Hva har du? Fjølbu eller palass?

Startet av Geiri, oktober 04, 2009, 11:12:30

Geiri

Når jeg ser enkelte blogger og leser rundt om må jeg si jeg kommer over mange flotte hytter.
Noen koster det mangedobbelte av ett vanlig hjem, deriblant mitt eget.
Selv har jeg en Standard "Fjølbu" Eller, det er en laftekasse fra 89. med normal standard uten strøm og innlagt vann. god gammeldags utedo.

Så hva har du?

abis

Hei, hvis du har en fjølbu, så har nok jeg en plankehytte. Den ligger i skogsterreng uten strøm og vann, men med kjørevei helt frem. Veldig koselig synes jeg, men litt liten, Den er på litt over 40 kvm og har to små soverom. Har planer om å bygge ny hytte som har litt bedre standard og størrelse, men fortsatt uten innlagt strøm og vann. Du kan få mye fint i solcelle og gass :-) Det aller beste med den hytta jeg har nå er at det er utrolig dårlig mobildekning der. Det er deilig med fred og ro. Også veldig deilig med hytte som ikke ligger på et hyttefelt med naboer tettere på meg enn det jeg har hjemme.

OS

"Plankehytte" her også uten innlagt strøm og vann. Hytta ligger i skogsterreng like under tregrensen og ble bygget av svigerfar i 1970-71. Han saget og høvlet alt selv bortsett fra innvendig panel så hytta har skikkelig sjel.

Det er traktorvei helt frem til hytta som kan brukes om sommeren og 45min skitur på vinteren.

Har oppgradert den de siste årene med bla solcelleanlegg (160W, 610Ah batteri +inverter), gasskomfyr+kjøleskap, gassvannvarmer og digital-TV. Sistenevnte mest for å få med meg ungene.

Har også såvidt mobildekning via 6m mast på taket.

mvh,
OS
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Geiri

Din standard høres ut som min OS.
Har ikke kjøpt gassvarmer enda selv men det står på plan lista.
Synes Sol og Gass gir en god levestandard på hytta.

Jon

Vi bygger jo hytte i disse dager hvor all infrastruktur er tilgjengelig, og da blir den naturlig nok tatt i bruk... Personlig har jeg mine beste hytte minner fra f.eks. familiens seter som ligger 2 timers gange på ski inn på fjellet om vinteren, hvor det tar ett døgn før varmen sitter i veggene, og hvor man tenker seg om både to og tre ganger før man trer ut i nattemørket for å gjøre sitt fornødne, bare for å oppdage når man først har mannet seg opp at stjernehimmelen er klarere enn noe annet sted (kanskje med unntak av når betraktet fra en seilbåt under nattseilas midt ute i nordsjøen ett sted).
Men, hvert til sitt bruk. Med barn og begrenset fritid er det ikke tvil om at en hytte jeg kan ringe varm og kjøre bilen helt til hytteveggen bil bli benyttet VELDIG mye mer enn setra... Og i en viss grad synes jeg kvantitet kommer foran min personlige opplevelse av "kvalitet":) Og avstanden er heldigvis god nok mellom hyttene til at jeg ikke behøver å gå inn for å tisse...slik at jeg har valgmuligheten.

rogers

Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod