Wallas ovn strøm tilførsel

Startet av Nordielanger, september 21, 2022, 11:01:10

Nordielanger

Hei. Jeg har en wallas ovn som fungerer ikke. Jeg har hatt den på service og da fungerte den. Problemet er nok strømtilførsel fra batteriene. Jeg har 11m med 2x10m2 kabel og måler 11,5V ved ovnen. Sunwind informerer at dette burde være minst 11,9V for at ovn skal fungerer.
Da kan jeg enten kjøpe ett batteri og plassere den ved siden av ovn men ulemepen er at den ikke blir tilkoblet solcelle så blir ikke ladet i flere måneder (hytte stengt i ca. 4 måneder).
Ellers kan jeg kjøpe en Victron Orion 12/12V for å sørge min 12,5V fra batteri. Jeg regner med at dette bør stå ved batteri men tror dere at spenningsfall ikke faller under 11,9V ved ovnen.
Flere løsninger?

På forhånd takk!

StefanPal

Jeg hadde gått for Victron Orion 12/12. Plasseres den ved ovnen så er du garantert innstilt verdi.
Hvis du plasserer den ved batteriet så får du spenningsfall, men du kan måle hva det blir ved ovnen.
Da den gir konstant 12,5V ut uansett inn spenning fra batteriet, så bør det du måler ved ovnen og være likt over tid.
Spørsmål er om spenningen går ned ved belastning, omformeren vil gi 12,5 ut men vil spenningen gå ned ved ovnen ved belastning pga de 11m med kabel?
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Sæters

Jeg synes det høres rart ut at du kun har 11,5 V ved ovn. Ja, 11 meter er ganske langt, men 2x10 mm2 synes jeg ikke er kritisk dårlig tverrsnitt. Hvor store batterier har du? Alder? Jeg synes det høres ut som du får for stor drop i spenning fra batteriet. Har du målt spenningen ved batteriet når du prøver å starte Wallas?

Nordielanger

Har 520Ah (2x260Ah). Batteriene er 4 år gammel. HAr ikke målt ved batteriene, kun ved wallas.

Nordielanger

Jeg regner med jeg kan velge den 9A Orion (billigst) da jeg skal ikke bruke den som en lader?

Hyttesol

Det kan kanskje gå, men jeg ville kanskje gått for en litt kraftigere en for å være på den sikre siden. Kinawebastoen har glødeplugg som trekker rundt 11-12A i oppstarten. Jeg vil tro det sikkert gjelder wallas også (det står gjerne i manualen). Greit å ha litt å gå på.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Duperbrynte

I følge manualen til 40cc så har du ikke for lav spenning:

Under glødefasen må spenningen minst være
10,7 V målt ved hurtigkoblingen.

Nordielanger

Sitat fra: Duperbrynte på september 22, 2022, 08:52:35I følge manualen til 40cc så har du ikke for lav spenning:

Under glødefasen må spenningen minst være
10,7 V målt ved hurtigkoblingen.


Det har jeg også lest med ifølge Sunwind skal det være 11,9v!

Nordielanger

Sitat fra: Hyttesol på september 21, 2022, 21:45:36Det kan kanskje gå, men jeg ville kanskje gått for en litt kraftigere en for å være på den sikre siden. Kinawebastoen har glødeplugg som trekker rundt 11-12A i oppstarten. Jeg vil tro det sikkert gjelder wallas også (det står gjerne i manualen). Greit å ha litt å gå på.

Dette fant jeg i bruker manual. Da regner jeg må gå for den 18A versjon.

Driftsspenning:12 V. Strømkilde batteri eller Wallas nettaggre-gat med minibatteri 12 V / 15 Ah.
Strømforbruk:0,2 - 0,4 A = 4,8 - 9,6 A/døgn, glødestrømstyr-ke 8 A 4,5 minutter etter starten.

Automatiker

Høres ut som du har utladet batteri (sjekk lading) eller stort spenningfall et sted. 12v blybatteri er utladet når spenningen er på 12,0v.  22meter (11m+ og 11m-) med 10mm2 kabel med 10amp last har et spenningsfall på 0,385volt. Kan du ha stort spenningsfall et annet sted?
Feilsøking 
1.Mål spenning på batteriuten lading.(over 12,7v fulladet)
2.Mål spenning ved ovnen når den er av, da bør det være samme som batterispenning.
3.Fortsett å måle spenning ved ovnen og slå den på. Droppet i spenning nå er enten spenningsfall i tilførsel eller dårlig batteri.
4. Mål spenning på batteri når ovnen starter.
Med spenningsfall I tilførsel tenker jeg på alt spenningsfall (koblinger, sikringer, kabel etc).
Setter du på en DCDC omformer kan du klare å tappe batteriene enda lengre ned slik at du er sikker på at de dør. Et 12v batteri skal ikke tappes lengre ned enn til 12v


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod