Erfaring med øst-europeiske laftehytter??

Startet av Nils1952, november 01, 2009, 11:21:26

Nils1952

Er det noen som kan anbefale (eller fraråde) øst-europiske laftehytter og / eller deres norske forhandlere?

Kenneth S

Jeg kan fraråde øst-europeiske laftehytter.
Skal du ha tømmerhytte så kjøper du av de kjente norske leverandørene.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Nils1952

Driver du i bransjen? Hvilke firma har du erfaring fra??

Hans

Sjekk underteksten. Der står det.

Sitat fra: Kenneth S på november 01, 2009, 16:48:02
Daglig leder i Gausa AS
Oppføring av hytter og hus.

Det er ikke aktuelt for meg i denne omgang, men jeg er enig med Nils1952 at det kunne vært interessant å høre noen erfaringer fra kunder, og ikke bare norske leverandører som rapporterer om enkelte skrekkhistorier.
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Kenneth S

Problemet er at det ikke brukes sentvoksende tømmer.
Det er jo nesten flere årringer på en norskprodusert 2"4" enn på en øst-europeisk laftestokk.
Tømmeret er ofte ikke tilstrekkelig nedtørket.
Øst-europere gjør som oftest feil når de begynner med det innvendige arbeidet, 30 varmegrader og null ventilasjon. Dette fører til store sprekkdannelser.
Enkle løsninger når det gjelder innfelling av takåser.
Vårt firma fikk en takst på ei russer-hytte oppført i 2002.
Problemet var for dårlig lufting og innfelling av takåser.
Takstmann konkluderte med rehabilitering til over 700000,-.
Har selv komplettert tømmerhytter fra en russisk produsent og fra norske leverandører.
Skulle jeg selv bygd tømmerhytte hadde jeg valgt norsk, har jeg ikke råd til dette så ville jeg bygd hytte i bindingsverk istedet.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Vegard

Er ny på forumet, og kan registrere at det er mange som har mye negativt å skrive om lafteprodukter fra Øst-Europa. Når jeg går inn på hjemmesidene til disse leverandørene reklamerer de for at de har solgt hundrevis av hytter til Norge. Hvis dette stemmer, kan vel ikke bildet være så entydig som det kommer fram under denne diskusjonen. Faktum er jo at prisene er langt lavere (iallfall det leverte produktet). Har vært i kontakt med LOGDOM som forsåvidt gir meg et seriøst inntrykk. Ved bestilling av mindre hytter kan betalingen skje etter leveranse, ved større bygg ønsker de deler av betalingen før leveranse. Da kan jeg jo sikre seg ift den håndterksmessige delen, mens tørrhetsgraden av stokkene vil jo fremdeles være et usikkerhetsmoment. Noen med erfaring fra denne leverandøren? Er det ellers noen som har god erfaring med produsenter som leverer varene som avtalt?

Bratsberg

Jeg har ikke personlig erfaring med hytter fra Øst Europa, men alt som skrives i de forskjellige innleggene har jeg hørt før. Jeg har også hørt om de som har hatt gode erfaringer. Alt i alt fortoner det seg som et sjansespill å gå til innkjøp av østeuropeiske laftehytter.
Jeg har som den første noengang tror jeg, fått en selvtegnet laftehytte på 135 kv.m. grunnflate (se foto) fabrikert i Canada. Denne hytta har jeg satt opp og driver og innreder på egen tomt i Kvinesdal kommune i Vest Agder. Planen er å bruke denne som visningshytte for senere å selge laftehytter produsert i Canada.
Kort fortalt: Jeg tviler på at noen produsent i Norge eller andre land kan matche kvaliteten på tømmeret og på laftingen som i dette tilfellet. Det har nærmest vært folkevandring for å se på dette produktet og alle er samstemte og enige i påstandene mine. Alt er håndlagd av stordimensjons rundtømmer fra British Columbia fra et område som ligger på ca. 1000 m høyde og med kalde vintrer. Her er det bare brukt øks, motorsag og pussemaskin.
Og enda bedre, prisen er ikke langt fra det Øst Europeerne tar.
Jeg er selvsagt interessert i henvendelser.

Brynjar Bratsberg

lillemy75

har du nettside med bilder eller brosjyrer, priser etc, etc?? :)

Mette

Hei! Jeg er mannen til Mette :) Driver med trevare til daglig, og må bare si at jeg er skeptisk til trevirke fra Øst-Europa. Vi skal bygge hytte i stav og laft, men har ikke valgt leverandør ennå. Alt trevirke foretrekker jeg at kommer fra Norge eller Skandinavia. Finner og svensker har samme kvalitet på trevirke som vi i Norge. Canada vil jeg også tro har godt trevirke, men er det ikke litt vel brutalt å frakte en laftet hytte fra Canada ??? Bare spør da vi lever i en tid miljøvennlighet bør være på dagsorden når man bygger noe...

petter

Sitat fra: Mette på januar 09, 2010, 19:55:59
Hei! Jeg er mannen til Mette :) Driver med trevare til daglig, og må bare si at jeg er skeptisk til trevirke fra Øst-Europa. Vi skal bygge hytte i stav og laft, men har ikke valgt leverandør ennå. Alt trevirke foretrekker jeg at kommer fra Norge eller Skandinavia. Finner og svensker har samme kvalitet på trevirke som vi i Norge. Canada vil jeg også tro har godt trevirke, men er det ikke litt vel brutalt å frakte en laftet hytte fra Canada ??? Bare spør da vi lever i en tid miljøvennlighet bør være på dagsorden når man bygger noe...
Ser ikke problemet - skal hytta stå i 500 år eller? Når det er sagt så må jeg si at det fra Tallin,
Ventspils, Liepaja og Klaipeda går båter i ett kjør med tømmer til NORGE - SVERIGE- DANMARK  OSV Hva blir dette brukt til ? fyringsved ? eller listverk? eller kansje NORSKE hytter ?
Kvaliteten på tømmer har med bonniteten i gjøre det er både godt og dårlig tømmer både i øst og i NORGE

Det aller viktigste ved valg av hytteprodusent er å på alle aktuelle leverandører hva de har levert, ikke hva de sier !! Gjør dette sammen med en som HAR peiling på laft og ta deretter avgjørelsen.

Kenneth S

Ja øst-europeerne blir lært opp av nordmenn som har selskap styrt fra de baltiske landene.
Problemet er vel at disse nordmennene er de største cowboyene i byggebransjen.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Mette

Sitat fra: petter på januar 12, 2010, 10:12:43
Ser ikke problemet - skal hytta stå i 500 år eller? Når det er sagt så må jeg si at det fra Tallin,
Ventspils, Liepaja og Klaipeda går båter i ett kjør med tømmer til NORGE - SVERIGE- DANMARK  OSV Hva blir dette brukt til ? fyringsved ? eller listverk? eller kansje NORSKE hytter ?
Kvaliteten på tømmer har med bonniteten i gjøre det er både godt og dårlig tømmer både i øst og i NORGE

Det aller viktigste ved valg av hytteprodusent er å på alle aktuelle leverandører hva de har levert, ikke hva de sier !! Gjør dette sammen med en som HAR peiling på laft og ta deretter avgjørelsen.


Vel, vi bestiller trevirke som vil tilsvare ca 100 hytter hvert år. Det meste vi har bestilt fra Øst-Europa har vært av så dårlig kvalitet at vi har fått reklamasjoner i ettertid. Vi bestiller nå kun trevirke fra Norge, Sverige og Finland, og får nesten alltid materiale i god kvalitet :)

hyby

Sitat fra: petter på januar 12, 2010, 10:12:43
Ser ikke problemet - skal hytta stå i 500 år eller?

Går vel ikke mange årene før et laftehjørne utsatt for regn og snø begynner å råtne dersom det er av porøs og dårlig ved !

Denne holdningen er vel typisk for "jalla entreprenører" hvis definisjon av ordet "kvalitet" at ting holder lenge nok til at rekalmasjonsfristen er utløpt.

hytterman

Har vært i kontakt med UAB Dolena  i Litauen som forsåvidt gir meg et seriøst inntrykk. Vi bestiller nå kun trevirke fra Litauen og får nesten alltid materiale i god kvalitet. :)

Kenneth S

Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Mette

Sitat fra: hytterman på februar 04, 2010, 08:08:30
Har vært i kontakt med UAB Dolena  i Litauen som forsåvidt gir meg et seriøst inntrykk. Vi bestiller nå kun trevirke fra Litauen og får nesten alltid materiale i god kvalitet. :)

Jeg sier ikke at alt tømmer fra Øst-Europa er dårlig ;) Bare at man bør være forsiktig. Helt sikker på at det finnes masse bra virke fra Estland osv. Etter min mening bør man som amatør handle dette gjennom en norsk leverandør som har gode referanser, eller en man kjenner til som man vet er seriøs i bransjen. Det viktigste med tømmer er at det er tørket ihht Norsk bransjestandard, og i dette tilfellet for laftebygg.

Ps. Jeg driver ikke i hyttebransjen eller med hytteprodukter, men i en bransje der godt trevirke er viktig for sluttproduktet.

hyttebob

Hei dere.

Vi har bygget en hytte levert av Logdom, er selskap ifra Litauen, alt har gått helt riktig for seg, og i en kvalitet som er kanonbra. Jeg har en kamerat, som er laftekyndig, og han har vært å kikket på hytta fortløpende, og han kan si kun en ting: Fabelaktig utført håndverk.

Vi har nå fått inn vinduer og dører slik at vi kan få varmet opp hytten og begynt jobben innvending. Vi har bare positive opplevelser med å kjøpe hytte fra Baltikum og da spesiellt Logdom som har hatt en tett oppfølgning og vi har intet å utsette på leveransen fra dette firma.

Legger ved et bilde av hytta. Om det er noen som lurer på et eller annet rundt dette, så er det bare å ta kontakt.


Latlaft


Moe

Vanskelig å anbefale Latlaft når man ser resultater som på denne hjemmesiden:
www.latlaft-erfaringer.no


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod