Trekke (for) stor last på 12v batteribank?

Startet av Jutulhaugen, desember 06, 2021, 16:50:06

Jutulhaugen

Har 4stk agm i parallell på drøye 1000Ah, 2,5 år siden montert.
Opplevde nå for første gang at jeg fikk så stort spenningsfall når jeg brukte kaffetrakteren om morgenen at inverter alarmerte og koblet ut. Da det var første morgen etter ankomst, antok jeg god tilstand på batteribanken, men mulig jeg har feilberegnet litt.
Moccamastern gir et strømtrekk på nesten 140A, i teorien. Er dette misbruk av en 12v batteribank?
Ja, jeg vet at 24/48v ville vært å foretrekke, men det får bli neste gang.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

ThomasR

Var batteriene veldig kalde?
Lav temperatur gir mer indre resistans, og dermed større spenningsfall enn med tempererte batterier på sommeren.

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Jutulhaugen

Vel, batteriene står innebygd i en benk i gangen inne i hytta, var 6-7 grader inne på hytta når jeg kom dagen i forveien så usikker hvor mye batteriene hadde rukket å bli varmet opp. Men veldig kalde var de uansett ikke. (Det har ikke vært minusgrader inne.)
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Hyttesol

For batterienes del går det sikkert greit. Om de er serie- eller parallellkoblet har ikke noe å si for hva batteriene ser av strømtrekk, så lenge det er samme antall batterier og samme størrelse per batteri. Når de er parallellkoblet så vil jo de 140A fordele seg på alle 4 batteriene slik at hvert batteri leverer 35A hver (forutsatt en balansert parallellkobling og at batteriene yter identisk). Hadde du tatt de samme batteriene og seriekoblet de, ville det også blitt trukket 35A fra hvert batteri for å drive samme last. Så jeg tror nok batteribanken i seg selv har det greit, i og med at hvert batteri leverer 1/8C som ikke bør være for mye for et friskt blybatteri.


Når det gjelder serie vs parallellkobling av så er det på kabeltverrsnittet og kabellengdene man får de største utfordringene. Siden strømmen er 4 ganger så høy for å drive samme last, får man 4 ganger så høyt spenningstap i samme kabel. I tillegg til dette så har man bare 1/4 marginen med spenningstap å gå på. Der en 48V inverter kutter ved f.eks. 40V og har 8V å gå på, så vil en 12V inverter kutte ved f.eks. 10V og kun ha 2V å gå på.

Kort fortalt er en 12V batteribank, 16 ganger så sårbar for spenningstap i kablene som en 48V batteribank bygget på de samme batteriene.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jutulhaugen

Ja, det burde ikke være noe problem, starteren på en større bilmotor kan ved kaldstart gjerne trekke opp mot 400A og det fra et 6-7 ganger mindre batteri...men selvsagt over mye kortere tid.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Røilern

Sitat fra: Jutulhaugen på desember 06, 2021, 19:40:43
Ja, det burde ikke være noe problem, starteren på en større bilmotor kan ved kaldstart gjerne trekke opp mot 400A og det fra et 6-7 ganger mindre batteri.......

Husk at startbatterier er designet helt anderledes. CCA (Cold Crank A) på 800A er ikke uvanlig, men det kan du ikke trekke fra et hyttebatteri.

Speningsfall skyldes mest sannsynlig lav temp.
   
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jutulhaugen

Sitat fra: Røilern på desember 06, 2021, 19:55:29
Husk at startbatterier er designet helt anderledes. CCA (Cold Crank A) på 800A er ikke uvanlig, men det kan du ikke trekke fra et hyttebatteri.
Speningsfall skyldes mest sannsynlig lav temp.

Ja, det er nok noe i det. På jobb trekker vi over 1000A fra et 45Ah ni-cd batteri ved motorstart...
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Hyttesol

Er nok kulden som gjør det ja. Godt mulig at en kombinasjon av litt lav SoC, høyt trekk fra moccamasteren og over flere minutter gjorde at batteriene dippet. I tillegg er det dårlig med sol for tiden så vedlikeholdsladingen er dårlig. Jeg merker også at batteribanken min er dårligere enn normalt og ble også overrasket da jeg så at spenningen var nede på 44V etter steking av to pizza, kvelden etter jeg hadde kjørt en del aggregat forrige dag.

Ved 0C mister man rundt 25% av kapasiteten på batteribanken, mot den normale som gjerne er oppgitt ved 20-25C. I tillegg er det slik at når man lader ut blybatterier med relativt høy effekt, og over litt tid, så "mister de piffen" hvor de oppfører seg som mer utladet enn de egentlig er, og så må de "hvile" for at kapasiteten skal komme tilbake. Tror det har å gjøre med at elektrolyten nærmest platene reagerer først, og så tar det tid før kjemien jevner seg ut og mer energi blir tilgjengelig. Mulig dette også forsterkes av kulde. Er vel en grunn til at det heter "cold crank amps" på startbatterier, og ikke bare "crank amps".
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

haskibr

Har 4 stk av Sunwind sine 260At AGM batterier (produsert av Haze). De er litt trege i responsen ved store strømmer og kulde om det er lenge siden de har vært belastet og ladet. Spenningen faller/stiger fort og mye ved belastning/lading. Det kommer seg med litt lading selv om ikke temperaturen i batteriene har steget noe særlig.
Batteriene er skjeldent fulladet ved ankomst på denne tiden av året så jeg pleier å lade fra aggregat og da fungerer batteriene mye bedre etter kort tid.
Akkurat som om elektronene sover og må vekkes før de begynner å bevege på seg. En minne effekt eller noe kanskje?
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod