Jording av inverter

Startet av Bingolars, januar 19, 2022, 08:51:32

Bingolars

Ser det er mange tråder om jording her inne, men sliter likevel med å forstå det helt.

Vi har et lite solcelleanlegg med en inverter på 300 watt. Denne har inntil nå blitt benyttet uten jording. Etter å ha lest trådene her inne får jeg imidlertid inntrykk at dette bør gjøres (?). Det snakkes dog også om utjevningspotensial... Vi har ikke innlagt vann, og 230v strømmen går kun til en vegghengt gassovn (med metallbeslag).

Hvordan skal jeg tenke her?

Hyttesol

Det er vel et evig spørsmål som vi aldri får et helt fullverdig svar på. Jeg har selv prøvd å spørre bekjente som er elektrikere, som heller ikke egentlig kan svare ordentlig på det. De fleste elektrikere er sjelden borti slike anlegg.

Men jording er et tema som kan deles inn i to deler. Det ene er dette med utjevningsforbindelser og jordspyd. Det andre er hva man gjør med nøytralpunktet og jordfeilbrytere, om man velger å laske N til jord eller kjøre et flytende anlegg.

Utjevningsforbindelser er nok alle enige i at er viktig, og at det aldri er "feil" eller noen ulemper med å gjøre dette ordentlig. Dvs at man bruker jordete stikkontakter, og at apparater som eventuelt kobles fast uten støpsel, også kobles til med jord om de skal det. Og dette blir da koblet på f.eks. et jordspyd for å få kontakt med bakken. Slik unngår man at ulike apparater har ulik spenning utenpå forskjellige chassis, eller mellom chassis og bakken man står på, og da unngår man å få støt.

Det andre som går på dette med jordfeilbrytere og det å jorde nøytralpunktet (N-leder) eller ikke, er det derimot veldig delte meninger om, og det blir enda mer komplisert om man bruker en blanding av aggregat og inverter.  Installasjonsmanualene for inverteren er gjerne på engelsk uten å ta høyde for norske regler. Det er fordeler og ulemper med begge løsninger. Hva som er rett og galt, lovlig og ulovlig vet jeg ikke. Men etter min mening, er dette egentlig mindre vesentlig enn utjevninger. Det skal mye til før noe går feil på en slik måte at man får støt enten man velger ene eller andre løsningen her.

Men hvis du bare har en liten enkel inverter med en stikkontakt på som driver et enkelt apparat, vil jeg tro at dette ikke er så viktig, og antagelig har ikke inverteren noe mulighet for å laske N sammen med PE uanasett. Og står det ingenting om noe slikt i manualen, så er det ikke ment å skulle tukles med. Da bruker du den ut av boksen som den er. Det beste du kan gjøre er nok å se om inverteren har en jordskrue, og jorde dette punktet til jordspyd. Da har du brukt inverteren som den er tenkt fra produsentens side.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod