Erfaring med parkett rett på helstøpt plate/betong?

Startet av meg77, september 14, 2009, 16:04:36

meg77

Hei,

Vi bygger hytte på fjellet og har helstøpt plate med god isolasjon (husker ikke detaljer). Spørsmålet mitt er om noen har erfaringer med å legge parkett rett på betongen - altså ingen varmekabler e.l. under. Blir dette for kaldt? Eller bør vi legge varmekabler under?
Rommet ellers vil ha panelovner (dersom vi ikke legger varmekabler) og en ovn for fyring med ved.

Takker for svar!

sten

har god erfaring innen legging av parkett, men vil påpeke at det kan føles litt kaldt uten varmekabler under. det er ikke alle typer parkett som tåler varmekabler heller, så det kan være lurt å unngå det. skjekk i såfall om det er parkett som tåler varmen hvis kabler er aktuelt. det som kan gjøres er å legg 3- 4 mm "skumplast" under som "flytsjikt". dette er med å gjøre gulvet varmere og ikke så hardt å gå på. bare vær obs på at betonggulvet ikke kan ha store avvik, altså det må helst være flytsparklet eller pusset til rett klasse. er hytten ny er det nok minimum 20 cm siolasjon under og det er bra. :)

meg77

hei igjen, vi har 25mm isloasjon under hele sålen. Vil dette gi en ok varme og vil det vœre bedre enn en ringmur. Hva er erfaringen din med sprekk på parkett, at parketten tørker etc.? Utbygger sier at parketten har garanti for at den tåler varmekabler under samt at det er fullt mulig å slå av varmekablene når vi ønsker dette. Er det noen max temperaturer vi kan ha varmekablene?

rogers

Jeg sjekket litt rundt dette da jeg bygget min hytte.
Og det største problemet var temperatursvingningene som hytta vil få.
To leverandører av parkett frarådet meg å bruke det pga. dette (bla. Tarkett)


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Torbjørn


BjornS

Skal bygge fjellhytte til sommeren og er i nesten samme situasjon, dvs vi skal støpe betongsåle og vurderer følgende alternativer for stue/kjøkken og gangareal:

alt 1: Tilfarergulv (2" tykt med isolasjon) og furugulv over (uten gulvvarme)
alt 2: Støpe varmekabler nedi betongen og legge parkett oppå (inkl papp etc)

Slik jeg ser det er det kanskje ikke den helt store prisforkjellen, om man velger parkett noenlunde "edruelig" (dvs til en grei pris). Jeg påstår det fordi jeg da sparer kostnad for tilfarergulv i stue/kjøkken/gang i forhold til alt 1, og med noen kroner mer så har vi varme i gulvet. Medfører kanskje at vi må ha styring pr nett/sms men det vurderer vi uansett for resten av hytta.

Så pr idag går vi for varmekabler og parkett... (og om ei ukes tid er kanskje parketten byttet ut med fliser på kjøkkenet...) hehe ikke lett den der planleggingsfasen.


Bj

Torbjørn

Se det,,,ja den planleggingen tar tid og går litt frem og tilbake her og.

Tenker faktisk også på fliser, men pr nå er det parkett som gjelder. Vil da legge det overalt vil jeg tro (unntatt gang, bad og boder).

Har du mer info om hvordan du vil styre varmekablene via nett/SMS. Ha du en link til et system for dette ?


RogerRoy

Hei,
vi har samme problemstilling da vi også skal bygge på fjellet til sommeren.  Jeg vurderer nå å bygge med Sundolitt ringmurselement 60 cm, + 20 cm EPS + 8 cm støp m/ vannbåren varme fleste rom/alternativt el.varme bad/gang.  Hvis vi bruker L-element isteden vil jeg bruke 27 cm EPS.  Har tenkt å bruke 5 cm XPS på utsiden mur.

På gulvet blir det flis på bad/gang med varme.  I stue og andre rom enten furugulv uten gulvvarme eller parkett med vannbåren varme.  Hvis vannbåren varme i stue etc. vil denne bli brukt som grunnlagsvarme og elektriske ovner vil bli brukt til rask opp/ned justering av varmen.  Vannvarming fra kolbe.  Spørsmålet er da hvorvidt det er økonomisk å ha en slik oppvarmingsmåte  og om parkett tåler det. 

I øyeblikket heller jeg mot vannbåren gulvvarme og en-stavs eikeparkett hvis jeg ikke blir frarådet denne løsningen.


BjornS

Info/tips om styring av varme/lys etc: se flippen "Energi og varme" på dette forumet". Mye bra innlegg der.

Parkett og anbefalt temperatur? Jeg er helt klart ikke byggekyndig, men når vi la parkett på stue og kjøkken hjemme (akkurat ferdig) ble vi anbefalt av elektriker og snekker å begrense temperaturen på parkettgulvet til maks 27 grader. Lett å regulere med termostaten ved bryteren. Det er helt klart mulig å fyre mer enn det på vanlige varmekabler, men det anbefales altså ikke mer enn 27 grader for parkett.

Sånn sett vil vel gulvflis/skifer e.l. gjøre det mulig å fyre mer enn 27 grader i gulvet... og dermed få det raskere varmt.

Vi tenkte motsatt, å holde mellom 10 og 15 grader på gulvet når vi ikke er der og heller bruke vedfyring etter ankomst. Kombinert med et eller annet system som kan fjernstyres, enten montert ved bygging eller ettermontert. Og dermed å ha mulighet til å legge strømforbruket på et minimum når vi ikke er der.

Hmm, kanskje enklere å bygge ei koie med kun vedovn? Savner de enkle koiene til NTHI rundt om i de trønderske fjellene, det var fine turer det og!


Bj

hyby

Jeg har valgt varmekabler og parkett (1-stavs eik).
Har hatt dette i drift et drøyt år nå. Og det fungerer veldig bra hos meg.

Bruker gulvene som grunnvarme. Og har i tillegg noen panelovner i stua for å ta toppene og raskere temperaturutgjevning, samt for å slippe for stor belastning på parketten.
Har etter litt prøving nå endt på gulvtemp. 14 grader når borte og 24 når i bruk.  (14 i betongen betyr ikke 14 i lufta, der ligger det i praksis på 8-10 når borte)

Betongens masse gir jo en viss treghet både med fordeler og ulemper.
- Fordel: er et bra varmemagasin ved strømbrudd, feks m. tanke på at rør ikke fryser.
- Ulempe: Lang oppvarmingstid. Greit med fjernstyrt løsning så man kan ringe varm på forhånd.
I denne sammenheng er det nok en fordel å støpe betongdekket så tynt som mulig.
Jeg endte vel på ca 8 cm. Og det fungerer greit med 12-24 timers forvarming.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod