Lading av Li-ion batteri fra aggregat

Startet av haskibr, november 10, 2022, 12:01:19

haskibr

Hei

Har 2 stk 7kWh 48V batterier fra Chainpro.

Lurer på:
1. Hvor langt ned er greit å slippe batterispenningen før en starter aggregat?
2. Hvor høyt lader folket li-ion batterier fra aggregat på denne tiden av året?
Vil helst kjøre aggregat minst mulig, og få mest mulig energi fra sola. Men nå om dagen er det ikke stort å hente fra den.
3. Bør batteriene lades opp til 52,5V før avreise dersom det ikke er forventet noe sol på en stund?

Tanker om drifting av batteriet så langt:
lading    Kommentar:
58,8V   SOC 100% BMS kobler ut batteriet pga overspenning
58,1V   Max ladespenning. BMS kobler inn batteriet etter overspenning
57,4V   SOC 90%?
56,7V   Chainpro anbefalt ladespenning 56,8V
56,0V   SOC 80%?   
55,3V   Cellebalansering start
54,9V   Grense for spennings relatert stressbelastning av batteriet
54,6V   SOC 75%?   
53,2V   SOC 65%? Nominell ladespenning
52,5V   Optimal spenning for langtids lagring.
         
Utlading         
50,4V   Nominell utladespenning.
46,2V   Laveste spenning Normal last.
45,5V   Inverter restarter etter lav DC spenning
44,1V   Inverter tripper pga lav DC spenning
43,4V   Minimum spenning. BMS kobler inn batteriet etter underspenning
42,7V   SOC 0%   BMS kobler ut batteriet pga underspenning
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

StefanPal

Hvis man ser til El-biler så er det vel optimalt å operere batteriene mellom 20-80%.
Jeg har satt den nedre grensen på når jeg slår av all belastning til 10%

Men i praksis så kjører jeg dem sjeldent under 20-30%.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
3 stk 24V 7,5kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

glamsland

Det er vel ikke så farlig om batteriet er "fullt" eller nesten fullt med lithium.

 Det som er det normale her er vel at det vi kaller "fullt "/100% , er vel kanskje egentlig 95% ?

I mitt batteri slår bms ut på 100%/ 4,2v/celle. 4.2 er "fullt"/100%, men det brukes skjeldent i normal bruk i batterier, grunnet det slites mer på cellene å stadig toppes helt, samt det er kortere vei opp til å bikke innom skadelige nivåer over 4.2v. Nå skal da bms ta seg av dette, men alikavel..

Hos meg har jeg da satt alle målere til å vise 100% på 4.15v/celle. Da stoppes ladingen. Batteriet blir derfor aldrig helt fullt. Hvertfall ikke voltmessig, etter noen timer med absorbsjon så er nok batteriet temmelig fullt uansett, men volten holdes lav, det føler jeg er viktig.

Så om du lader til din "100%"(56.7v?) og setter det til lagring noen måneder så går nok det helt fint.

Skal det lagres på et lager i et år eller mer, ser jeg leverandører setter de på ca 50-70%.

Ang aggregatlading så har jeg også stilt meg spørsmålet om hvor ofte og hvor langt ned batteriet bør tappes for aggregatet startes .  Men har kommet frem til at ved autostart er det sikkert greit med 20%. Men med manuell start så tenker jeg at da starter jeg aggregatet når det passer best å starte det, om det måtte være 15 eller 45% bare for å slippe å ut i snøføyka på kvelden å starte.. . Da tar jeg det heller neste morgen..

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

haskibr

Batteriene fra Chainpro består av gamle elbil celler fra e.g. Leaf. Antar det er 14 i serie. Foreløpig følger jeg anbefalingene fra Chainpro og har satt ladespenningen til 56,8V
Har tenkt at å lade opp til 56,8V = 4,057V/celle og at det tilsvarer ca 85% i bil.
Utlading har jeg tippet at 44,1V = 3,15V/celle og at det tilsvarer ca 10% i bil.

Jeg har ikke funnet noen tabell over hvilken hvilespenning som tilsvarer % ladenivå, så jeg er litt usikker på akkurat det. Har lest at det regnes 10% på 0,07V/celle i toppen og antar det er noe tilsvarende i bunn av skalaen.

Har ikke autostart på aggregat, så blir til at en sjekker batteristatus på ettermiddagen og må ut å dra i snora ved behov. Hytta er gjevnlig i bruk, så det er ikke noen lange inaktive perioder.
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod