Hjelp!

Startet av Cabindream, november 05, 2021, 19:34:38

Cabindream

Hei alle hytteglad mennesker, jeg trenger hjelp. Oppdaget forekomst av hvitt belegg på trekonstruksjon. Har noen erfaringer med dette? Og hva som må gjøres for å utbedre? Setter pris på all hjelp jeg kan få her.
Legger ved bilder av takåser.

glamsland

Utwn å være ekspert på området, så ville jeg si at det der er sopp av en eller annen slag. Hvis du harmulighet så ville jeg anbefale å høre med firma som driver med dette. Hvis det er sopp så kan det helt sikkert fjernes på en eller annen måte👍. Men sjekk det opp.
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Cabindream

Sitat fra: glamsland på november 05, 2021, 21:28:48
Utwn å være ekspert på området, så ville jeg si at det der er sopp av en eller annen slag. Hvis du harmulighet så ville jeg anbefale å høre med firma som driver med dette. Hvis det er sopp så kan det helt sikkert fjernes på en eller annen måte👍. Men sjekk det opp.

Takk for svar😊Er redd for det ja! Skal absolutt undersøke det videre med firma men tenkte å høre først her om noen har erfaring med det.

Ygnastølen

Hei

Må få sjekket om det kommer fuktighet ennå, eller om det er gammelt eller bare rått.
Jeg opplevde det samme når jeg kjøpte hytta mi for mange år siden, det var ikke lekkasje, men at hytta var rå etter mange år tom.
Det er hvit som hos meg, og ikke sort, det tenker jeg er positivt, men jeg er absolutt ingen ekspert.
Jeg behandlet med impregnering, gjennomsiktig fra Jotun, den har soppdreper etc.
Ikke sett det siden behandling, men som sagt, det var ingen lekkasje hos meg.....

Vedlagt bilde av type jeg brukte.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Cabindream

Sitat fra: Ygnastølen på november 08, 2021, 07:39:23
Hei

Må få sjekket om det kommer fuktighet ennå, eller om det er gammelt eller bare rått.
Jeg opplevde det samme når jeg kjøpte hytta mi for mange år siden, det var ikke lekkasje, men at hytta var rå etter mange år tom.
Det er hvit som hos meg, og ikke sort, det tenker jeg er positivt, men jeg er absolutt ingen ekspert.
Jeg behandlet med impregnering, gjennomsiktig fra Jotun, den har soppdreper etc.
Ikke sett det siden behandling, men som sagt, det var ingen lekkasje hos meg.....

Vedlagt bilde av type jeg brukte.





Hei og takk for svar.

Mistenker at det er «bare» gammelt og rått. Vi kjøpte hytta nylig av et eldre par som ikke har brukt den så ofte siste årene. Vi har prøvd å finne ut om det er lekkasje et sted men ser ikke sånn ut på taket. Hjalp det med å kun behandle med impregnering middelet? Hvordan så det ut etterpå? Det er kun på det ene rommet men merket at luften var mer fuktig enn de andre rommene. Sist så luftet vi en del og nå er luftlukene åpne, så håper at inneklima blir bedre.



Ygnastølen

Hei

Alt ble helt fint etterpå, fint og tørt, ikke noe sopp. Men hjelper med lufting og bruk av hytta.
Dere opplever nok det samme som oss høres det ut som.

Varm opp, bruk den, luft og impregnere,....., men som sagt ingen ekspert,..., fungerte font hos oss iallefall😄
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod