Endelig er hyttedrømmen i gang!

Startet av Turid, september 28, 2009, 13:41:56

Turid

Vi er en familie på 7 medlemmer. I sommer har vi kjørt å sett på tomter i alle kanter. Vi ville ikke ha lengre kjøretid enn 2 timer. Noen ganger var barna med, og noen ganger var mor og far alene på tur.
Det var et sted vi syntes var spesielt fint, og lørdag 19 sept avtalte vi visning med grunneier. Torsdag 24 sept bestemte vi oss for å kjøpe tomten!
Til uken skal vi til familiehytta for å skrive kontrakt med dem. Hytten vi har bestemt oss for er Blefjell 95 med hems.
Var så heldig å komme over lagersalg på NOREMA, så kjøkkenet er kjøpt inn for 9000,- inkl kjøleskap. Det var billig det! Må slå til når man kommer over slikt.
Lørdag kjøpte vi en gammel campingvogn som skal være bolig under prosjektet. Dette er bare såååå spennende. Har vært å lest en del inne her, og det er mange tips og ideer vi kan ta med oss videre.

rogers

Gratulerer med kjøp av tomt.  Det blir en spennende tid fremover for dere.
Hvor har dere kjøpt tomt ?


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Turid

Det glemte jeg jo å skrive. Vi har kjøpt tomt på Sloko i Eggedal.

Synne

Gratulerer med tomt og hytte. Det er samme hytte som vi er akkurat "ferdig" med. Ta en titt på bloggen for å se bilder fra vår prosess: http://hytteprosjektet.blogspot.com/

Turid

Jeg har allerde vært å sett på den. Det er inspirerende å se. Jeg gleder meg veldig til å komme igang til sommeren. Vi skal bygge alt selv, så det kommer nok til å ta tid.

Scriptina

Lykke til :-) Vi valgte også Familiehytten og i underkant av 2 timers kjøretur hjemmefra. Perfekt! Hytten er lett å varme opp, veldig praktisk (vi gjorde noen endringer som passet oss godt) og til tross for over 80 overnattinger i fjor og 66 hittil i år kan vi ikke finne noe å klage på!

Håper dere får en problemfri oppsetting og så en flott hyttetilværelse i etterkant - og skulle dere trenge hjelp, så kan dere sjekke om det finnes bønder i området med tømmerbrev. Vi benyttet oss av "Bygdeservice" da vi bygget hytten. Det var billigere enn vanlige snekkere, og de gjorde en veldig bra jobb, kanskje med bakgrunn i at man treffes på butikken og de ønsker å ha et godt forhold til "sambygdinger"?

Gøy med kupp slik som kjøkkenet deres! Tror nesten ikke vi har kjøpt noe til full pris - det er fordelen med å ha litt tid på seg under byggingen:.)

Turid

Har du blogg fra dere satte opp hytten? Hvilken størrelse satte dere opp, og hvilke endringer gjorde dere? Vi skal til Familiehytten neste mandag for å tegne litt om.


Scriptina

Hei

Forsøkte å svare deg via mobiltelefonen, men ser at svaret ikke ble registrert.
Vår hytte var ferdig for 2 år siden, og det var ikke så vanlig med Hytteblogger da :-) Men alt som gikk via Familiehytta gikk på skinner.
Vi valgte Rondane siden Blefjell modellen ikke eksisterte på den tiden og vi bare er 4 stykker. Endringene vi har gjort, og som vi er veldig fornøyde med er:
- Trappen opp til hemsen går opp i mellomgangen inne og vi har et avlukket vindfang. Med dette trekker varmen opp, men ikke før hytten nede er godt oppvarmet, så vi føler ikke at hemsen stjeler varme. Vindfanget blir litt mindre enn opprinnelig, men harmer veggplass fordi vi ikke har trapp. Er veldig fornøyde med at gangen til soverom og utenfor bad er 1,60 cm. bred, da dette gir romfølelse for hele hytten.
- Vi valgte å lage hemseløsning med hemsestue, soverom og innebod på loftet og har åpen himling i stuen. Føler at dete gir litt ekstra luft i stuen og vi trenger ikke mer enn 4 soverom.
- Vi har laget en ekstre kryp-bod over verandaen med "usynlig luke" i villmarkspanelet over verandadøren. Flott til materialer og vinterlagring av en del utemøbler og puter.
- Vi har forlenget terrassen i lengderetning og har litt over 3 meter terrasse foran stuevinduene og 1,80 hele veien forbi spisestuen. Vi valgte å ikke ha terrasse mellom inngangsparti og selve terrassen.
- Vi forstørret det midterste soverommet slik at vi fikk plass til et 60 skap i enden av køyesengene(som er 90 cm. brede)


Lykke til, og så håper jeg dere blir like fornøyd som vi er.
Gi beskjed om du ønsker mer informasjon.

Scriptina

Beklager litt skrivefeil i forrige melding (det gikk litt raskt), men en ting til: Husk nok lufteluker. Vi kjøpte noen ekstra og i tillegg til en på hvert soverom har vi en i "mønet" inne i stuen og en på badet. Disse står oppe året rundt, og sørger for at hytten er tørr og enkel å varme opp...
Det skal Familiehytta ha, de har laget en godt isolert hytte som er veldig rask å varme opp og som holder godt på varmen  :)


Turid


rogers

Sitat fra: Scriptina på oktober 11, 2009, 19:16:09
Er veldig fornøyde med at gangen til soverom og utenfor bad er 1,60 cm. bred, da dette gir romfølelse for hele hytten.

Godt poeng !
Jeg har også en romslig gang på hytta mi, og det er både praktisk og som du sier så bidrar det til romfølelsen.
Før jeg begynte å bygge var jeg å så på mange hytter.  Husker spesielt Drammens Hytten,  med små og trange ganger og lav takhøyde.
Ikke noe hyggelig førsteintrykk.




Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Scriptina

Og en til ting: Vi ba om et ekstra vindu på kjøkkenet slik at vi kan stå ved kjøkkenbenken å se ut. Gjør både matlaging og oppvask litt trivligere. Lykke til!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod