Kobling av 8 stk 360w paneler

Startet av solarekspress, september 20, 2022, 07:55:02

solarekspress

Hei,
jeg er i ferd med å bestille nytt utstyr til hytta.

Tanken er å legge opp 8 stk. 360w paneler (https://www.sparelys.no/solcellepanel-360watt-all-black-mono)

Batteriene blir av typen 48v 5kw (3 stk, https://www.sparelys.no/lithium-batteri-lifepo4-4-9kwh)

Spørsmålet er hvordan panelene bør kobles, jeg tenker i utgangspunktet å gjøre det som i vedlagt tegning.

Hva blir i så fall spenningen og hvilken solcelleregulator bør jeg kjøpe?

Det er snakk om en sommerhytte, og jeg tror forbruket blir stort (stekeovn, oppvask, vaskemaskin, tørketrommel osv).

StefanPal

Som det er tegnet leser jeg at 2 paneler er seriekoblet og så er de 4 parallell koblet.
Det innebærer 46,45V*2 = 92,9V så er det greit å ha en solcelleregulator som tåler minst 100V (Hvis Victron regulatorer får mer så begrenser de til maks)
Den må og klare 9,87A*4=39,48A og her er det da greit å ha en sikkerhetsfaktor (Da regulatoren kan bli skadet hvis den utsettes for mer) så jeg hadde valgt en regulator på 45A eller 50A.

Eks. en Victron SmartSolar MPPT 150/45 regulator vil nok gjøre jobben.

Har du gjort en beregning av antatt forbruk parallelt og over tid når du dimensjonert systemet?
Med ditt oppgitte ønske om hva du skal kjøre på El, så virker dette ikke helt realistisk.
Du må og ha en "diger" inverter til 220V (og den trekker en del tomgangsstrøm bare for å være på). Og du vil uansett ikke kunne kjøre alt samtidig... Det er ikke et 1:1 forhold på strøm fra en inverter og forbruk, en del utstyr vil eks. kunne trekke 10:1 strøm i en startfase...

Hvis du vil ha en alt i et løsning så hadde jeg nok sett på eks. Victron EasySolar-II 48/5000/70-50 MPPT 250/100 GX.

Til informasjon: Jeg har 2kW paneler, 16kWh Li-batterier og 5kW Inverter på hytten. Jeg har varmt vann, vannpumpe, kjøleskap og lys på El, men ikke komfyr, vaskemaskin, tørketromler eller oppvaskmaskin. Jeg måtte likevel kjøre aggregat i 2 dager i løpet av 14 i sommer.... (Og min fru blir irritert når hun ikke kan kjøre hårføner samtidig som VV, vannpumpe og kjøleskap...)
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

fanten

Du må vurdere forbruket ditt opp mot utstyret du tenker å kjøpe.

Jeg har en hytte med alt utstyret du nevner + kjøleskap/fryser, lys, tv o.l. og bruker fort 15kWh per dag når vi er på hytta. Det er en fullstandard hytte, men tar jeg vekk forbruket til vannpumper, lys , tv etc. er det fremdeles 7 - 10kWh som du må skaffe per dag.

Jeg har 4.8 kW solcellepaneler, men på en overskyet/"mørk" sommerdag har jeg problemer med å dekke inn 10 kWh. De 15kWh Li batteriene vi har er nok når været er bra men med flere etterfølgende "mørke" sommerdager så må de fylles opp fra aggregatet.

For oss var det også et poeng at vi ikke skulle tenke på hva vi brukte av utstyr samtidig. Derfor har jeg en Victron Quattro 8kW inverter og dersom forbruket overstiger 6kW så starter aggregatet i power assist modus - og det skjer jevnlig. Med en 5kW inverter må du passe på hvordan du bruker ovn/koketopp/komfyr sammen med annet utstyr ellers går inverteren i overload. Jeg har forøvrig hørt om flere som ikke klarer å starte ovn/koketopp med en 5kW inverter.

Så jeg anbefaler minimum 5 kW inverter samt at du må ha et aggregat som back-up - eller redusere det daglige forbruket og kutte ut noe utstyr - spesielt ovn/koketopp.
15x320Wp solcellepaneler
2xVictron SmartSolar MPPT 250/70
Victron Quattro 48/8000/110
15 kWh Lithium MG HE - BMS MG Master
Honda EU70 is
Wallas 40EA - Vannbåren varme

solarekspress

Hei igjen,
mange takk for tilbakemeldinger.

Det høres ut som jeg må øke mengden paneler, kanskje starte med 12 stk. 360w f.eks.

Fanten - kan du si noe om hvordan du har koblet panelene dine? Hvilken regulator(er) burde jeg bruke?

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å kjøpe en Multipluss II 8000, men hva er forskjellen på den og din quattro?

Jeg er selvfølgelig forberedt på å måtte starte aggregatet ved mye dårlig vær.

fanten

Multiplus II 8kW er den nyeste med samme spec som Quattro 8kW men med mye lavere zero power forbruk. Forskjellen er at Quattro kan tilkobles både grid(en-fase) og generator. Gå for Multiplus, 8kW varianten var ikke på markedet da jeg kjøpte Quattro'en.

Panelene har jeg koblet opp mot 2 stk Victron SmartSolar MPPT 250/70
Jeg har 10 paneler på taket og 5 på veggen. Panelene er koblet i tre sløyfer a 5 paneler. Med mine paneler har jeg beregnet maks open-circuit spenning (Voc) til 50 V (ved minus 10 grader) of max shot-circuit strøm (Isc) til 10A (ved 20 grader). Med 5 paneler i serie gir det 250 volt - derfor MPPT 250/70

De to sløyfene på taket har jeg koblet i parallel og koblet til den ene MPPT, de 5 panelene på veggen har helt andre sol forhold så de kjører jeg til den andre. Generelt er det bra med høy spenning og lav strøm. Høy spenning får ladningen til å starte med minimum sol forhold, lav strøm gir mindre kabeldimensjoner og lite problemer med lange kabler.

Dine paneler har omtrent samme spec som mine (litt høyere spenning), så med 8 paneler kobler du sløyfer med 4 i serie (5 i serie er over grensen - 250V) og så bruker du Victron SmartSolar MPPT 250/70. Dersom alle sløyfer (hver med 4 i serie) har like sol forhold kan du klare deg med en MPPT.

8 paneler (2.88 kW) er greit om sommeren siden du har aggregat back-up. Hos oss det er stort sett de 10 panelene på taket som gir energi om sommeren, men utover høsten og vinteren er det ingen grense for hvor mange paneler man ønsker seg. Panelene på veggen er da gull verdt spesielt når snøen legger seg på panelene på taket.
15x320Wp solcellepaneler
2xVictron SmartSolar MPPT 250/70
Victron Quattro 48/8000/110
15 kWh Lithium MG HE - BMS MG Master
Honda EU70 is
Wallas 40EA - Vannbåren varme

Hyttesol

Det høres ut som et spennende prosjekt dette. :-)

Hvis du ikke allerede har satt opp et energibudsjett så vil jeg anbefale å gjøre det før du bestemmer deg for størrelsen på anlegget. Søk opp spesifikasjonene på de ulike hvitevarene du tenker å bruke, og gjør deg kjent med hvor mye strøm de bruker per syklus, og hvor ofte de kommer til å brukes.

En annen hovedregel med off-grid er at man alltid må tenke kutt i forbruk før man tenker størrelse på anlegget.
Selv om man har et romslig økonomisk budsjett når man investerer, så kan man fort oppdage at f.eks. bare tørketrommelen alene kan stå for opp mot 70% av strømforbruket. Da er det greit å tenke to ganger og stille spørsmål: Selv om man har pengene, er det verdt å betale f.eks. 70.000kr ekstra i et større anlegg kun for tørketrommel, når et klesstativ koster 149kr på europris? Eller 40.000kr ekstra for å ha elektrisk komfyr, når det finnes komfyrer på gass. (Bare tenkte eksempler)


Når du ser hvor mye du trenger, kan du vurdere ulike invertere, panel, laderegulator og antall batteri. Kanskje alt kan nedskaleres et hakk. Når det gjelder hvordan panelene serie- og parallellkobles så er det mange ulike måter å løse det på og ingen fasit. Det må ofte sees i sammenheng med hvor mye effekt man trenger, hvilken plass man har til å montere de, og om man ender på partall eller oddetall med paneler osv.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

solarekspress

Takk igjen for tilbakemeldinger.

Det høres ut som 2. stk sløyfer med 4 stk. paneler i serie, og én MPPT 250 / 70, kan bli en god og oversiktelig løsning.

Hytta skal kun brukes om sommeren, så solforholdene blir forhåptentligvis bra, også får jeg støtte med aggregat ved dårlig vær/høyt forbruk. Forbruket i hytta må naturligvis kontrolleres noe.

Spørsmålet jeg sitter igjen med er om batteriene (48v, 100A maks belastning) klarer å levere nok strøm til inverteren.

Inverteren (Multuplus II 8000) kan jo levere 6400 W kontinuerlig, men det tåler vel ikke batteriene?

Er det her aggregatet og "Powerassist" kommer inn?

fanten

Ja - for Power Assist må du ha installert et system med automatisk start av aggregatet fra inverteren.

Du setter en maks belastning fra batteriet i inverteren (f.eks 4000 W) som så starter etter en brukerdefinert tids forsinkelse og stopper når belastningen går under en brukerdefinert grense.

Synes at 100 A var veldig lite fra et så stort batteri - fra min 15 kWh batteribank kan jeg trekke 300 A. Du må undersøke hva som skjer om du forsøker å trekke mer enn 100A, da det vil skje med jevne mellomrom. Fra inverteren detekterer maks tillatt belastning til den vil starte aggregatet tar det noen sekunder selv om du setter tids forsinkelsen til minimum.
15x320Wp solcellepaneler
2xVictron SmartSolar MPPT 250/70
Victron Quattro 48/8000/110
15 kWh Lithium MG HE - BMS MG Master
Honda EU70 is
Wallas 40EA - Vannbåren varme

Jutulhaugen

Du kan vel trekke 300A siden du har tre stk av disse batteriene?!
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

fanten

Da er det ingen problemer, og du kan øke maks belastning til 6000 - 7000 W.
15x320Wp solcellepaneler
2xVictron SmartSolar MPPT 250/70
Victron Quattro 48/8000/110
15 kWh Lithium MG HE - BMS MG Master
Honda EU70 is
Wallas 40EA - Vannbåren varme

Tstens

Hei tenker at om du setter inn gass platetopp og gassvannvarmer , i tilegg kjøper en stekeovn m mindre effekt og et A++kjøleskap så kutter du ut mye av forbruket uten at det går på bekostning av bekvemmelighet . Bruk litt tid på å finne riktige hvitevarer som forbruker lite . Flere invertere i dag har funksjon som starter aggregat automatisk når man slår på store forbrukere av strøm . Jeg bruker en SMA Sunny Island som har disse funksjonene. Også viktig å lære seg å tenke forbruk uansett .
Jeg har 4 stk 305w panel på taket på hytta og klarer meg relativt greit fra påske til høstferien . Men blir mye aggregat kjøring om vinteren . Har en eldre batteribank som snart skal byttes ut m 4 Tesla moduler . Blir uansett mye aggregat . Om en litt skjeldnere .
SMA Sunny Island 4,4M
SMA Sunny Boy 1,5
4X305w mono
8X 24v/35 ah AGM ,48v system
Honda EU70
230v stekeovn, kjøleskap,vannpumpe
Gasstopp ,gassvarmer
230v Jets
Servitek dieselvarmer 24v sta


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod