Er det noen som har erfaring med hytte fra Norgeslaft på Nannestad ?

Startet av Mosegrodd, oktober 30, 2009, 20:54:06

Mosegrodd

Bildene av en del av det de har levert av laftehytter ser bra ut, og prisen er meget interessant. Men etter å ha Googlet dem finner jeg hverken positive eller negative kommentarer.

Er det noen som har kjøpt hytte derfra de siste årene ?

hyttebob

Ja jeg har fått erfaring av Norgeslaft (www.norgeslaft.no)

Etter å ha vært i kontakt med mange forskjellige leverandører av laftet hytte, både i Baltikum, Russland og Norge, så tok jeg kontakt med Odd Erik, eieren av Norgeslaft og også eier av fabrikken i Latvia. Etter å ha snakket litt sammen, så inviterte han meg opp til Gardemoen for å se på den visningshytte de har utstillt. Kikket på det bygget de hadde satt opp, og det så meget bra ut. Nå er ikke jeg noen byggningsmann, men det lille jeg vet om laft så meget bra ut. Vi satt og pratet i mange timer, også sammen med Terje, som er medeier i firmaet, det er han som tar seg av det bygningsmessige da han er "mesteren" i firmaet, med lokal godkjenning til byggesøknader. Det er også han som sjekker at alt matriale er riktig når det kommer til byggeplass. Han vil ikke godkjenne noe som er feil, da han også følger opp under byggeprosessen. Vi kommer nå, etter hyttemessen, til å bestille vår hyttedrøm hos Norgeslaft, levert nøkkelferdig, til en meget fornuftig pris. :) :)
Vi har egne tegninger av vår drømmehytte, det er ikke noe problem.

ikke fersking

Ja jeg har >:( HOLD DEG LANGT UNNA DET FIRMAET DER!!!!  >:(

Edderkopp

Uff, uff, uff  >:( Enig med innlegget : HOLD DERE LANGT UNNA
Her kunne jeg skrevet mye  >:(  >:(

elektrikern

Her bør dere to siste skrive noe om hvorfor dere advarer.
Ved å opprette nye profiler og bare skrive at man bør holde seg unna er ikke mye konstruktivt.
Dere bør grunngi kritikken slik at vi får en pekepinn på hva som er galt med det firmaet.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

ByggeBoligLAB

Jeg har etterlyst (i PM) bakgrunnen for advarselen til begge innleggene over.

Byggehytte driver ikke med sensur, men det skal heller ikke være en drittslengings-"wall"  hvor man uten grunn kan henge ut byggenæringens aktører.

Oppdaterer når jeg hører noe.

Mvh

Administrator

EDIT: da har vi oppklaringen (under)

ikke fersking

Skjønner at mitt forrige innlegg ble hengene litt i "løse luften". Men ønsket bare så hurtig som mulig å advare. Her kommer derfor noen mere konkrete kommentarer:

1. Standarkontrakten som benyttes innebærer at hele hytten skal være betalt med 100%  når den ankommer Norge. Dette er ikke i henhold til normal nedbetalingsplan for slike omfattende investeringer.

2. Dører og vinduer mangler dokumetasjon i henhold til de krav som stilles i norske byggtekniske forskrifter. I vårt tilfelle har den aktuelle kommune avkrevd dette på et tidlig tidspunkt, men kravet ignoreres av leverandør.

3. Generelt oppfattes det slik av kunden som at de ignorere alle kundekrav og spesifikasjoner og leverer de produkter som er tilpasset deres kontrakter med underleverandører. Feks: kunden tilbys i utgangspunktet å selv velge type vindu, str, med hasper, uten hasper, åpne ikke åpnes etc.. I vårt tilfelle spesifiserte vi str, type, med vridere og at noen ikke skulle åpnes. Vi fikk alle vinduer med hasper, noen i feil str og alle vinduene kunne åpnes. Fikk da beskjed om at sånn ble det. Kan også nevne at alle sprossene er limt på glasset.
Manglende dokumentasjon på de byggtekniske kravene bevises idag, ved at kvaliteten på både dører og vinduer er så dårlig at de må skiftes ut i sin helhet nå under et år etter at de ble montert.

4. Ansvarlig byggmester var i veldig stor grad fraværende og fulgte ikke opp prosessen og kvaliteten på dette underveis. De håndtverkere som ble benyttet var av så dårlig kvalitet at vi som ufaglærte lett kunne observere at det utførte snekkerarbeidet var en KATASTROFE!!! Her måtte alt rives ned og settes opp på nytt med unntak av selve tømmerkassa.
Slik blir det når ansvarlig byggmester verken har kompetanse eller er tilstede og selskapet benytter seg av ufaglært personell "hentet fra gata" i Latvia.

Etter en lang prosess, noe vi kunne skrevet en bok om gjorde de til slutt noen innrømmelser og stilte med nytt mannskap for å rette feilene. Feilene som skulle rettes er basert på en takstrapport fra en nøytral tredje part ,samt krav fra kommunen. Etter 6 ukers renovering forsvant håndtverkerne plutselig og uanmeldt. Da dette skjer gjenstår en rekke utbedringsområder i henhold til ovenstående rapport og krav.
Så kommer neste "bombe", de ønsker ikke å betale fakturaen for de materialer som er benyttet under utbedringen. I tillegg til dette fraskriver de seg et hvert ansvar for merkosnader som påløper ifb utbedringen. Dette er feks kostnader forbundet med elektrikker, rørlegger, flislegger etc..

Dette ble en kortversjon av vår hyttedrøm som ble forvandlet til et mareritt.
Forhåpentligvis vil dette bidra til at andre ikke havner i samme situasjon.

Avsluttningsvis for å forklare alvoret i vår situasjon har vi nå engasjert advokat, samt meldt inn saken til forbrukerrådet og tv2 hjelper deg.


Edderkopp

I påvente av en takstrapport har vi ikke kommentert noe mer om Norgeslaft , men nå har rapporten kommet. Vi inngikk kontrakt høsten 2009, hytte oppe 2010. Da begynte det. Siden har det hvert mange tlf samtaler og mailer på mangler/feil.
Som innlegget til 'ikke fersking' , kan også vi skrive bok. Det var skremmende mange likheter mellom det som h*n beskriver og det vi selv har opplevd. Norgeslaft lover å ta tak i ting , men det er bare tomme ord. I sommer så vi ingen annen utvei enn å sette en advokat på saken i håp på at vi kunne komme til en enighet med Norgeslaft og at de tok ansvar for feil/mangler ved hytta. Men neida. Nå er det forliksrådet neste.
- og rapporten, mange av feilene var vi klar over, men fler ble funnet.
Kan nevne vinduer, dører må skiftes i hele hytta fordi de ikke holder mål (sprekker opp, vrir seg). Dørene er heller ikke isolert. Summen som skal til for å ordne opp, er ikke pen. Dette er som sagt en liten del av mange problemer. Vi ønsker at ingen andre skal oppleve det vi har gjørt og fortsatt står mitt opp i.

eerp

Ang Norgeslaft LTD har også vi problemer med vårt hytte prosjekt som nå står halvferdig (kun tett bygg og så ble de borte etter kritiske spm om faktura)

Vi har ikke fått kontakt etter gjentatte forsøk på å få til en dialog via mail/brev/telefon.

Har også kontaktet advokat og vil nå gå veien via forliksrådet.

Fint hvis dere over med problemer kunne ta kontakt med våres advokat for en dialog.

Står jo alltid sterkere hvis vi står sammen.

Ivar Sørlie
Advokat

Tlf. 67972860 � Telefaks 67972861 � Mob. 99699515
Bibliotekgata 30 – Metrosenteret – 1473 Lørenskog
E-post: Post@ivarsorlie.no

Oppgitt :o(


Tømmerhytte

Skriver også under på at Norgeslaft ltd er skrekkeksempel på firma.

HOLD DEG LANGT UNNA!

Kjenner meg veldig godt i kritikken fremsatt av andre her. Samboeren min ble skjelt ut på det groveste da daglig leder leste opp for henne en e-post fra meg hvor jeg gjør ham oppmerksom på at han må følge bustadoppføringloven uansett hva som står skrevet i kontrakten. Vi snakker om banneord, skriking for full hals i telefonen, utskjeling osv. Hvem er det som behandler sine kunder slik?

Til dere som enda ikke har betalt alt på forskudd vil jeg råde STERKT å bruke ca. 2000 kr på advokat til å vurdere kontrakten i forhold til bustadoppføringloven (det har vi gjort).

Uansett hva dere har skrevet under på, så kan ingen kreve at dere betaler alt på forskudd. Bustadoppføringloven kan ikke fravikes og går alltid foran andre konrakter man har skrevet under på.

Vi har vært på vei til retten flere ganger (og kommer nok til å havne der uansett). Sist gang var da de nektet å starte oppføringen av hytta da vi varslet at vi har tenkt å holde igjen 10% av kontraktsummen til overtakelse. Senere har de gjort alt for å få inn disse pengene. De har truet, har "bedt på sine knær" og gjort mye annet rart som står mellom disse ytterpunktene.

Eksempel på hvordan Norgeslaft jobber:
Meg til byggemesteren:
"...men jeg har jo sagt at til deg at elektrikkeren og rørleggeren har sagt at veggene må være åpne inntil de har fått satt inn rørene sine og at vi skal ha varmefolie og gulvet skal ikke legges før folien er på plass."
- "ja, men i kontrakten står det at vi skal levere vegger og gulv og det har vi gjort."

Så hva gjør man med et nylagt gulv i hele hytta? Jo, man river det opp igjen.
Badet: de har lukka igjen veggene med isolasjon, panel og alt som hører til. Det er bare det at det det ikke er satt opp noen spikerslag for vask eller hyller/skap. Noen som har prøvd å skru vasken fast i panelet noen gang??? For ikke å snakke om at dusj, wc, trykktank og varmtvannsbereder skal også ha noen rør som rørlegger ikke fikk sjanse til å montere.
Så hva gjør man med nymontert panel, jo man river det også ned igjen.

Dette er akkurat som en episode tatt ut av Norske byggeklosser.

Til administrator: Det er vanskelig å nevne Norgeslaft uten at det kommer skitkasting i samme setning. Vi er ikke en gjeng konkurenter som har rotta oss sammen og går inn for å få Norgeslaft ut av bransjen. Denne skitkastingen er visittkortet som Norgeslaft legger igjen etter seg og vi som forbrukere takker for at det finnes et sted hvor man kan få delt sine erfaringer.

Takker også for kontaktinfo til advokaten. Jeg vil kontakte ham, oppfordrer også andre til å gjøre det samme.

Edderkopp

Ikke overrasket over at det er flere nå som kommer ut med sine negative opplevelser  når det gjelder Norgeslaft.
Er så enig med Tømmerhytte. Veldig vanskelig å holde seg i skinnet når det gjelder å uttale seg om hvordan de opererer mot sine kunder.  Vi har nå kommet til det punktet at ingen ting sjokkerer oss lengere når det gjelder dem. Og som Tømmerhytte skriver, ikke la dere lure av Norgeslaft. Stå på retten deres. Ikke la dere skremme av deres uttalelser. Ta vare på alle mailer dere sender / får av de.
Vår advokat har nå sendt saken til forliksrådet .Det er nå et par uker siden og Norgeslaft har som forventet pr. nå ikke gitt lyd fra seg.
Det er helt forferdelig å tenke på at de fortsatt holder på der ute, men målet er å stoppe dem. Sånne useriøse personer har ikke noe i ett service yrke å gjøre.
Er redd for det er mange av oss  :(

Propell

Norgeslaft gikk konkurs 21.12.2012
http://www.forvalt.no/konkurs/FirmaDetaljer.aspx?orgnr=994563246&id=475057

Vi vurderte sterkt å handle hytte fra de, men trakk oss da vi så betalingsplanen. Takk gud for det!

Ingeniøren

Her har mange gått i fella, Odd Erik Fanghol som eide Norgeslaft Ltd er en useriøs aktør han har blant annet drevet foretaket Max Bad og Aker Container.
Disse foretakene er tidliger saksøkt av flere på Østlandsområdet. Se disse linkene.
http://e24.no/lov-og-rett/historisk-klageflom-til-forbrukerraadet/3066970
http://www.webavisen.no/siste-nytt-om/odd+erik+fanghol.htm
Han har truet folk med drap, fordi de har påpekt feil eller mangler i leveranser.
Norgeslaft Ltd har pågående tilsynssak i flere kommuner og hos direktoratet for byggkvalitet.
Mitt råd til dere som har uløste saker hos Norgeslaft, er å ta ut stevning mot tidligere eiere og faglig leder i selskapet. Er dere mange så kan nok dette samkjøres.
Påklaging til forliksrådet vil nå sansynligvis ikke føre frem, siden dem er konkurs.
Men der det er lovbrudd noe som det sansynligvis er, går dette direkte på personene i foretaket. De har blant annet opplyst til noen kunder  at de har hatt en med byggmesterbrev, noe som er løgn. Mesterbrevet som foretaket har brukt gjelder snekkeri dvs møbelsnekkring og ikke byggfag. Mesterbrevet er nå trukket tilbake av mesterbrevnemnda for feilaktig bruk.
Kontakt direktoratet for byggkvalitet så for dere vite om saker fra flere kommuner.
Lykket til.

sabraham

Norgeslaft Ltd er konkurs, og godt er kanskje det for alle som vurderte hytter levert av dem. Trist er det sikkert for mange av de som har fått levert et halvferdig produkt...

Vår hytte ble levert av Norgeslaft Ltd i høst, og vi er vel blant de som ikke har hatt noe negativ erfaring med dette firmaet. Jeg var riktignok til stede under hele oppføringen, og fulgte dem opp fra dag til dag gjennom prosessen. Vi kan vel si at det var jeg som var arbeidsleder for de Latviske arbeiderne, og ikke "byggmester" Terje Frengen. Informasjon, og blider av framdriften kan dere se på følgende URL om dere ønsker; http://hugulia.blogspot.no/

En del småting kan nok også jeg sette fingeren på, men det kjipeste for vår del med at firmaet er konkurs er nok den manglende ferdigattesten. Norgeslaft Ltd har stått for søknaden til komunen, og her forventer jeg en del jobb framover for å få den endelige godkjenningen. Noen som har noen erfaringer der??


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod