november 21, 2024, 09:10:54


Batteridød

Startet av Rett, mai 29, 2023, 14:54:43

Rett

Hei!

Jeg har utvidet anlegget i forhold til spec oppsummert under.
Batterier 12 V 180 Ah tidligere koblet 2s 2p til 24 V, er nå 4s til 48 V. Det som tidligere hadde fungert i 4 år sviktet nå ved liten belastning. Batteriene lades av 2 kretser med paneler med totalt 1600 W kapasitet. 2 stk Victron smartSolar var begge i grunnstilling, som gir 57,6 V ved absorpsjon. Jeg har nå justert dette ned til 57,2 V. Et av batteriene var defekt, syren var blitt grå-grumsete og tomgangsspenning var 11,9 V. Spørsmål: Vil nedjustering av ladespenning gi sikker drift av oppsettet? Vil ett nytt batteri fungere sammen med de 3 gamle?
(Dette er mitt første innlegg, beklager evt feil)
Multiplus 48/5000/70-50
4 x 320 W pan Victron SS 150/60 + 4 x 80 W pan Victron SS 100/20
Victron Cerbo GX
Smartpower 14,3 kW Lithium jernfosfat
Wilson 17.5 kW dieselgenerator
El kjøleskap, stekeovn

Rett

Hei igjen!
Ser at den gamle signaturen forsvant når jeg oppdaterte. Tidligere oppsett hadde 2 stk 120 W paneler med PWM regulatorer.
Multiplus 48/5000/70-50
4 x 320 W pan Victron SS 150/60 + 4 x 80 W pan Victron SS 100/20
Victron Cerbo GX
Smartpower 14,3 kW Lithium jernfosfat
Wilson 17.5 kW dieselgenerator
El kjøleskap, stekeovn

Hyttesol

Hvis det er åpne batterier av typen med korker hvor det kan fylles på nytt vann så er det egentlig mindre skadelig om du har for høy spenning, enn om du har for lav. Om den er litt for høy så gasser vannet bort fortere enn nødvendig, men man kan fylle på igjen uten at batteriet nødvendigvis blir svekket. Men er den for lav så vil batteriene sulfateres og miste ytelse/kapasitet permanent.

Det kan være at det ene batteriet har vært dårlig lenge, men at oppsettet likevel har fungert fordi det har stått parallellkoblet med en annen streng som har dradd mesteparten av lasset. Når alle batteriene nå er blitt seriekoblet, så blir det det svakeste batteriet alene som setter grense for hele systemet.

Jeg ville ha forsøkt å lade opp hvert batteri for seg selv for å se om batteribanken kan reddes. Men det er dessverre slik at når et batteri først har begynt å bli dårlig, så vil dette gjøre at det dårlige batteriet svekkes fortere og forverringen forsterkes over tid istedenfor å "jevne seg ut".


Når det gjelder å sette et nytt batteri inn sammen med de gamle, så er det ikke helt ideelt det heller. Det kan kanskje fungere en stund som en nødløsning, men igjen så ser jeg for meg at noen av batteriene vil slites ut fortere enn resten. Kanskje du klarer å skaffe et brukt batteri med omtrent samme alder og ytelse.  Laderen kan ikke vite ladestatus på hvert batteri, den ser kun den totale spenningen på alle tilsammen. Og den lader alle batteriene like mye, hvilket betyr at noen batterier overlades mens andre underlades.

Det finnes "Battery balancers", men de fleste er kun for 2 batterier i serie (da trenger du 3 balancere). De vil kunne forebygge at batteriene kommer ut av balanse, øke levetiden og kanskje bøte litt på problemet, men det er egentlig litt for sent å montere etter at batteriene allerede er blitt ujevnt slitt.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Rett

Takk for svar!
Jeg har åpnet korkene og sett den grumsete syren. Det mangler ikke veske.
11,9 V er etter separat lading. Jeg har midletidig satt et gammelt startbatteri fra generatoren (105 Ah) inn i systemet. Spenningen på de 4 batteriene i serien er nå ganske jevn.
Planen er å modernisere og øke batteripakken - med Lithiumbatterier til omkring 10 kWt.
Ønsker å kjøpe et ferdig produkt, som dette:https://www.farco.no/batterier/litium-hytte-og-bolig/dc-wall-10-kwh-powerpack
Men kunne tenkt meg å vente til markedet har mer å by på!
Multiplus 48/5000/70-50
4 x 320 W pan Victron SS 150/60 + 4 x 80 W pan Victron SS 100/20
Victron Cerbo GX
Smartpower 14,3 kW Lithium jernfosfat
Wilson 17.5 kW dieselgenerator
El kjøleskap, stekeovn

Sæters

Sitat fra: Hyttesol på mai 29, 2023, 16:29:09Det finnes "Battery balancers", men de fleste er kun for 2 batterier i serie (da trenger du 3 balancere). De vil kunne forebygge at batteriene kommer ut av balanse, øke levetiden og kanskje bøte litt på problemet, men det er egentlig litt for sent å montere etter at batteriene allerede er blitt ujevnt slitt.

Neida, ikke 3 balansere for 2 batterier, da holder det med 1 stk, men 3 stk. brukes for 4 batterier i serie, dvs 48 volt. Dette gjelder Victrons balansere.

Rett

Takker for svar!
Jeg lar nok denne situasjonen medføre overgang til lithium-batterier.
Å bygge selv er ikke aktuelt?
Er den noen som har noen betraktinger om hva som tilbys?
En kapasitet mellom 10 og 15 kWh vil dekke mitt behov!
Multiplus 48/5000/70-50
4 x 320 W pan Victron SS 150/60 + 4 x 80 W pan Victron SS 100/20
Victron Cerbo GX
Smartpower 14,3 kW Lithium jernfosfat
Wilson 17.5 kW dieselgenerator
El kjøleskap, stekeovn

Hyttesol

Jeg har kikket litt på priser den siste tiden jeg også. De produktene jeg har bitt meg merke i som mest aktuelle er:

Det billigste av nye batterier per kWh: https://www.sparelys.no/lithium-batteri-lifepo4-12v-100ah-surge
Her er hvert batteri litt lite, og det blir mye kobling og mulig behov for ekstern balancer/BMS.

Beste "store" batteri på 48V av nye celler: https://www.sparelys.no/lithium-batteri-lifepo4-4-9kwh
Ikke det billigste per kWh, men blir det alternativet med minst mulig av kabling og ekstern balansering/BMS, som fort kan spare inn igjen kostnaden.

Billigste av gjenbrukte lithium-celler per kWh fra seriøs aktør: https://www.sparelys.no/lithium-batteri-li-ion-48v-7kwh
Alternativt: https://www.alternativenergi.no/produkter/batterier/litium-kraftpakke-2448v




Det siste alternativet er diverse selvbygde pakker, DIY-kits eller løse battericeller på finn.no fra privatpersoner, små eller mindre anerkjente firma og lignende. Eksempler:
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=304748033
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=285275924
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=304753689

Der får man mye kWh for pengene, men om jeg skulle handlet på finn, ville jeg vært litt skeptisk til  profesjonaliteten på noen av produktene og selgerne. Jeg tenker som så at det er en reell fare for brann når man holder på med litiumbatterier, og at det er viktig at cellene som brukes har en kjent historikk, kvalitetskontroll, at BMS er nøyaktig og pålitelig, og at de som bygger pakkene har riktig kompetanse, forståelse og kvalifikasjon til å bygge pakkene.

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Rett

Denne passer mitt ønske om kapasitet 10,5 kWh:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=297515724
Prisen er grei, annen seriøs forhandler selger til 12% høyere pris.
Men to stk 7,5 kWh fra Alternativ energi er og interessant.
Det blir rask avgjørelse; reservebatteriet jeg satte inn i serien er allerede blåst😖
Multiplus 48/5000/70-50
4 x 320 W pan Victron SS 150/60 + 4 x 80 W pan Victron SS 100/20
Victron Cerbo GX
Smartpower 14,3 kW Lithium jernfosfat
Wilson 17.5 kW dieselgenerator
El kjøleskap, stekeovn

Hyttesol

Den er sikkert grei kvalitet den pakken der.

En annen generell ting angående litium som er verdt å nevne er at kapasiteten taper seg mye mindre i starten fra batteriene er nye. Det tar lang tid for de å miste de første 15% kapasitet. Men så skjer det et "knekkpunkt" der de begynner å miste kapasitet mye raskere. Det er nok det som er årsaken til at batteripakkene tas ut av elbiler ved en viss gjenværende kapasitet, og selges til andre formål, fordi de er rett rundt hjørnet til å nå dette knekkpunktet.

Man bør kanskje ikke bare se på antall kr per kWh, men også hvor mange sykluser og hvor mye levetid batteriene har igjen. Jeg har sett batterier til salgs av brukte celler som kun hadde 70% av opprinnelig kapasitet. De er egentlig søppel på det tidspunktet og vil tape seg raskt.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Rett

Da er det blitt installert Lithium jernfosfat batteripakke fra Smartpower. Det skal bli interessant å erfare hvor mye mer vi kan gjøre elektrisk , uten generatorkjøring.
Multiplus 48/5000/70-50
4 x 320 W pan Victron SS 150/60 + 4 x 80 W pan Victron SS 100/20
Victron Cerbo GX
Smartpower 14,3 kW Lithium jernfosfat
Wilson 17.5 kW dieselgenerator
El kjøleskap, stekeovn

Jutulhaugen

Sitat fra: Rett på august 22, 2023, 20:55:07Da er det blitt installert Lithium jernfosfat batteripakke fra Smartpower. Det skal bli interessant å erfare hvor mye mer vi kan gjøre elektrisk , uten generatorkjøring.
Kan du si litt om hva slags pakke dette ble? Volt?
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Rett

Fra annonse på Finn.no:

Smart Power 14kWh-48V-280Ah Smart Battery er en profesjonell lagringsbatteripakkeløsning.

2792 Kr pr kWt + mva, av nytt Grade A LiFePO4 batteri inkludert en flott teknologi BMS som kommuniserer med en lang liste av invertere.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=306605551
Multiplus 48/5000/70-50
4 x 320 W pan Victron SS 150/60 + 4 x 80 W pan Victron SS 100/20
Victron Cerbo GX
Smartpower 14,3 kW Lithium jernfosfat
Wilson 17.5 kW dieselgenerator
El kjøleskap, stekeovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod