling gir den beste lærdommen. Læring med innesikt derimot gir raskere resultat og baserer seg på erfaringer andre har gjort. Derfor vil jeg dele noen erfaringer jeg har fått etter flere år med kaffetrakter på strømløs hytte, ….vel ikke helt strømløs, men hytte som ikke er oppvarmet og som periodevis står uten bruk.

Jeg og min kone er glad i kaffe også når vi er på hytta. Til formålet har vi en kaffetrakter, merket er vel neppe viktig, men vi bruker en Moccamaster (heretter kalt Mm).

Som flere andre innlegg her på forumet har vært inne på er kaffetraktere ikke egnet til å stå med restvann på hytter der de kan bli utsatt for frost. Frost fører til is, som kan sprenge rørene og dermed ødelegge trakteren. For vår Mm resulterte det i en lekkasje der bunnpluggen var presset ut. Det lot seg imidlertid greit ordne, og med den nye erfaringen passet vi på å tømme Mm ved å snu den opp-ned en gang før vi dro fra hytta. Dermed var problemet løst, og siden har vi ikke opplevd frostsprengning
Jeg og min kone er glad i kaffe også når vi er på hytta. Til formålet har vi en kaffetrakter, merket er vel neppe viktig, men vi bruker en Moccamaster (heretter kalt Mm)

Som flere andre innlegg her på forumet har vært inne på er kaffetraktere ikke egnet til å stå med restvann på hytter der de kan bli utsatt for frost. Frost fører til is, som kan sprenge rørene og dermed ødelegge trakteren. For vår Mm resulterte det i en lekkasje der bunnpluggen var presset ut. Det lot seg imidlertid greit ordne, og med den nye erfaringen passet vi på å tømme Mm ved å snu den opp-ned en gang før vi dro fra hytta. Dermed var problemet løst, og siden har vi ikke opplevd frostsprengning.

Å overlate hytta til seg selv i lengre perioder betyr ikke at hytta har ferie. Det er noen der som ikke ferierer. Og i kaffetraktere er det muggsopp og bakterier, som har levelige vilkår så lenge den er avslått. Vi merket etterhvert at det var noe som ikke stemte med kaffen. Både vann og kaffe ble mistenkt og bytte ut, men fortsatt var det noe som ikke stemte. Selv etter en grundig trakte-rens ble ikke Mm erklært Ok. Her måtte det gjøres undersøkelser...

Trakteren ble demontert for å finne synderen, og de fantes! Nederst i trakteren ble det alltid stående noen dråper der bakterier og muggsopp trives, og som bildet nedenfor viser var det gode forhold for et biologisk mangfold i vår Mm.

For vår del er det nå innført regel at Mm skal tømmes og hytta forlates med den stående opp-ned. Jeg komme tilbake med nye erfaringer om de melder seg, ha en fortsatt fin hyttesommer.

For vår del er det nå innført regel at Mm skal tømmes og hytta forlates med den stående opp-ned. Jeg komme tilbake med nye erfaringer om de melder seg, ha en fortsatt fin hyttesommer.

steinis

Oij, se der ja! Det var nyttig info. Ser frem til erfaring dere har etter at Mm ble snudd opp/ned. Vil denne muggen være synlig uten noen stor operasjon? Gjerne legg ut flere bilder om du har.
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

KjellG

En har forskjellige erfaringer. Har to hytter, to kaffetraktere, hyttene står uoppvarmet.
Aldri gjort noe som helst med kaffetraktere ut over vanlig rens.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod