Ecoflow - gode greier?

Startet av Hyttesol, september 29, 2022, 17:40:14

Hyttesol

Jeg ser at flere har begynt å selge produkter fra Ecoflow. Det er mulig de har vært på markedet en stund, men det er ikke før nylig at jeg har blitt litt nysgjerrig på de.

Eksempel (finnes i andre størrelser): https://www.clasohlson.com/no/EcoFlow-Delta-1300-Power-station,-bærbar/p/36-8655

Det er altså en portabel enhet med innebygget batteri, inverter og solcelleregulator, og som også kan lades opp med 230V og 12V. Noen enheter har også mulighet til å hurtiglade fra elbilladere om man har behov for å lade den på farten.

Det er jo en kjekk enhet, ved at det er en alt-i-ett-løsning rett ut av boksen som ikke krever noe egen montering. Man kan vel også bruke den fullt lovlig uten elektriker, forutsatt at man ikke monterer faste stikkontakter, men bruker strøm direkte fra enheten, eller via skjøteledning. (Fastmonterte solcellepaneler kan kanskje fortsatt krøll med regelverket.)

Den er sikkert veldig greit om man ikke har særlig teknisk interesse, men vil ha en kjapp og ferdig plug and play løsning.


Men jeg ser også noen ulemper. De er ganske dyre. Jeg synes kanskje at batterikapasiteten er litt liten i forhold til inverterstørrelsen, og det blir jo en mindre modulær løsning med begrenset mulighet til å ekspandere. Det selges ekstra batteripakker som kan kobles til, som også er veldig dyre.

For min del tenkte jeg på denne i forbindelse med road trips med campervan men et annet stort minus er at det er maks 10A lading fra 12V. Det er kjipt om man tenker å lade fra dynamo i bil/båt. Jeg vet heller ingenting om egetforbruk på enheten.

Er det noen som har erfaring med disse?
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Cornelius

Sér ut til å ha et lithiumbatteri tilsvarende 100Ah  ved 12V, og en 1800W sinus-inverter, så da tror jeg ikke prisen er så gal... Hvordan kvaliteten er, vet jeg ikke da... ;)

lagde en ganske lik en selv for 5-6 år siden; dog mindre, med et 12V, 60Ah Lifepo batteri, og en 300W sinus inverter og en steca solsum 1010 regulator - pluss ymse usb og sig.-kontakter. Den har jeg brukt flittig nær overalt; alt fra lading av tlf til drift av kjøleboks og el-påhenger - ofte samtidig, og har vært meget stabil - ikke merket noe tap i kapasitet.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod