Valg av vedovn jøtul F400 vs Domino norsk kleber 3+2

Startet av Indremedisiner, september 26, 2023, 16:09:10

Indremedisiner

Hytta er ca 65 m2 og kjernedelen som skal varmes opp er er ca 55 m2, laftet sak fra 70,tallet husker ikke helt tykkelsen på laftet men tjukke stokker. Jeg nærmer meg nå at jeg skal skifte taket, isolere gulvet( har kjeller med 170 cm takhøyde så isolerer underifra), og det nærmer seg valg ildsted. Hytta har strøm og Internett, vann og kloakk er forseglet i kjelleren og blir ikke brukt det neste tiåret hvis noen gang. Når man kommer opp på vinteren kan det være minus 10 inne. Npr hytta vil på sikt bli bolig nr 2. vedovnen blir i praksis oppvarmingskilden da har evig ved tilgang. Disse 2 ovnene er veldig forskjellige åpenbart. Noen sier at jeg burde kjøpe jøtul f400 og heller kjøpe 60-80 kg kleberstein å legge oppå den mens andre ville fått for domino 3+2. den ene varmet opp veldig raskt mens den andre er vel litt tregere men fyrer jevnere. Er det noen som kunne sagt noe om sine erfaringer med disse ovnene eller feks andre ovner fra norsk kleber? Jeg har en jøtul F118 fra 2010 som vil bytte ut pga effektivitet på 73% samt får ikke se flammene men det er objektivt sett ikke noe galt med denne gode,ovnen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod