Enkleste lading fra 48 volt til 12 volt

Startet av eisvin, juli 09, 2024, 10:26:04

eisvin

Hei.

Jeg har 48v batterier for forbruksstrømmen, men i tillegg har jeg et 12v batteri stående for jet'en og vannpumpa. Pr nå har jeg en liten biltemalader som jeg kobler til via inverteren (MP). Men jeg kunne tenke meg å ladet direkte fra 48 volt anlegget slik jeg kunne få ladet 12 v batteriet fra solcellepanelet også.

Hva blir det enkleste her? Jeg finner ikke noen dc-dc 48/12 lader noe sted.

Jeg har lest et eller annet sted at man kan bruke en mppt-lader for dette?

Noen tanker?

Ygnastølen

Hva med denne fra "Victron Orion-Tr 48/12-30A (360W) Isolated DC-DC converter"?
Har sikkert andre Watt størrelser også:-)
Fåes hos bla Farco;

https://www.farco.no/lader-/-inverter/dc-dc-regulatorer/victron-orion-tr-48/12-30a-360w-isolated-dc-dc-converter
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

eisvin

Men hvordan virker den som lader? Den vil vel bare pøse på med strøm?

Ygnastølen

Det er jeg ikke god på, men det er justerbar volt ut, så 12.9 Volt ut?

Ellers så ville jeg vurdert å droppe 12V batteri og brukt denne direkt mot jet og vannpumpe, med da 48V batteri som kilde....
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

haskibr

SitatMen hvordan virker den som lader? Den vil vel bare pøse på med strøm?

"Smart" versjonene kan settes opp som 3 stegs lader. Men "Smart" har ikke jeg sett i 48V utgave.
Ser ut til at Victron har endret teksten noe på datablad etter at «Smart» versjonene dukket opp. Nå står det "Not intended for battery charging. Please consider using an Orion-Tr Smart for battery charging."
Idéen tidligere slik jeg forstod det var at man skulle justere spenningen ut = laveste Float ladespenning oppgitt av batterileverandøren. (ofte mellom 13,2 og 13,6 volt for blybatterier.) Siden batteriene står med konstant spenning 24/7 vil de bli fulladet. Det vil bare ta lang tid.
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

eisvin

En av grunnene til å ha eget batteri er jo at Jets er ganske tydelige på at det er det som fungerer på den.

Ja, slik jeg har lest meg opp på Victron så anbefaler de ikke den som lader lenger av en eller annen grunn. Sikkert først og fremst for at man skal kjøpe andre produkter, men da må de jo ha det da..

Ygnastølen

Mistenker det er litt som med Cami/Wallas at de må ha stabil strøm på 12.6-12.9 V....
Og om du har 48 V går jeg utifra det er litium batt.?

Jeg har litium, og Cami ovn som virkelig vil ha stabil 12.9 når du starter.
Jeg kjøpte en slik fra Victron og satte ut spenning på 13.1 V....

Aldri vært noe tull etter det.

Kan ikke se noen annen grunn til at Jets skal ha eget batteri, bare du har en omformer med høy nok Watt.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod