Handlaft vs maskinlaft

Startet av Tverrdalen, september 23, 2009, 00:32:00

Tverrdalen

Har lest litt på eldre stenger vedrørende laft, men det kommer ikke frem hvilken kvalitet som er å anbefale, Handlaft, eller maskinlaft?
Etter hva jeg forstår, er maskinlaft billigere enn handlaft, men blir kvaliteten like god?
Antar at der er noen laftekyndige på nettet som kan gi meg noen gode svar.

hobbylafter

Hei!
Mitt inntrykk er at håndlaft er mer variabel i kvalitet. Noen håndlaftere er flinkere til å tilpasse stokkene til hverandre enn andre.
Når det gjelder det utseendemessige( og det er vel også en kvalitet), så synes jeg ikke at det er noe som slår en håndlaftet bygning. For meg gir det noe ekstra å se veggstokker med sine naturlige kurver og avsmaling føyet tett sammen, rot mot topp.
mvh
hobbylafter

Lasse Elden

Hvem argumenterer du mot? Virker som du har bestemt deg?! Forskjellen kan jo være prisen. Men som du sier avhenger det også av den som gjør håndlaftingen.
Velg det som gjør hytta fines og deg stoltest!

Easton

Østlaft Bygg AS leverer maskinlaft med utseende som håndlaft. Leveres med varierende stokkhøyder.
Sjekk ; www.ostlaft.no

Ronny M

SINTEF Byggforsk skiller ikke mellom håndlaft og maskinlaft i sine detaljblad. Selv om disse to teknikkene innebærer betydelig forskjell i produksjon og utseende, er de tekniske detaljløsningene og kravene i hovedsak de samme. Betegnelsen laftestokk benyttes derfor om både stokk av rundtømmer og stokk av plank (trelast).

"Mange fagfolk har sterke preferanser for enten håndlaft eller maskinlaft. Eksempler på gode og dårlige hus fins i begge kategorier. Generelt sett er det derfor ikke mulig å skille mellom teknisk kvalitet for laftearbeid utført for hånd og med maskin."
Byggforsk 523.291

Daglig leder Granehytta as
"Tømmerhytter fra nordnorsk skog"


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod