Solcelle - w eller v?

Startet av Amorine, august 11, 2021, 17:24:16

Amorine

Jeg holder på å sammenligne to solcellepaneler:
1. 180 w og 40 v
2. 360 w og 36 v

Jeg skjønner at nr. 2 er dobbelt så mange watt som nr. 1, men hvilke betydning har volt her, siden 1 har mer enn 2....?

StefanPal

Da er den med mest W parallell koblet internt og har mer enn dobbelt så høy ampere.

Spenning*Strøm=Effekt
V*A=W (VA)
40*4,5=180
36*10=360

Desto høyere V, desto tidligere starter regulatoren og desto mindre tap blir det i kablene
Så må bare regulatoren være dimensjonert til panelene
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Jutulhaugen

Det med 360W vil gi ca dobbelt så mye strøm til batteriene dine som det andre.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Amorine

Ok, takk for svar. Da skjønner jeg.
Vil kablen fra solcelle til regulator ha noe si? Ifht dimensjon og lengde på kabel?

ivarw

Ja. Både dimensjon og lengde påvirker spenningen.
Spenningstapet frem til lasten (i dette tilfellet solcelleregulatoren) er en funksjon av de to variablene. Motstanden øker med større lengde og og mindre tverrsnitt (tykkelse på lederen).
Med paneler og andre strømkilder som leverer høy spenning, kan du klare deg med tynnere kabler enn hvis spenningen er lav. Det påvirkes også av lederens materiale. De fleste kabler har kobber som leder, fordi det har høyere ledningsevne enn mange andre metaller.
Uansett hvor tykk kabel og kort strekk det er vil det alltid være noe spenningstap. Jeg mener at standarden for 'tolerabelt' spenningstap mellom panel og regulator anses som ca. 3%.
Victron har en smart app, Victron Toolkit, som kalkulerer dette for deg.
Du finner info og lenker på denne siden:  https://www.victronenergy.com/blog/2014/10/02/victron-toolkit-a-new-app-for-android-and-iphone-users/


3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Hyttesol

Men for å svare litt mer "in layman's terms":

Det at de gamle er på 40V og de nye er på 36V har i praksis ingen betydning. At de nye panelene har lavere spenning enn de gamle, er ikke en indikasjon på at de gamle var "bedre". Bare at de er "forskjellige". Når du har en MPPT ladekontroller så tar den inn alt mellom ca 18-150V fra panelene, og omformer det til 12V++ som batteriene dine skal ha når de lades. Så du blir ikke snytt for noe her.  :)  Så svaret til Jutulhaugen er egentlig alt du trenger, at 360W panelet gir dobbelt så mye som 180W panelet.

"I teorien" blir det bittelitt mer effekttap ved lavere spenning, men denne forskjellen er så liten at den ikke er verdt å tenke på. Man tenker aldri over om en vare koster 200kr blank, eller 199,90kr. Det er ikke denne 10'øringen som avgjør om man får økonomien til å gå rundt i det store og hele. Og på samme måte så er det ikke tverrsnittet eller spenningen på panelene som avgjør om anlegget vil holde for et helt hyttebesøk eller ikke.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Amorine

Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare og forklare!
Dette temaet er fryktelig vanskelig å forstå alle aspekter av synes jeg, men med deres hjelp begynner iallefall noen brikker å falle på plass :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod