Gammel regulator og lader, men nytt Li batteri

Startet av JohanL, oktober 22, 2021, 18:18:48

JohanL

Har akkurat gått til innkjøp av et Sunwind heat Li batteri (125Ah). På det gamle systemet er det ikke opsjon for Li, men kun bly, AGM eller gel - verken på regulator (victron gamle saker - kun ett 160w solcellepanel (tror jeg)) eller lader via aggregat (smartcharge-(50A)). Pr nå har jeg ikke mulighet til å bytte ut regulator eller lader.

-Vil det skade batteriet hvis jeg setter på feil?
-Hvilken av disse innstillingene er mest optimal for Lithium?


Hyttesol

Hvilken laderegulator har du idag? I utgangspunktet må du ha en som er tilpasset lithium, eller en som ihvertfall lar deg sette opp ladespenning og slikt manuelt. Så finnes det vel også noen lithiumbatterier som tåler å lades med en blybatterilader/algoritme. Det er en sjanse for at du må skifte den du har, men umulig å si uten å vite hva du har.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Hyttesol

Jeg vet ikke så mye om lithiumbatterier, da jeg ikke har egen erfaring med de, så jeg kan ikke gi deg noe fullgodt svar. Men andre her kan sikkert svare bedre.

Jeg er litt usikker på om du bør bruke den laderegulatoren, og om den bør stå tilkoblet batteriet over tid. Selv om spenningene i de forskjellige ladefasene på blybatterier og lifepo4 kan virke ganske like, og at en type innstilling for blybatteri kan virke å "passe", så er spennings- og strømkurvene, og hvor lenge hver ladefase skal vare, ganske annerledes mellom bly og lithium. En slik PWM-lader som du har, som er laget for blybatterier, klarer ikke nødvendigvis å skjønne seg på ladekurven på et lithiumbatteri for å vite når den skal bytte mellom ladefase, og hvordan den skal vedlikeholdslade batteriet riktig.

PWM-ladere er også litt mer primitive enn MPPT. De ser kun hvor mye spenning det er på batteriet, og pulsbredden den må bruke for å opprettholde den spenningen. Men den vet ikke hvor mye strøm i ampere som faktisk sendes gjennom fra panelene til batteriet. Mens en MPPT ladekontroller klarer både å se hvor mye strøm og spenning batteriet får, og kan dermed på en mye mer intelligent måte lade lithiumbatteriet riktig.

Jeg ville ihvertfall anskaffet en MPPT ladekontroller så snart jeg hadde anledning om jeg var deg. En bonus er at du da også får rundt 30% mer lading fra solcellepanelet.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Cornelius

Sitat fra: JohanL på oktober 22, 2021, 18:56:31
Tror det er denne:
https://www.victronenergy.com/solar-charge-controllers/bluesolar-pwm

Du sier du kan velge batteritype, så da er det den hvite "pro" varianten du har? Du må da antagelig ha den programmeringskabelen får å endre innstillingene.
Den er satt til AGM som standard, og verdiene der er greie, selv om den har en Equalize rutine på 14,6 Volt (som er unødvendig på lithium, men 14,6V er innenfor hva lithim tåler.) Har du en ekstern temperatursensor, så må du koble den av.

Har du den blå "Light" varianten, så bør du tenke  deg om. selv om den og har AGM som standard, så kan ikke verdiene endres. den har temperatursensor som ikke kan slås av, og en litt lav verdi for når den går fra float til bulk (13,0 Volt - som er rundt 30-40% SoC for et lithium batteri.)

Hva lading fra aggregat angår, så er det som regel helt greit - man bruker jo aggregatet som regel bare til bulk-lading opp til 14,4 Volt og stopper der. Da er jo batteriet omtrent fullt, og det er lite effektivt å lade videre via aggregat da. :)

JohanL

Har avventa hele laderegulator saken, men har ikke fått til lading via aggregat—når jeg kobler aggregatet til batteriet via laderen går aggregatet i noen min før det plutselig dør. Etterpå er aggregatet særs tungstarta og trenger tid før det lar seg starte igjen. Aggregatet skal levere 2700w som vel bør være mer enn tilstrekkelig for å lade med 50a uavhengig om det er ladespenning på 12 eller 14v. Når jeg koblet til laderen på vanlig 230v hjemme fungerte det hele brillefint. Noen som har idé? Smartcharge 12bc-50at. Har den satt opp til å lade AGM/gel syklus da det ikke er noen egen syklus for li.

Røilern

Tips:

- Mål strømforbruket til laderen
- Mål ladestrømmen - er det 50A eller noe annet?
- Mål ladespenning

- Test aggregatet med forskjellige laster (økende) og se hva som skjer. Benytt varmeovner, ikke elektroverktøy. Takler aggregatet virkelig 1000W, 1500W, 2000W 2700W - kontinuerlig?

Tungstartet tyder på at det har arbeidet hart og kanskje er blitt nedsotet. Hvilket merke, er det vedlikeholdt? Byttet tennplugg, luftfilter etc.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod