EstNor OÜ

Startet av futomaki, november 05, 2009, 12:14:20

futomaki

Tenkte at jeg skulle legge ut en liten advarsel her, hvis noen vurderte å bestille seg hytte fra EstNor OÜ (http://www.estnor.ee/?menuID=115&ids=115).

Jeg bestilte selv 2 hytter fra denne produsenten gjennom et firma her i Norge. En laftet hytte og en i stavlaft. Dette viste seg desverre å være en sørgelig affære.

Laftekassene laftes i hall i Estland før de plukkes ned og settes opp i Norge. Feil/magler som påpekt på fabrikken, og lovet rettet på det endelige produktet ble ikke utført.
Deler av konstruksjonen tilfredsstiller ikke kravene i Norsk standard. Vinduer ble sendt tilbake til Estland 2 ganger, pga. utrolig dårlig finish og feil mål. Det endte med at vi selv måtte bestille vinduer fra fabrikk i Norge.
Beregninger foretatt at fabrikken viste seg å være feil, og vi har måttet gjøre vesentlige endringer for å få det i forskriftsmessig stand.
Takvinkler ble ikke riktige og bruksareal ble pga. dette feil.
Takhøyder inne ble vesentlig lavere enn avtalt, og tilfredstiller ikke Norske krav.
Men det verste viste seg å være at haneføttene var feil dimensjonert. Da ansvarlig for prosjektet var på befaring kom det frem at EstNor OÜ hadde prøvd å få godkjent haneføttene av han flere ganger uten hell. Allikevel lagde de haneføttene som de ville, uten å informere noen om dette. Hadde den som var ansvarlig kommet 1 dag eller 2 sener ville veggen vært kledd igjen og det ville ikke vært mulig å oppdage dette før en skade hadde skjedd. Vi fikk beskjed om at hyttene ikke ville bli godkjent med denne konstruksjonen, da den var så svak at den ville knekke i ett år med godt med snø. Noe som kunne resultert i personskader og erstatningsansvar. Det endte opp med at vi måtte åpne ytterveggene og bytte ut haneføttene med nye i stål.

Når problemene ble tatt opp med fabrikken nektet de å utbedre uten å få betalt for det. Når de fikk beskjed om at dette ikke ville skje da hyttene ikke var i henhold til kontrakten og Norsk standard, tømte de det Norske firmaet og slo de det konkurs.

I senere samtaler med den som var ansvarlig har det kommet fram at han hadde vært ansvarlig på 6 andre prosjekter før dette. Alle disse prosjektene hadde det vært problemer med og kjøper satt igjen med skjegget i postkassen.

Det har nå tatt nesten 1 år og x antall kroner å rette opp feil og mangler, men nå er jeg endelig i mål.

tede

november 05, 2009, 13:43:46 #1 sist endret: november 06, 2009, 10:22:16 by tede
Jeg vurderer bestilling nå - hvem var den ansvarlig her? Hvor ble hyttene oppført og når var de ferdige fra fabrikken?

De bygger flere steder nå men jeg har foreløpig bare hørt god omtale og sett referansebygg fra de.

Mener du at norsk firma som var utenlandsk eiet og ikke disse:
http://www.proff.no/proff/search/companyDetails.c?freeText=&bc=&c=985485461&org=985485461

Noen som har vært kunde som har kommentar?

Hilsen Torgeir

john

Hmm,
Dette var merkelig, kjenner firmaet Estnor godt, og kjenner også mange av deres kunder personlig, og ingen av de jeg kjenner har noe galt å si på hverken kvalitet eller oppfølging.

og det gjelder både laftehus og stavlafthytter og bindingsverkshus levert fra denne produsenten, og jeg er selv fagmann på området og kan ikke si jeg har funnet noen spesielle ting jeg kunne sette fingeren på ved de prosjektene de har hatt i området der jeg bor.

Vil gjerne at du også kan fortelle hvor du har bygd disse 2 hyttene dine fra Estnor.

sier ikke herved at det du skriver er direkte feil, man skal aldri dømme før man vet begge sider i en sak, men ville gjerne visst litt mer om disse 2 prosjektene som tydeligvis har gått forferdelig galt etter ditt utsagn.

Syns de må være på sin plass å fortelle om hvor disse hyttene er bygd og samtidig gi din kontakt info, slik at potensielle kjøpere kan kontake deg direkte og dra for selv å kunne få se med egne øyne problemet.

Og sev om jeg er utdannet tømrer, og har drevet i mange år med montasje av flere typer laftehus, så må jeg beklageligvis si at Haneføtter er et begrep jeg ikke har vært borti før, ville gjerne blitt opplyst fra deg om hva det er for noe.

Men er klart alle kan ha gjort feil, men alle prosjekter jeg vet om der Estnor har vært involvert har gått uten problemer av noe slag, derfor virker dette noe pussig.

Regner med at den som har skrevet denne artikkelen også kan opplyse oss om hvor han har bygd disse 2 hyttene.

mvh John

Bjørn Sverre

Når det gjelder EStNor OU så kjenner også jeg godt til dette firmaet. De driver et seriøst foretak og har produkter med god kvalitet som ikke står tilbake for noen andre jeg kjenner til i denne bransjen. De har et samarbeidende firma her i Norge som heter EstNor Norge A/S, som jeg kjenner til. De holder til i Trondheim og ble etablert i 2003. De har solgt et tyvetalls hytter i Røros - Drevsjø - Oppdals - Tr.heims omerådet med godt resultat
Har sett et såkalt "Company Certificate" fra Norsk Lafteskole på Lillehammer v/ George Fuller fra 2007, hvor de en hel uke har jobbet på fabrikken med arbeiderne for å få disse til å forstå og bruke Norsk laftemåte - industri standard for tømmerhytter. Tror det kan være lurt å ta kontakt med noen av disse for å få en uttalelse om fabrikken og firmaet hvis man er i tvil om dette.
Mvh Bear


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod