Kobling av nytt solcelle-/batterianlegg

Startet av solarekspress, november 01, 2022, 13:42:22

This is a text Ad area

solarekspress

Hei,
jeg har mottatt alle komponentene i nytt solcelle-anlegg til hytta.

Jeg skal ikke koble dette før til våren, men ønsker å forberede meg litt. Dermed har jeg laget vedlagt tegning.

Det jeg er mest usikker på er følgende:
1. Vil belastningen på batteriene bli "nogenlunde" lik?

2. Er Victron Smartshunt satt opp slik at den gir en pålitelig måling av batterinivået?

Jeg vet det står mye på forumet her om riktig kobling av batterier, og jeg har lest en del, men det blir  vanskelig når kunnskapen skal anvendes på eget anlegg.

Dersom noen kjenner en elektriker som er god på dette i Vestfold, send gjerne en melding!




This is a text Ad area

Cornelius

Godt du tenker med pennen først... ;)

1.: Ja, med like lengder fra batterier til busbar, så blir balansen ganske bra.

2.: Oops! det var dén shunt'en... :D
Du kobler KUN minus'ene fra batteriet til minus-busbar'en, og den ene siden av shunt'en (er merket). Så kobler du ALT annet av minus'er til den andre siden av shunt'en. Det er vel en tynn rød ledning fra shunt'en óg, som skal til pluss. :)

This is a text Ad area

solarekspress

Hei,
mange takk for tilbakemelding, da er det korrigert i ny versjon under.

This is a text Ad area

Cornelius

Nei - for å snakke skjematisk/billedlig; du må fjerne alle svarte streker fra den svarte busbar'en, unntatt de tre fra batteriene. Så må du flytte shunt'en opp til den svarte busbar'en, slik at den éne enden rører busbar'en - og så koble alle andre svarte streker til den andre siden av shunt'en. Der skal du også koble til annet forbruk... :)

Slik du har koblet den nå, så vil shunt'en kun måle dét som går til/fra det éne batteriet... :)

edit;
Alt av minus'er skal gå via shunt'en før de når batteriene, så det mest praktiske ville kanskje være å koble alle tre batteri-minus'er til den ene siden av shunt'en, og så shunt'en til busbar-minus'en... :)

This is a text Ad area

Automatiker

Alle kablene til de 3 batteriene må være eksakt like lange.
Gi de litt lading et par ganger i løpet av vinteren. De trenger litt stell 

This is a text Ad area

StefanPal

Som Cornelius skriver må alle svarte fra batteri gå til shunten og alle andre svarte fra inverter og lader gå til andre siden av shunten.
Du har ikke tegnet inn noen sikringer.  Jeg hadde i alle fra satt en sikring mellom shunten og inverteren og rekommandert en mellom lader og shunt.
Så ville jeg og ha vurdert en bryter slik at jeg kunde koble ifra batteri banken. Ser at du har en fra solcellepanelene og det er nødvendig.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

This is a text Ad area

solarekspress

Hei igjen,
mange takk for gode innspill.

Ny versjon under. Bra nå?

I denne versjonen blir jeg litt bekymret for to ting:
1. Er det bra / mulig å koble såpass mange store kabelsko (3. stk fra batteriene) rett på Smartshunten?

2. Hva slags bryter skal jeg kjøpe for installasjon mellom Smartshunten og Busbar?

This is a text Ad area

StefanPal

Shunten skal vel være dimensjonert for å tåle spenningen. Spørs på om det er plass på shunten, alternativt får du koble dem sammen på en Busbar og så til shunten.

Biltema har en Hovedstrømbryter Art.nr. 25-864 for 12-48V som tåler 275A konstant. Det bør være nok.

Jeg ser at du plassert sikringene på svart, normalt bruker man plassere sikringer på rødt.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

This is a text Ad area

Cornelius

Shunt'en tåler fint både strøm og spenning (48V nom., 500A) - óg 3 kabelsko, hvis det er plass... ;)

Jeg liker å ha sikringer på minus-siden på hovedkomponentene (regulator, inverter, lader, batteri, opp til forbruk/sikringsboks), og på forbrukskursene liker jeg å ha de på pluss-siden. :)

Siden dette ikke er en bil, hvor karosseriet brukes som en minus-busbar, så tror jeg ikke det er noen lov som sier at sikringer må stå på pluss-siden?! :)

Dog - hvis to enheter er koblet sammen med f.eks. en signalkabel, og minus og ground er felles i begge enhetene, så kan man vel få trøbbel om en minus-sikring ryker? :-o

This is a text Ad area

Hyttesol

Sitat fra: Cornelius på november 03, 2022, 06:54:02Dog - hvis to enheter er koblet sammen med f.eks. en signalkabel, og minus og ground er felles i begge enhetene, så kan man vel få trøbbel om en minus-sikring ryker? :-o

Det stemmer, derfor bør man egentlig ikke blande dette. De fleste signalkabler pleier å være galvanisk skilt slik at det ikke er et problem. Men ikke alltid.
I de fleste systemer skal det egentlig bygges slik at en pol oppfører seg som "jord/nøytral/0V" og en oppfører seg som "L" eller "+". Det er en av grunnene til at selv om man har vekselspenning og det egentlig ikke spiller en rolle hvilken ledning man bryter, så skal man likevel holde styr på hva man velger å bruke som "N" og "L", og alltid bryte L ved enpolt brudd. Det er for å unngå at ting utilsiktet får strøm og "starter opp" ved f.eks. jordfeil eller strøm som tar andre retninger.

Systemer ment for telesentraler og datasentre og slikt kan gjerne være "-48V" hvor det er plusspolene som jordes og oppfører seg som "nøytral", og minuspolen som gir ut "-48V" og blir ansett som polen med spenning, og som brytes ved enpolt brytning.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

This is a text Ad area

HiperTypeR

Sitat fra: StefanPal på november 02, 2022, 20:25:10Shunten skal vel være dimensjonert for å tåle spenningen. Spørs på om det er plass på shunten, alternativt får du koble dem sammen på en Busbar og så til shunten.

Biltema har en Hovedstrømbryter Art.nr. 25-864 for 12-48V som tåler 275A konstant. Det bør være nok.

Jeg ser at du plassert sikringene på svart, normalt bruker man plassere sikringer på rødt.

Jeg har brukt en tilsvarende hovedstrømsbryter på min selvbygd 12kWh, men er ikke helt komfortabel med løsningen, da denne nok er rated for opptil 48V, mens pakken er på ca. 56V-57V fulladet. Den bryter kanskje ikke strømmen om den vris om ved høy last.
Det er generelt lite utstyr for lithium batterier å få tak knyttet til sikringer og brytere. Victron har har Mega sikringer for 58V, men disse vil ikke bryte så høye kortsluttningsstrømmer som Lithium batter kan gi (<2000A vs. 10000A).
SmartSolar MPPT 150/35
525W – panel
4.8kWh Sunwind/Heter LiFePO4 batterier
Victron Multi 2000W/80A 12V
2kW "Kina" aggregat
Wallas 40CC

This is a text Ad area

HiperTypeR

Ser det diskuteres sikringsplassering her, men ikke sikringstype. Jeg har brukt Mega sikring fra Victron som er godkjent opptil 58V. Disse er relativt kostbare(ca. 400,- pr.stk), og den laveste merkstøm for disse er 125A, og egner seg ikke godt til forbrukskurser for 48V til 12V omformer osv. I tillegg har jeg etterhvert skjønt at korstsluttningstrømmen disse taklet på 2000A ved 48V ikke er i nærheten av det lithium batterier kan gi. Ser at det ofte brukes T-klasse sikringer på internasjonale forum, men dette ha jeg ikke klart å finne leverandør på uten Ebay fra USA.
Har endt på å gå til innkjøp av holdere og NH00 sikringer som har 25kA, og er det er god tilgjengelighet på sikringer til en grei pris
https://www.elektroimportoren.no/elektromateriell/sikringsmateriell/hoeyeffektsikring/001147623/Catalog.html?Event=breadcrumb
Holdere selges i stor grad som 3p lastskille brytere i Norge, men det finnes både 1pol og 2pol som egner seg i en solcelleinstallasjon, men de må kanskje skaffes via en elektrogrossist
https://www.bimblesolar.com/DC-fused-disconnect-2pole


 
SmartSolar MPPT 150/35
525W – panel
4.8kWh Sunwind/Heter LiFePO4 batterier
Victron Multi 2000W/80A 12V
2kW "Kina" aggregat
Wallas 40CC


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod