AGM batterier på hell?

Startet av Sæters, januar 01, 2023, 21:10:26

This is a text Ad area

Sæters

Har installert 2X350ah AGM batterier på hytta, mellom 4 og 5 år gammelt. Har Victron hele veien, inkludert enhet som kutter forbruk ved lavt batteri. Tror denne er satt til såpass.høyt som12,4 volt, minimum 12,2, husken er litt dårlig for tiden, wallas går utenom.

Vi har meget god lading med svingbare 300 watt paneler og et meget lavt forbruk. Et lite Liebherr kjøleskap, wallas på lav styrke og noe lading av duppeditter. Har aldri tappet batteriene langt ned, bruker lader før vi reiser hjem, for sikkerhets skyld. Når jeg installerte fikk jeg beskjed om at fabrikkinnstilling av regulator harmonere med batterispec.

Sist kona var på hytta, kuttet batterispar flere ganger, tross lite bruk, wallas gikk fortsatt på lav. Sikkert ingen krise, jeg kan regulere til lavere spenning, men dette tyder vel på at batteriene er i sterk nedgang? Har jo hørt en del klager på AGM, men alt beror jo på om man behandler batteriene riktig, noe jeg tror mange ikke gjør.Synes varigheten er langt unna forventet og tenker reklamere.

Hva synes dere?

This is a text Ad area

Hyttesol

Mener du 12.2-12.4V på low voltage cut-off? Jeg synes det høres noe høyt ut. Rundt ca 12.05V hvilespenning er det som er ansett som omtrent 50% SOC for AGM. Med litt belastning vil dessuten spenningen kunne synke lavere enn det SOC skulle tilsi. Kaldere vær kan også gjøre at spenningstapet er høyere eller at kapasiteten generelt er lavere ved belastning.

Jeg tenker ikke umiddelbart at de trenger å være dårlige. Men 5 år er vel halvveis ut livsløpet for AGM.

AGM har vel sine pros og cons sammenlignet med andre batterier. Lithium yter på mange måter bedre og er ikke like kritisk til at de må fullades, ikke dyputlades og slikt, men koster jo også en del mer.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

This is a text Ad area

Jutulhaugen

Jeg har 4 stk agm fra Sparelys i 12v konfigurasjon, ca 3 1/2 år gamle (siden installasjon), 1200W solcelle plassert tilnærmet uhindret og mener selv et relativt beskjedent strømforbruk. Beregnet til +- 1kWt/døgn. Mest på vinteren.

Jeg tror de er på siste verset nå. Har plutselig "gått tom" for strøm ved et par anledninger nå, og det selv uten spesielt høyt forbruk. Inverter alarm ved knappe 11V. Følger jevnlig med på spenning, men har sjelden sett noe lavere enn 12,5, så det må bli et plutselig dropp.

Når jeg lader med aggregat, går laderen nesten rett i "absorbtion", noe som sier meg at batteriene er utslitt.

Har koblet alle batteriene fra hverandre, målt hvilespenning, målt spenning under last etter 15min, samt målt spenning under lading. Håpet at jeg kunne finne et batteri som var dårlig, men ingen utmerker seg spesielt.

Kanskje vi overvurderer kinesiske batterier..!?

Nå skal det sies at jeg besøker hytta ofte, gjerne hver annen helg. Opp mot 100 besøksdøgn i året. Men hadde jo håpet noe lenger levetid.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

This is a text Ad area

Sæters

Takk for svar.

Ja, jeg er enig i at 12,2-12,4 er høyt, men med kjent lavt forbruk og god lading, ville jeg sikre meg mot å tappe for langt ned, vel vitende om problemer med AGM. Selv om jeg senker spenningen på batterispar og får en periode uten kutt, vitner den plutselige forandringen uten den helt store belastningen om at noe er i ferd med å skje. Når vi tross pietesfull pleie opplever problemer allerede nå, vitner det om at noe, kanskje dramatisk, er i ferd med å skje med batteriene.

Jeg er i en situasjon med alvorig sykdom og har ikke tid til å følge dette over tid, ønsker ikke at kona skal få problemer på en ellers enkel og funksjonell hytte. Vurdere derfor et Lithiumbatteri som erstatning. Batteriet vil i tilfelle stå varmt under opphold, så kuldeproblem vil neppe oppstå. Skal ta dette opp med Sparelys og høre hvilken løsning vi kan komme frem til.

Historien til Jutulhaugen virker veldig lik det jeg opplever nå. Som sagt, til tross for pietetsfull pleie, opplever man problemer før forventet halvløp er oppnådd. Slik skal det ikke være, batteriene er kostbare nok.

This is a text Ad area

Cornelius

Selv om det ikke er så vanlig, så kan AGM batterier stratifisere (syren kan konsentrere seg i lag).

Jeg hadde det problemet når jeg overtok hytta for noen år siden; kunne bare tappe ca. 40 Ah ut av et 250 Ah batteri, før spenningen datt som en stein...

Ved å lade det opp med en lader som gir ca. 20% av batterikapasitet (50A i mitt tilfelle); lade det ned til 50% SoC, og så opp igjen, og repeter det et par ganger til, så våknet mitt til live igjen til nær full kapasitet... :) (still going. ;) )

This is a text Ad area

Sæters

Det var en nyttig opplysning. Takk.

This is a text Ad area

Sæters

Har i dag vært i kontakt med Sparelys vedrørende eventuell reklamasjon. Fikk dette svaret:

"Hei,

Om batteriene har mistet kapasiteten sin, ved at de lades raskt opp og
tømmes raskt, så kan det være flere årsaker til det.

En ikke uvanlig årsak er om de kun blir brukt i små sykluser, altså ikke
tappet særlig langt ned og gjerne ladet sakte opp igjen. Da kan de bli
trege. Heldigvis kan det motvirkes ved å lade de ut og så lade det opp
igjen med en kraftig lader. Dette må gjerne gjøres noen ganger før de
vekkes helt til live igjen. Husk å "behandle" kun ett og ett batteri, da
det er viktig at laderen kun lader ett batteri i slengen. Laderen må
være stor nok, gjerne 20-30% av batterikapasiteten. Til store batterier
anbefaler vi en lader på gjerne 60A. F.eks. denne:
https://www.sparelys.no/batterilader-60a-automatic-1260

Når batteriene lades ut, bør de gjerne lades ned til 11,0 volt. Ikke
bruk for stor belastning de første syklusene, da faller spenningen for
raskt. For rask tømming kan man bruke en dump load:
https://www.sparelys.no/500w-1r-motstand-dump-load "



Det er jo nær den løsningen som Cornelius hadde gjort nytte av. Jeg er veldig skeptisk til å slippe batteriene helt ned til 11 volt. Trodde dette var å drepe batterienme helt. At de ikke likte å bli "klattladet" komer også overraskende, aldri hørt annet enn at batteriene trives best ved å ikke lade ut mer enn 50%.

Hmmm, jeg må jo prøve, så jeg ser hva som skjer, så får jeg heller klage senere om det ikke går.

Noen med syn på saken? MUlig jeg starter en ny tråd om emnet.

This is a text Ad area

Jutulhaugen

Dette er interessant, da jeg mener mine batterier oppfører seg akkurat slik, samt har blitt behandlet slik som beskrevet i snarest fra Sparelys.

Litt styr blir det å kjøre denne prosedyren på hvert enkelt batteri nå på vinteren, det vil vel medføre at en kun har aggregatstrøm inntil man er ferdig. Og det vil jo fort ta noen dager.

Tips til noe en kan bruke som last direkte på et 290ah batteri? Evt så kan jeg jo koble det til inverteren men da har jeg ikke full kontroll på lasten.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

This is a text Ad area

Automatiker

Biltema har 12v kupevarmer på 130w, det vil jo være ca 10A. Eller så er jo 12v frontlyspærer en mulighet.

This is a text Ad area

Cornelius

Blybatterier tåler fint å tappes ned til 11 Volt; det de ikke tåler, er å bli værende på en så lav spenning i noe særlig tid. Får de en god ladning innen noen få timer, tar de lite skade. :)

Blybatterier begynner i grunn sin ferd mot den sikre død ved sulfatering, i det fabrikanten/leverandøren har på syre i batteriet. Men så lenge batteriet holdes oppladet, så skjer det svært sakte. Når man lader ut batteriet, så bygges det opp et lag med mykt blysulfat på de negative platene, som løses opp igjen når batteriet lades. Over tid, vil noe av blysulfatet krystallisere seg, og dette er en del av den naturlige aldringen.

Men hvis blysulfatet får lov til å være på de negative platene over litt tid (mao., delvis eller helt utladet batteri over tid), så vil de krystallisere seg fortere (særlig under 40% SoC; derav den regelen om å lade de ut maks til 50% SoC), og disse krystallene vil være vanskelige å løse opp - mao. så har man tapt kapasitet.
Men tapper man et batteri helt ut, og lader det raskt opp igjen, så er det liten mulighet får at noe særlig krystaller bygges opp.
Så ikke vær redd får å tappe batteriet helt ut, så lenge du kan lade det godt opp igjen snarest. :)

Men mitt problem - og mest sannsynlig ditt, er at batteriet har blitt lett brukt, og ladet opp igjen over tid med en svak ladestrøm (solceller om vinteren). Da får ikke syren beveget på seg, og den kan da konsentrere seg i lag; mao. stratifisere seg; et lag med konsentrert syre, og et lag med svak syre. Resultatet blir jo da at man har et batteri med en kapasitet som ikke er større enn tykkelsen på det konsentrerte laget.

AGM batterier har jo syren bundet i glassfibermatter, så de skal i teorien ikke så lett stratifisere seg - men det kan skje (og vil skje - vil nå jeg si) når de får lett utlading og svak oppladning over tid...
Blybatterier med flytende syre har lettere for å stratifisere seg, men de er óg lettere å 'fikse', rett og slett ved å riste/vende litt på batteriet. (eller å lade det med en kraftig lader)

Med en kraftig opplading, så vil det jo utvikles varme i batteriet, og da vil óg syren bevege seg og blande seg godt. I AGM batterier, vil dette skje saktere, siden syren er mér bundet; derfor må man ofte gjenta prosessen noen ganger... :)

Og joda - 'klattlading' går greit det, men man bør da lade opp med en litt kraftig lader innimellom. :)

This is a text Ad area

Sæters

Ja, klattlading er vel neppe til å unngå når en har greit med solcellepaneler. Det forbruket vi har om kvelden, blir stort sett, så å si uten unntak, ladet opp neste dag. Vi har svingbare solceller og morgensolen er ganske dominerende, deerfor setter vi panelene mot øst kvelden fær.

Nei, vi reiser aldri fra nedtappet batteri. Om sommeren er vårt marginale bruk dekket av solcellene, som jeg sa. Om vinteren bruker vi Victron lader/inverter før vi reiser. Hytta ber i marginal bruk om vinteren.

Må presisere at både inverter og Wallas går utenom battery saver, men den vil selvsagt kutte strømmen til lys og kjøleskap når den kommer under grensen som er satt, slik at vi blir oppmerksom på lavt (lavere) batterinivå.

I helgen skjedde det igjen. 1,5 døgn med Wallas, 1 døgn med lite Liebherr (strømsnålt) kjøleskap, drevet av Victron 2000w inverter og 3 ledpærer under 5 watt. Mørkt. 700 Ah batterier. Wallasen og inverteren stoppet også, noe som tyder på veldig lavt batterinivå. Dette var om dagen, så vi hadde ikke på noe lys som indikerte at battery saver antagelig hadde kuttet strømmen til lyset tidligere.

Det rare er at jeg målte 12,5 volt på batteriene, noe som ikke var nok til å drive hverken inverter eller Wallas. Veldig rart.

Kabler til Wallas er rikelig dimensjonert, samme med inverter

This is a text Ad area

Jutulhaugen

Sæters, er batteriene dine fra Sparelys?
Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du forteller.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

This is a text Ad area

Sæters

Jepp. Du leser svaet fra Sparelys lenger opp. Er ikke ferdig med dem ennå, men må ha litt mer "kjøtt på beinet", siden de ikke godtar en reklamasjon uten videre. Problemet mitt er at jeg er alvorlig syk og gjerne vil "rydde" opp i dette, så kona får det enklere når "elektrikeren" er borte.

Er veldig i tvil hva jeg skal gjøre videre, om jeg skal gå for AGM en gang til, eller Lithium. Sistnevnte er, om jeg har forstått det riktig, ikke helt uproblematisk det heller.

This is a text Ad area

Jutulhaugen

januar 16, 2023, 18:14:40 #13 sist endret: januar 16, 2023, 19:36:35 by Jutulhaugen
Stemmer det, har lest svaret fra Sparelys.

Stusser litt på et par ting, du har sikkert lest det , men Sparelys skriver følgende vedr batterier til solcelleanlegg:
"Det finnes en rekke batterityper på markedet å velge mellom. Til solcelleanlegg anbefaler vi AGM batterier, da disse har de beste egenskapene for at du skal få minst mulig problemer og mest mulig nytte og glede av ditt solcelleanlegg.
I forhold til AGM batterier vil rimeligere blysyre batterier ikke klare å lagre all den energien de blir tilført like effektiv. Og den energien de blir tilført og klarer å lagre vil de ikke klare å lagre like godt. Man kan på en enkel måte si at det er "hull" i de og at energien "lekker" ut. AGM batterier er dessuten mye mer robuste både når det gjelder å tåle dyputladinger og frost. AGM batteriene er også helt vedlikeholdsfrie og er lettere enn tilsvarende blysyre batterier."

Hvis svaret du fikk fra Sparelys er korrekt, stemmer jo ikke dette de skriver her. Jeg vil si jeg har et forsiktig bruk av batteriene i mitt anlegg, jeg har 1200W solcelle med tilnærmet fri sol, lader med aggregat hvis ikke sol, døgnforbruk på +- 1kWt. Største forbruker er brønnpumpe på ca 1000W.
Dersom batteriene stratifiserer og trenger "cycling" med kraftig lader jevnlig, kan det jo ikke kalles "vedlikeholdsfritt"..!

At batteriene holder drøyt 3 år er for dårlig.

Jeg tipper at problemet er at batteriene blir toppet opp rundt 250 ggr(?) i året. Hver dag med lading vil topplade etter et lite spenningsfall gjennom natten. Solcelleregulatoren må jo starte lading før den finner ut at batteriene er så godt som fulle.

Jeg tror at batteriene ville vart lenger dersom jeg hadde slått av sikringen fra solcellepanelene hver gang jeg forlot Hytta i den "lyse årstiden". Jeg er på Hytta ca hver annen helg så det ville uansett sjelden bli et langt fravær fra lading.

Har lyst på Lithium, med som du sier er det kanskje noen utfordringer der også. Men når jeg tenker på hvordan man misbruker batteriet til tlf, nettbrett etc, bør det jo være greit på hytte.

Har litt lyst litt for å teste, å kjøpe 4 stk 120Ah "fritidsbatterier" på Biltema til totalt ca 6500,-. Skulle ikke forundre meg om de holder 3 år de også.

Ps: ønsker deg god bedring!
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

This is a text Ad area

Sæters

Du skriver som om jeg skulle ha skrevet det selv. Har nevnt her tidligere at jeg kunne tenke meg å koble vekk batterilading/batterier når jeg ikke er på hytta. Det sies jo at AGM batterier skal holde bra på spenningen, forstår da ikke, akkurat som du nevner, hvorfor de skal "nylades" hver dag.

Har sett med gru på laderegulatoren, der den går i bulk hver dag, tross lite forbruk. Må jo slite på batteriene som helst trives med en viss spenning og en viss hvile.

Er man sikker på at batteriene er toppladet etter besøk, vil jeg tro at nevnte frakobling bare er sunt. Har faktisk tenkt samme tanken jevnlig, men skulle gjerne hatt en egnet bryter også til batteriene, så en var sikker på at ikke noe av elektronikken trakk strøm når vedlikeholdsladingen var opphørt.

Det samme kune man jo antagelig med hell gjort med Lithium, så man var sikker på at de ikke stadig ble toppladet, for ikke å snakke om lading i kuldegrader, slike batterier skal jo trives best ved lagring om de ikke er toppladet.En slik bryter til batteriene bør jo være ganske kraftige saker, mener jeg har spurt hos Sparelys og fått negativt svar om de har noe som egner seg. Tror det finnes automatsikringer som tåler en del hundre amp.Hadde vært fint om man kunne ha en felles bryter for panel og batteri, for enkelt å koble fra når man forlater hytta, men da er man vel over på noe elektronisk som trenger strøm, eller en stor skrittbryter e.l. Føler at jeg mangler en del kunnskap om Lithium, hva som er fordel/bakdel med LiFePo4, som sparelys selger og lithium batterier uten slik betegnelse som Scanbatt selger.

This is a text Ad area

Hyttesol

At et batteri kalles "vedlikeholdsfritt" fra produsenten, betyr egentlig bare at det er forseglet batteritype (uten korker) som ikke er ment å etterfylles med vann. I motsetning til de med korker som man må "vedlikeholde" ved å kontrollere og etterfylle vann. Men ellers er ting mye likt.

Ellers heter det seg at blybatterier kan lagres frakoblet uten etterlading i inntil 6 måneder, hvis man sørger for at de er fulladet når man kobler de fra. Men jeg skal ikke si sikkert at det er dette som faktisk primært "anbefales" fremfor å ha de stående med vedlikeholdslading. Mulig dette kun er "det nest beste" dersom man ikke kan vedlikeholdslade dem.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Powered by SMFPacks Ads Manager Mod