"Kjølerom" i gulv - konstruksjon for "opptrekkbar hylle".

Startet av bstein, november 08, 2021, 18:22:02

bstein

Har revet et gammelt sel/hytte fra 1940-tallet og bygger en ny en oppå gammel grunnmur. Det gamle selet hadde en ca 1x1x1m hull under midt inni som trolig har blitt brukt til kjøling av melk på den gamle stølen. Valgte å beholde dette siden det ikke er strøm der - så da blir det kjøleskap på sommeren og frostfritt på vinteren. Støpte gulv/vegger siden vi likevel hadde betongbil og pumpe likevel ifm prosjektet.Oppå der er det lagt tilfarergulv med 2x8 så det begynner å bli langt ned til bunnen :-)

Så over til utfordringen - jeg kunne tenkt meg å bygge en konstruksjon der jeg fremfor å gå nedi der kunne bare dra opp en slags "hylle" som fyller hele hullet. Da kan vi stå bekvemt å laste ut og inn! Spørsmålet er hvordan men løser dette! Erfaringer, gode ideer og tips mottas med takk.

Slyboy

Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Slyboy

Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

bstein

Ja, noe slikt som den siste :-). Vil gjerne ha 20cm isolasjon i toppen slik som resten av gulvet - og at den ikke koster 100k  ;D

glamsland

Det ville nok godt bra å lage en ramme,helst i stål , men en boks som passer inni denne. For å få løftet denne opp så bruker du trinser med vekter. Samme prinsipp brukes også i gamle "engelske" vinduer. De har vekter inni veggen på sidene for å løfte opp glidevindu. Det blir litt sånn vektløst på en måte..
Utfordringen bli det at det bare er et hull??  Blir verre å vedlikeholde og bygge. Alt må bygges først ,for så å senke ned i hullet. Hvis noe ryke så må jo hele stasen opp samme veien...  tror jeg ville harr løfte-øye montert i taket over denne😁 kanskhe skjult i en elektrikkerboks eller noe🙄 .  Bare mine tanker om prosjektet, har alltid drømt om å ha en slik selv, men har ikke nok høyde under hytta..
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

bstein

Motvekten er smart, får vurdere det. Et annet alternativ kan være noen elektriske aktuatorer, men det blir vel gjerne kostbart mtp slanglengde og vekten de må løfte. Hadde utvilsomt blitt kulest.

Nordielanger

I FB gruppe Hytter uten strøm eller vann var det noen som bygde en hylle i gulvet som reiste seg når luken ble åpnet. Konstruksjonen ble beskrevet grundig i kommentar feltet. Du kan vurdere å søke på "kjeller" i den.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod