Lithium batterihelse - hva gjør du?

Startet av Zappa, mars 14, 2023, 13:35:03

Zappa

Jeg leser vedlagte artikkel på elbil.no og tenker på at batteriet på hytta ofte står med SOC 100%. BMMS begrenser riktignok høyeste spenning, jeg mener å huske til 4,1v, men batteriet er likevel høyt ladet i lange perioder.

Er det noen som gjør noe annet for å adressere levetiden til lithiumbatteriene?

https://elbil.no/fins-det-en-hovedregel-for-lading-av-litium-ion-batterier/
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 250/60, 8x375w solceller (2p4s)
Honda EU65is
20kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, VVB, kjøleskap og fryser

Ygnastølen

Det samme hos meg, men jeg overlater alt til BMS jeg..... 😃
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

haskibr

Artikkelen stemmer bra med hva jeg har lest tidligere.
Filosofien er vel omtrent slik: Ladespenningen bør være så lav som mulig, og så høy som nødvendig.

Er det lang tid mellom hvert besøk burde ladespenningen kanskje kunne fjernstyres? f.eks at den settes til 3,75V pr celle (for Lithium ion NiMC) som en langtids lagringsspenning og øke den slik at batteriene lades til max noen dager før ankomst.

Og hvis en f.eks har mulighet til å tømme batteriene før avreise en gang i mellom er det bare en fordel. Forutsettning er da at det er sol de kommende dager slik at batteriene lades opp igjen innen rimelig tid.
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

glamsland

Jeg har mitt stående med maxlading 4.1v/celle og float på 4v.
Har aldrig tappet batteriet helt ned, max til ca 30%. Bare en naturlig bruk av batteriet.

Driver nå å utvider batteribanken med ett til 6.3kw li-ion batteri. Her tester jeg nå hver celle med en batteritester, som lader opp, deretter tømmer cella, og så lader det opp igjen.
Da blir det vist en grafisk kurve på pc'n.
Denne kurven viser noe veldig interresant for mine lade-settings;
Både i topp og bunn er det en bratt kurve, som inneholder veldig få Amp. Det er feks helt bortkastet og sliter unødvebdig mye på cella og lade heeelt fullt, til 4.2v. Fra feks 4.1 til 4.2v er det bare ca 2amp åhente!
4.1 er også veldig høyt i kurven.

Ang bunnen , så kan cella tømmes ned til max 2.75v. Fra ca 3.3v så stuper kurven nesten rett ned, såheller ikke her er det mye åhente. Har satt bms på 3v, men inverter kutt har jeg satt til 3.3v.  Og samme med smartshunt, så har jeg satt den opp slik at "tomt" (0%) er satt til 3.3v og fullt batteri er på 4.1v.

Veldig interresant åseen slik kurve, anbefales hvis du har interresse og tid til å sjekke dette.

Bilde er eksempel tatt fra nettet
Screenshot_20230315_071629_Gallery.jpg
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod