Forbedre mobildekning?

Startet av andy, november 18, 2024, 00:25:02

andy

Hei.
Har hytte på trøndelagskysten med dårlig mobildekning. Får sendt sms fra ett punkt inne på stua, men må stå ett punkt ytterst på verandaen for å kunne ringe. Det er upraktisk, og jeg har ønske om å forbedre mobildekningen, kunne sette opp trådløst nett, og kunne sette på kamera/bevegelsessensor (det siste ikke like viktig som mobildekning).
Jeg ser man kan kjøpe mobilt bredbånd hos både Telia og Telenor, men det koster mye pr mnd og vi bruker ikke hytta så mye. Jeg ønsker heller en løsning som forbedrer dekningen i hytta.
Det finnes også 4G-ruter, men de gir vel kun wifi-dekning i hytta? Da må man ringe med wifi-telefon. Hadde en app for det en gang, men det betinger vel at de du ringer til har samme app?
Så jeg lurte på hvilken antenne (med forsterker?) skal jeg sette på taket for å få bedre signal? Noen med erfaring?
Må det en kabel fra antenna og inn i hytta, eller sender den forsterkede signaler?

StefanPal

Vi har plussmobil med fri data og et ekstra datakort som er plassert i en 4G/5G router på hytten.
Det er mye billigere en å ha et eget mobilt bredbånd abonnement for hytten.

På mobilen (Samsung) har man under tilkoblinger et valg om Wi-Fi anrop, da går mobilsamtaler inn/ut automatisk over Wi-Fi hvis det er tilgjengelig (trenger ikke noen app).

Så må man bare ha en god 4G/5G router med god dekking og/eller mulighet for å montere ekstern antenne etc ut ifra hvor dårlige mottaks forhold som man har.

Fungerer bra for oss med streeming av tv, overvåkning med kamera etc
(For T-We blir det litt lagging men Viaplay og Netflix funker bra uten lagging)
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
3 stk 24V 7,5kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat