Blåse rør med trykkluft

Startet av haukeklo, oktober 11, 2021, 11:43:54

haukeklo

Hei!

Tenkte å lage et oppelgg for å blåse rent rørene på hytta med trykkluft, tror det enkleste er da å koble trykkluft på en av kranene og blåse ut de andre (?).

Har en slik kran - det finnes vel noen overganger som sammen gir meg en hurtigkobling til trykkluftkompressor ?


https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vvs-installasjon/kule-tappeventiler/tappeventil-452253/

Hyttesol

Jeg regner med det er i forbindelse med frostsikring at du ønsker å blåse rørene tom for vann?

Jeg kan nok ikke helt svare deg på det med overganger, men det er vel sikkert bare å lage til en liten slangestuss som man trer innpå pistolen på kompressoren og kranen.

Har du vurdert å lage til en løsning for å drenere på det laveste punktet i hytten? Kan være litt vanskelig hvis rørene har flere "U" hvor vannet blir liggende.
Da vi la opp vannopplegget hos oss, sørget vi for at alle rørene ble lagt med litt helling tilbake til der vannet kommer fra. Så jeg kobler bare fra inntaket og åpner alle kraner, så renner det meste ut av seg selv uten noe trykkluft.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

OS

Jeg kobler meg på vasken på do som vist i bildet. Åpner først kaldt så varmt i andre enden, deretter motsatt. Overgangen til trykkluft ble kjøpt i en VVS butikk.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

KjellG

Første punkt er å bygge med fall slik at vann renner ut, men det er ikke nok!
Vi hadde et Oras Oramix trykkstyrt batteri. Her ble batteriet satt i åpen stilling og dusjslangen fjernet. Likevel var det så mye vann i batteriet at det frøs i stykker. På disse, og trolig på alle lignende batterier, er det trilbakeslagsventiler på innløpene. Ikke noe vann kommer ut den veien. Utløpstuten fra batteriet har en «vannlås» og batteriet tømmes ikke godt nok.

Jeg tror det kan fikses ved å ta av batteriet og blåse inn stussene mens en snir og vender på det. Fikk ut flere cm3 på den måten.

Det er her en kanskje kan bruke trykkluft i stedet for å demontere.

Slyboy

Jeg blåser opp de gule oppvaskhanskene ett par ganger og holder de over tuten mens jeg stiller hendelen mellom varmt og kald. Dette fungerer og har ikke vært plaget med ødelagte batteri.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod