Bør vi gå fra Separett til snurredass?

Startet av vestlending83, august 08, 2023, 13:16:13

vestlending83

Hei

Har i dag separett på hytta. Erfaringen er at det er mye styr, dunken må byttes en gang i uken når vi er 4 stk der. Gjester gjør ofte feil selv etter instruks og det blir opprydding som er utrivelig. Vi er mye på hytta ( familie på 4 ca 60 netter i året + en del gjester).

Nå pønsker vi på en liten utvidelse av bad/dorom og vurderer da ordinær snurredass. Men vi har et par utfordringer.

1. Det er ikke mer enn akkurat nok høyde under drageren i gulv og til bakken. Beholderen må bygges inn og blir vanskelig tilgjengelig etterpå. Ser for meg å lage til en løsning som gjør at jeg kommer til luke, men blir trangt her og. Bakken hvor dunken skal stå er noe våt, men utfra bilder jeg ser av kammeret er kanten på luken ca 10 cm opp fra bakken. Så tviler på at det kan komme vann inn.

2. Dunken blir stående innbygd nærme et område vi benytter mye utendørs, vil dunken i seg selv avgi noe lukt? Ser for meg at slange med avrenning kan kobles rett på avløp fra hytten.

3. fallet fra dosete og ned i beholder blir ikke det lengste, kun høyde av dosetet + ca 20-25 cm til toppen av beholder. De snurredassene jeg har besøkt har hatt langt fall og dermed god avstand til avfallet.


Dere som har erfaring med snurredo, har dere noen tanker eller innvendinger til det jeg skisserer her?

Jutulhaugen

Med såpass mye bruk, kommer du fort til å få et kapasitetsproblem med snurredass. Løse "bøtter" er en mulighet, men mye styr med kompostering/lagring.

Har du vurdert Cinderella (forbrenning)? Evt på gass hvis du ikke har strøm. Kjenner til flere som er godt fornøyd med Cinderella.
Selv har jeg Jets, men har brukt hytte tidligere mange år med snurredass.

Ved valg av slike hyttetoalett er det mest et spørsmål om hvilke ulemper en ønsker å ha, det blir ikke helt som hjemme uansett løsning.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

vestlending83

Takk for svar.

Ser at det er ulemper med det meste. Jeg var innom forhandler i dag og så på snurredo. Ser at det dukker opp en del på finn så blir nok noe brukt. Ser for meg at grunnet vanskelig tilkomst blir det mest aktuelt med faste kammer som gjør at jeg slipper unna med litt mindre plass rundt luken.

1. Forhandler reklamerte litt for en dostol med seperasjon. Er dette nødvendig? Vi har strøm om vil ha varmekabel. Dersom vi ser for oss at vi har mye bruk, vil seperasjon hvor urin går en annen plass gi mindre luktproblemer?


Har tidligere vurdert forbrenningstoalett, men hører at det er en del brukerfeil av gjester der og samt at den må på service/repareres med jevne mellomrom. Snurredass er analogt ...


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod